Gå til innhold

Min fødsel/ks-historie (langt)

Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si at vidunderet vårt, Emily, kom til verden ved ks 16.1.08. Hun veide 3420 g og var 49 cm lang :-)

Planlagt ks-dato var 22.1.08. Jeg ble imidlertid gradvis dårligere den siste tiden og 15.1.08 ble jeg innlagt med tegn på preklamsi samt forhøyede lever- og nyreverdier. Hadde også hatt feber natta før dette og var forkjølet. 16.1.08 kom legen på visitt og annonserte at det en gang i løpet av dagen ville bli tatt keisersnitt. Ikke helt forberedt på dette, men formen var ikke akkurat bra og jeg gledet meg til å få henne ut.

Brått kom beskjeden om at det var ledig på operasjonsstua og opp i senga og avgårde bar det. Var ganske nervøs da ja. Selve keisersnittet gikk veldig greit. De måtte prøve å sette spinalbedøvelsen et par ganger, men fikk til slutt en lokalbedøvelse og da gikk det helt fint. Kjente varmen spredde seg i beina og hadde ikke problemer med smerter under inngrepet.

Tror ikke det tok mer enn maks 1-2 minutter før vi hørte barnegråt og det var den herligste lyden i verden! Fikk se henne før de tok henne ut i et par minutter. Så kom de inn til meg med henne og la henne til brystet mitt. Følte meg litt uvel etterhvert fordi jeg ikke klarte å stenge ute hva de holdt på med på andre siden av forhenget. Kastet derfor opp litt og de tok med jenta vår ut. Deretter ble jeg kjørt til oppvåkningen. Var der i 1 døgn. Fikk inntrykk av at dette i stor grad hadde med preklamsien å gjøre. Fikk plenty av smertestillende så hadde det helt fint. Mannen min og Emily kom innom meg fra tid til annen. Har hatt lite problemer med sår og slikt i etterkant. Litt øm og vondt inneimellom, men helt greit.

Så selve keisersnittet kan jeg ikke klage på.

Men etter dette har det gått nedover. Er fortsatt på sykehus i dag, men håper jeg kan få dra hjem i morgen. Etter noen dager ble jeg gradvis sykere og det ble en del prøver, røntgen, CT, ekko (tidligere påvist hjertefeil). Ble ikke påvist noe konkret og jeg ble gradvis sykere og sykere. Sist mandag var jeg skikkelig dårlig og legen som kom på nattevakt tok skikkelig tak i sakene. Han begynte å ta koblingen at det kunne ha med hjertet og gjøre. (Mannen min sier at det er morsomt med en gynekolog som kan heve blikket litt høyere :-)) Ekko av hjertet ble bestilt til rommet, jeg ble igjen sendt på røntgen og CT ble tatt. Det ble påvist væske i lungene og etterhvert også i hjertesekken. Dren ble lagt inn i ene lungen i løpet av natten og det ble tatt ut ca 2 l væske. Fikk 3 poser blod og ble etterhvert kjørt på hjerteovervåkningen hvor jeg har ligget helt til nå. Etter hva jeg har forstått har det vært helt touch-and-go for min del og hvis det ikke hadde tippet rett vei sist tirsdag hadde jeg havnet i respirator på intensiven.

Så fikk selfølgelig datteren vår snev av RS-virus og de bestemte seg for å skille meg og henne. Helt grusomt! Ble forespeilet å ikke få se henne på 14 dager, men takk og lov tok noen til fornuft og jeg har i helga fått se henne 2-3 ganger per dag i ca 15 minutter hver gang. Men det har vært kjempetøft!

Så traff vi en kjempeflink barnelege i dag som mente at Emily var frisk for utskrivelse (var aldri mer enn litt snufsete og det var mer min helse de var redde for). Han snakket med lege på avdelingen jeg lå og nå har jeg fått lov til å sove sammen med de i natt! Det er helt herlig! I morgen venter ny CT av meg samt ekko. Dersom prøvene viser at det ikke lenger er kritisk får jeg lov å komme hjem! Så nå er jeg kjempespent! Føler det blir dommedag! Kjenner jeg er veldig redusert og det er snakk om at jeg ikke kan forvente å bli frisk på flere måneder. Får 7 doser penicillin i døgnet rett i blod. Skiftet en bleie i stad og var helt utslitt. Kroppen min min med hjerte og lunger har fått en kjempetrøkk og de snakker om at jeg har hatt en liten hjertesvikt. (Så mye for at hjertefeilen min var helt ubetydelig for både fødsel og ks).

Til uka får vi ta kontakt med NAV å prøve å få til en ordning med overføring av permisjon til pappa og sykemelding av meg. Jeg har ikke helse på mange uker til å ta meg av en baby alene.

Dette er ikke ment som skrekkinnlegg om ks. Tror komplikasjonene har vært helt ekstraordinære og vet ikke engang om sykehuset har oversikt over hva som faktisk har skjedd. Vil også si at selv om jeg selv valgte ks så er både jeg og mannen min ganske sikre på at det uansett ville endt endt med dette grunnet min helsesituasjon ved fødsel/ks. Sitter igjen med mange spørsmål og gjett om mye skal avklares før jeg igjen tør å bli gravid!

Nå får vi bare krysse fingre, tær og alt som krysses kan for at prøvene mine i morgen viser at jeg kan dra hjem. Tanken på å bli igjen her mens mannen min og jenta mi drar hjem er uutholdelig. Så tenk på meg i morgen, jenter!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136671626-min-f%C3%B8dselks-historie-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst gratulerer med jenta :o)

Og så blir jeg helt satt ut her. Tenk at noen skal måtte gå igjennom sånt. Jeg ble så lei meg da jeg leste historien din. Hvor liten og hjelpesløs man føler seg i en sykhusseng. Håper de snart "får orden på deg" og du kan reise hjem til mann og barn. God bedring og masse lykke til.

• 2 uker senere...

Gikk ikke helt som jeg håpet når jeg skrev innlegget sist, men i dag er jeg på første helgeperm! Helt vidunderlig å være hjemme med mann og barn :-)

Fikk som dere skjønner ikke komme hjem tidligere. Endte i stedet opp med å bli dårligere igjen og ble til slutt sendt til Rikshospitalet. Viser seg at jeg har hjertesvikt, noe som skjer noen få ved førløsning per år. De vet ikke hva det kommer av, men de kan behandle det i hvertfall. Så nå får jeg bruke tid på å komme meg til hektene igjen. Også håper vi at jeg slipper flere tilbakefall. Vil bare bruke all min tid på den vakre datteren min og mannen min.

Også skal jeg nyte helgepermisjonen for alt den er verdt!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...