mariamyx Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Er det noen som kanskje har satt seg litt mer inn i dette enn hva jeg har rukket enda? Hvilke type skjemaer skal fylles ut.. og når bør dette gjøres? Nå tenker jeg på permisjonspenger og eventuelle andre formaliteter som må gjøres før det kommer et nytt barn til verden. Innskriving på sykehuset skjer vel ikke før ganske i slutten(?) Er det noen som har søkt på barnehageplass enda, eller er ikke det nødvendig så tidlig (termin juni).. det er jo trangt om plassene. Når må vi bestemme oss for hvilken type permisjonsløsning vi vil ha? Noen anbefalinger? Noen som har litt erfaring til en førstegangs mamma som nå er i uke 20 og er i 100% jobb? Føler det er mye jeg ikke vet om dette og det er sikkert mye jeg ikke har tenkt på enda.
med baby nr 4 i magen Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Husker faktisk ikke men mener å huske att jeg fikk nødvendige papirer og datoer av jordmor,så det er vel bare å spørre henne, jeg tenkte å gjøre det nestegang . Ang. barnehage plass så tror jeg barnet må få fødsel nr. først
EliVib Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Hei du. Huff, ja er en del detaljer som skal på plass. Jeg vil foreslå å lese på nav sine sider. Har ikke satt meg inn i alle detaljer, men tenkte bruke denne helga på å lese meg opp faktisk. Det ligger en del opplysninger på nav sine sider med skjemaer som skal brukes. Vi har i hvert fall tenkt at jeg tar ferien min midt i permisjonen samtidig som da far tar permisjonsuker så får vi vært sammen hjemme.Reise ut eller no for noen uker. Men jeg lurer også på om vi må ha disse planene detaljert spikret nå. Ellers så var jeg på ultralyd og fikk termin 14. juni. Vet jeg da skal ut tre uker før denne datoen. Det er en frist på 3 mnd før disse tre ukene igjen for søknad om permisjon. Er du senere ute får du dette tilbakebetalt, men kan jo bli tøft uten inntekter en mnd eller to om man ikke er tidlig nok ute så hold denne 3- mnd fristen. Når du har vært på ultralyden på et sykehus er du automatisk skrevet inn der som fødselssted. Det er ikke noe problem å endre dette i ettertid dersom man flytter el. Men viktig at sykehuset har alle papirer på deg når du kommer inn. Barselskurs tilbys utenom og kan høres om på de ulike sykehusene. Angående barnehageplass må du ha fødselsnummer på barnet før du kan søke. Tja, dette var noen detaljer jeg har klart å få med meg, men føler det er mye jeg ikke vet enda. Blir en del å sette seg inn i. Hold meg oppdatert om du finner ut noe mer da så kan vi hjelpe hverandre litt her. Ha en fin kveld.
mariamyx Skrevet 5. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2008 Tusen takk for fint svar Jeg tenkte jeg skulle snakke med en rådgiver på Nav om hva som blir den beste permisjonsløsningen for oss.. Greit å snakke med noen som kan gi råd etter vår situasjon og som har peiling på lover og regler. Kan skrive mer når jeg har kommet så langt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå