Gå til innhold

Noen blodgivere her? Eller noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å gi blod, og nå tror jeg faktisk jeg har lov også, siden det er 6mnd siden jeg har hatt noe i nesepiercingen min. Men jeg lurer... vet dere om en må være helt medikamentfri for å få gi blod? Dvs ikke ta noen medisiner? Og får man dekket reise til/fra sykehuset eller må en betale dette selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

De dekker vel kun parkering.

Kommer litt an på hvilke medisiner du går på.

Ta en tlf til blodbanken og sjekk med dem.

Så flott at du vil bli blodgiver.

Skrevet

Spørs hvilke medisiner du tar. Men mange medikamenter du får gi med. Tror ikke du får dekket reise til og fra. Ta kontakt med blodbanken.

Skrevet

Jeg meldte meg som blodgiver for 6 år siden, var inne på utredning, men ble forkastet pga piercingen. Da følte jeg meg ikke klar for å ta den ut. Du kan le og kanskje syns jeg var egoistisk, men piercingene betød veldig mye for meg da.

oj, kan man ha blitt tatovert i det siste forrestn? hm, har helt glemt kriteriene jeg nå... må ta meg et lite google-søk tror jeg :D

Skrevet

Det kommer an på medikamentene, ja. Jeg bruker kortison (nesespray), og det er ok.Jeg bruker bil, og får da dekket parkering, men bensinpengene har jeg ikke tenkt på å få refundert...kanskje du får igjen hvis du bruker offentlig transport, det er bare å spørre når du verver deg.

Skrevet

Jeg bor langt unna sykehuset, må i tilfelle bruke minst 450kr pr reise tur/retur i båtbilletter osv.

Skrevet

www.giblod.no

Her står vel det meste man trenger å vite :o)

Skrevet

jepp, har vært inne og lest litt der nå :) Men må nok sjekke med sykehuset her direkte ang. reiseutgifter og slikt tror jeg.

Takk for hjelp, alle sammen! Har skikkelig lyst til å bli blodgiver, jeg har jo nok selv - hvorfor ikke dele litt?

Skrevet

Tror neppe de dekker reiseutgifter, da blodgiving er frivillig. Her jeg bor blir ihvertfall ikke det gjort. Enkelte her kjører 30 mil for å gi. Flott at du er positiv til å gi. Hender det ikke at du har noen ærend i nærheten av sykehuset? Så kan du ta det i samme slengen. Er bare 3-4 ganger i året. Lykke til...

Skrevet

Jeg tenker å ringe blodbanken og sjekke :) Godt mulig jeg gjør det uansett, hvis jeg kan ta det 2-3 ganger i året eller noe. Hadde ikke vært såille om det var snakk om å kjøre 30mil på østlandsveier, men det er det altså ikke...

Skrevet

Er ikke 100 % sikker, men pappa fikk i hvert fall beskjed om at han ikke kunne gi blod i sommerhalvåret pga at han er pollenallergiker og går på allergimedisiner da (reseptfrie).

Vil tro at hvis man går på noe som er sterkere enn dette, så har man kanskje ikke lov??

Skrevet

He, he... Vet ikke helt hvor langtvekkistan ligger, men jeg bor i Finnmark og her er det mange som kommer enten med båt eller bil, gjerne i forbindelse med at de har noe annet de skal i byen. Du får ikke gi mer enn 3-4 ganger i året. Skal gå min 90 dager mellom hver tapping.

Skrevet

Joda, det er mange medisiner som man får gi blod med. Ellers har de forandret reglene når det gjelder reising utenfor Europa, så nå er det mange flere som får gi blod. Men noe er fast:

-veie mer enn 50 kg

-være frisk de siste to ukene før du gir blod

-ikke være gravid eller ammende

-ikke ha diabetes ( men andre kroniske tilstander går, bare forhør deg)

-ikke ha vært prostituert

-menn kan ikke ha sex med menn (som det står skrevet, altså homofile)

Ellers er det 6 måneders karantene etter piercing, tatovering og "skifte av seksualpartner" (her må man være ærlig...)

For øvrig måles jernprosenten hver gang man kommer for å gi blod, den må være over 12 på kvinner.

I Oslo får man 50 kr. eller en gave (ryggsekk, bamse o.l.) hver gang man gir blod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...