Gå til innhold

Hvitt belegg på brystvortene - sopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid blitt innbilt at sopp/trøske gjør kjempevondt etc, men jeg lurer på om det er det jeg har allikevel?

Har nemlig et hvitt "belegg" på tuppen av begge brystvortene, har hatt dette nå i 3 måneder. Noen ganger får jeg skrapet det av, men det kommer tilbake igjen med en gang. Av en eller annen grunn har jeg liksom trodd at det var normalt %-)

Dvs, jeg har hatt mistanke om sopp tidligere, men siden jeg ikke har hatt disse veeeldig brennende, sviende smertene som alle snakker om, så har jeg liksom bare lagt den tanken på hylla.

Merker nemlig ikke så veldig mye til smerter. (Har blitt for vant til at puppene gjør småvondt hele tida, kanskje?) Men - det stikker litt/gjør ofte litt vondt i brystet, samtidig som brystvortene konstant er småsåre. Vondt å komme borti med håndkle etc.

Baby har forresten ikke belegg i munnen, men dette kan kanskje skyldes at jeg pumper og gir på flaske, i stedet for å amme?

Vet forresten at dette ikke er et helseforum, men fastlegen min er virkelig ubrukelig på ting som dette, så derfor spør jeg her først.

Takk for svar, hvis noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg hadde sopp på brystvortene i svangerskapet som artet seg som et hvitt belegg på brystvortene slik du beskriver. Jeg kunne pille det bort etter en lang dusj da det var litt mykere. Jeg hadde ingen plager med det den gangen. Kanskje litt øm, men overhodet ikke smertefullt. Fikk Mycostatin salve for det og det forsvant. Men ikke HELT skulle det vise seg.

For da Knerten kom til verden og ammingen kom igang fikk han trøske og soppen blomstret opp på brystvortene mine, disse smertene som du beskriver kom og jeg har hatt et svare helvetes strev med å bli kvitt det. For noe DRIT kan jeg bare si. Salver, miksturer, farris, smøring og vasking og sterilistering og pillekurer om hverandre i 7 uker. For noe STYR!! Ødela mye av ammegleden min den første tida dette og jeg vil anbefale deg å oppsøke lege/hs dersom du er i tvil for å forhindre at det blomster opp. Unner ingen den dritten der altså!

Er fastlegen ubrukelig, print ut info om sopp/trøske fra ammehjelpen:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31

og ta med på hs, kanskje har de en lege der du kan snakke med?

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...