Gå til innhold

Fostervannsprøve - hvor lenge i ro etterpå m.m.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta fostervannsprøve i morgen... gruer meg litt. Bestemte meg til slutt for å ta det, selv om duotest-resultatet viste 0,5 % risiko - samme som risiko for abort ved fostervannsprøven.

Men fant ut at jeg vil gå å uroe meg enormt resten av svangerskapet. Etter duotest-resultatet har jeg ikke greid å glede meg over at jeg er gravid. Det er kanskje lite rasjonelt, siden resultatet var 0,5% risiko - men har inntrykk av at "alle" får mye lavere risiko enn det.. Dessuten var det nakkefold som gjorde utslaget - på ca. 3 mm. Og selv om legen ikke ville si det - har jeg et helt klart inntrykk av at nakkefold betyr mer enn blodprøven. Nakkefold kan jo indikere andre skader/ feil enn kromosomer, som jo ikke fanges opp i fostervannsprøven. Så min opplevelse av testresultatet er mer en 50/50 sjanse for at det går bra, enn 1/200.....

Uff... Men det jeg egentlig skulle spørre om: Dere som har tatt fostervannsprøve - hvor lenge tok dere det med ro etterpå? Hvor lenge var dere borte fra jobb?

Fortsetter under...

Jeg satt en halvtime på gangen etter prøven, det sier de at du skal gjøre. Deretter ligge på sofaen resten av dagen:) Jeg tok feriedag også neste dag jeg, for sikkerhets skyld, men skal visstnok ikke være nødvendig.

Lykke til med prøven:) Regner med du skal på ullevål, de tar prøvene tirsdager. Legen der er kjempeflink, og det var en rolig stemning der mens de tok prøven:)

Jeg ser du har fått svar her, men jeg ville bare ønske deg lykke til i morgen. Forstår godt at du vil ta prøven jeg - det hadde jeg også gjort ved en slik UL måling for å være trygg på resultatet. Det er fremdeles størst sjanse for at alt går bra så jeg krysser fingrene for testingen i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...