Gå til innhold

Hva kan det være når blodprøver "av" leveren er noe høye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spurte legen om jeg burde bekymre meg for kreft.

Han sa først "nei!!".

Så tittet han på blodprøvesvarene mine; "blodprøven av leveren er litt høy".

Så snakket han seg - og meg - bort igjen.

Hva kan høye verdier ifg lever bety??

Hater leger som skal gjøre alt på en gang. Går alltid ut med mange ubesvarte spm som dukker opp et etter et.

Skal ikke tilbake før onsdag, er lenge å gruble på dette til da.

Har prøvd å google, men får ikke opp noe.

Noen som aner noe?

Skrevet

Ikke for og være frekk men er du litt overvektig? Det er jeg nemelig og jeg hadde litt forhøyet lever prøver uten at det var noe og bekymre seg over og legen sa det kunne komme av overvekt. Vet ikke om det er tilfelle til deg da men.

Skrevet

Det kan være så enkelt at paracet eller annen medisin har gitt utslag på prøvene.

Skrevet

Ja, jeg er nok overvektig. Ifh bmi har jeg 10-12kg for mye.

Skrevet

En venninne av meg fikk også denne beskjeden av sin lege, uten noe forklaring på hva det kunne være. Etter fjerde prøven sa han noe om at det var ingen grunn til bekymring for dette er vanlig i forbindelse med graviditet og fødsel. Det er visst en følge av at hormonene skal tilbake til normalen, og det kan jo ta laaaaaaang tid. Så det KAN være det:)

Skrevet

Kan jo være at det er det til deg også da :-) Legen sa det at man ofte så litt forhøyet leverprøver hos litt overvektige.

Skrevet

Du skal nok ikke bekymre deg :) han sa nok ikke den komentaren i sammenhegn til ditt spm om kreft.

Om man har hatt en infeksjon i kroppen, tatt medisiner, brukt paracet i en uke o.l. kan man få litt høye leververdier.

En veninne av meg fikk SKYHØYE verdier når hun hadde kyssesyken. Når pappa hadde kreft fikk han ca dobbelt av det veninnen min hadde igjen.

Skrevet

Jeg hadde forhøyede leververdier da jeg hadde kyssesyken.

Skrevet

Vet du verdiene da han oppdaget kreften?

Var den høy da også? Eller steg den etterhvert?

Skrevet

Når de oppdaget kreften var den ikke forhøyet i det hele tatt :)

Men han var syk i mange år og til slutt spredde det seg til hele kroppen. Da var leververdiene så høye at den ene legen ikke hadde sett så høye før (dette var rett før han døde) de var mange mange ganger det de egentlig skulel ha vært.

Min veninne som hade kyssesyken hadde noen hundre over normalt og fikk ikke ta hverken p-piller eller paracet.

Jeg har hatt _litt_ forhøyede verdier etter influensa eller forkjølelse som har vart lenge. Legen min forklarte det med at jeg hadde tatt paracet i en uke sammenhengene og da kunne sånt lett skje, var ikke farlig i det hele tatt.

Hvorfor er du så redd for at du har fått kreft?

Skrevet

Har gått med smerter i 2,5år. Mest høyre siden av magen.

(Nyre, urinvei området)

Har tatt ul flere ganger, uten at de har funnet ut noe.

Ble enorme smerter mens jeg var gravid. Omtrent fra første dag.

Ga seg på slutten og kom tilbake 2mnd etter fødselen.

Nå er de ganske enorme igjen!

Har hatt 10 dager med antibiotika, som har fungert mer som smertestillende. Uten at de har funnet noe.

Siste ukene har jeg fått en del andre smerter også. Svmille, kvalm, vondt andre steder i magen og problemer med avføring. (har akkurat bæsjet, men har fortsatt følelsen av å være forstoppet.) For en tid tilbake bæsjet jeg også ferskt blod.

Har flere rundt meg som har følt seg dårlig over flere år, vært mye til lege uten å blitt tatt alvorlig, så har det vist seg at det har vært kreft. Er vell kanskje mest derfor jeg tenker så mye på kreft!

Går å venter på svar på en CT som ble tatt på torsdag nå.

Gruer meg noe skikkelig for svaret!!

Skrevet

Ok. Skjønner godt at du er engstelig, men symptomer som svimmelhet og kvalme kan komme av at du er bekymret rett og slett! Jeg fikk skikkelig dødsangst etter at pappa døde og var svimmel og kvalm konstant.

Det er faktisk veldig veldig sjeldent at folk går i flere år med kreft uten at det bli merket, hos de aller fleste blir det oppdaget innen et par mnd.

Pappa gikk i 9 mnd ca før det ble merket og legen sa at det var veldig lenge.

Har du blitt sjekket for syster foresten?

Ferskt blod i avføringen kan jo komme av mye og er stort sett helt ufarlig, det er om det er gammelt blod man skal begynne å bekymre seg endel.

Lykek til hvertfall! Det har sikkert en logisk forklaring :)

Skrevet

Var hos gyn å tok ul. Legen mente jeg kanskje var gravid. Selv om prøvene var negativ. Har en stor og myk livmor. (gravidtegn)

Men gu mente det var normalt.

Takk for lykkeønskninger :)

Skrevet

Det kalles visst fettlever. Om du nettopp har vært på skikkelig hardfylla kan visst det også gi noe utslag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...