Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Jeg er i uke 36 nå, og har fått påvist antiststoffer i blodet mitt. Følges nøye opp, og fosteret har det bra, ihvertfall foreløbig. Har hørt at dette kan bli verre og verre for hvert svangerskap? Noen som har erfaring med dette? Kan jeg bli frarådet å få flere barn? Vanskelig å finne noe bra info på nett om dette synes jeg..
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Tviler på at du blir frarådet å få flere barn dersom du har kommet til uke 36 og de ikke har tatt ut babyen din. Da er det ikke så super alvorlig. Kan jo hende barnet ditt får litt aggressiv gulsott, men det går jo stort sett over med kun lysbehandling. Det pleier å bli verre for hvert barn, så du blir nok fulgt opp neste gang med tanke på dette.
Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2008 Det har gått veldig bra hittil ja, derfor jeg lurte på i forhold til neste evnt. Er du rhesus minus selv?
kivs Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Etter fødselen vil du få en sprøyte i skinka slik at du blir som førstegangsfødene ved neste svangerskap. Jeg er rh negativ og har ikke hatt antistoffer i blodet. Mine barn har vært syden brune når de har blitt født og har ligget på grensen til lysbehandling. Ta kontakt med sykehuset eller legen anngående spørsmål. Her inne kan du bli feil informert og skremt.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 De fleste gravide kvinner har røde blodlegemer med Rh-Faktor. Derav navnet Rhesus +. De mennesker som derfor mangler denne Rh-Faktoren er Rhesus -. Hvis moren er Rh-negativ og faren Rh-positiv kan likevel barnet arve farens antistoffer og bli Rh+. Barnets blod kan i livmoren gå over i morens blod og moren kan derfor bli immunisert. Verken mor eller barn har ubehageligheter med dette og det er ingen fare for fosteret. Under første svangerskap skal fosteret være trygt uavhengig av morens blodtype. Under svangerskapet vil det taes hyppige blodprøver av mor hvis hun er Rh-negativ Dersom mengden av antistoff stiger, vet man at de går løs på fosterets blodlegemer. Hvis den Rh-negative moren blir gravid og bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen. Generelt er det dessverre slik at har det først skjedd en antistoffdannelse, så øker risikoen for hver graviditet, så fremt ikke fosteret er Rh-negativt. Eller at mannen er Rh-negativ slik at foster og mor garantert er like når det gjelder denne faktoren. Disse farene inntrer 50 prosent av gangene og man er rimelig trygg under første svangerskap. Hvis symptomene skulle oppstå er legene flinke til å behandle slike tilfeller. Noen barn har fått byttet blod mens de ligger i livmoren. To til tre dager etter fødselen får mor en spesiell sprøyte som vil hjelpe henne og rense det fremmede blodet.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Hva er symptomene da? Er selv Rh-negativ og har fått masse utslett de siste dagene..
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 http://www.dinside.no/php/art.php?id=346875 fant dette, er selv Rh-negativ. Har født to Rh-positive barn, alt har gått fint. Har ikke fått påvist antistoffer.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #8 Skrevet 28. januar 2008 Du anonym som skrev 15.12, jeg tror du har klart å få med alt som kan skremme di som er rhesus negativ for det er ikke så farlig som du skal ha det til. Jeg aborterte sist jeg var gravid (uke 9) da fant legene ut at jeg er rhesus- og jeg fikk en sprøyte med antistoffer. Siden jeg fikk antistoffer da så har det svangerskapet her gått uten problemer. Ikke har de tatt mye blodprøver heller (faktisk ingen utenom de alle andre tar) fordi moren og fosterets blod IKKE kommer i kontakt med hverandre. I uke 36 tar de derimot en blodprøve for å sjekke om man har begynt å lage antistoffer, men da fikk jeg vite at om det var gjort så fikk jeg en ny sprøyte. Etter fødselen får jeg også en ny sprøyte. Nå idag er medisinen kommet så langt at det ikke er farlig å være rhesus negativ og å bli gravid!! Det er ikke et hinder i det hele tatt. Å er man rhesus negativ så mister man helt i begynnelsen av første svangerskap! da får man en sprøyte som hindrer at dette skjer fler ganger. Hadde selv panikk om at jeg er rhesusnegativ i begynnelsen av dette svangeskapet, men ble roet ned av JM. Var dette jeg fikk vite av henne etter at en turnuslege hadde skremt meg med sånt som denne anonym skrev..
Stolt mor til verdens vakreste Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2008 Takk for alle svar.. Nå er det faktisk sånn at dette er andre graviditeten/fødselen min, og fikk en sprøyte etter den første. Har alikevel dannet antistoffer midt i dette svangerskapet. Finnes veldig mye info om hva det vil si å være rhesus negativ, ekstra blodprøver og sprøyte etter fødsel for å forhindre antistoffer. Men veldig lite om hva som skjer da disse først er dannet..? Får jeg alikevel en sprøyte etter fødsel? Forsto det sånn som at de antistoffene "er kommet for å bli"? Og at det derfor kan bli enda verre med nestemann? Hmmmm.. Mye jeg må spørre legen om tydeligvis..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå