Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det som er så galt med brunost på brødskiva?det at det er så mye karbohydrater skyldes laktose(melkesukker) og det er jo naturlig sukker er det ikke "sunt"nok,det inneholder jo masse bvitaminer og kalsium!?bær og frukt inneholder jo mye fruktose men masse vitaminer,fiber og antioksidanter som er bra for alle og spesielt barn i vekst

Skrevet

Hvorfor på "barnehagedebatten"?

Skrevet

Fordi det er barnehagen som har satt brunost i samme kategori som prim, Nugatti, syltetøy, og andre søte pålegg.

Skrevet

Fordi brunost inneholder masse tilsatt sukker. Før var det også mye jern i, men det er det ikke lenger.

Skrevet

Mener du at ungen ikke kan ha brunost på maten i bhg??

Hjelpes..

Skrevet

Menighetspleiens bhg i Molde har fått BRUNOSTFORBUD.

Tåpelig synes jeg.

Hva skal ungene få å spise?

Svart grooovt brød med kun agurker, eller tomater på?

Ikke ditt, og ikke datt, og ikke ditt, og ikke dattt..................

Fanatisme.

Skrevet

Du kan fore ungen din med så mye sukker du vil for min del (Mulig jeg ringer helsemyndighetene/barnevern om det nærmer seg mishandling) -men ikke prakk usunn mat på ungene til oss som faktisk bryr oss!

Vi vet hvor viktig det er å lære om sunne matvaner allerede i de første barneårene. Det er mye utvikling både fysisk og mentalt, og ungene trenger de beste byggestenene de kan få! Samtidig har det også med at de første leveårene er viktig med tanke på å lære barna gode vaner.

Det finnes haugevis med matvarer de kan spise:

Hvitost, smøreoster, leverpostei, fiskepostei, laks, tunfisk, kvaiar, sukkerfritt syltetøy, tomat ja!- med olivenolje og pepper oppå, skinke og annet kjøttpålegg, egg, banan, eple, hele jordbær eller andre bær -Og mange andre pålegg og personlige variasjoner.

Dersom man ikke er så fastlåst i den "gode, gamle brødskiva", finnes det dessuten enda flere muligheter til sunn lunsj. Bare bruk fantasien litt

Skulle ønske styret i min datters barnehage var like opplyste som de i deres barnehage..

Skrevet

epsi!...jeg signerer på den!!...

det er så mye dårlig mat guttungen min har lært seg å spise i bhg. før han begynte der visste han ikke hva brunost, prim og syletøy var for noe engang;-)

Skrevet

For 1,5 år siden begynte min lille i barnehagen.. hjemme var han temmelig altetene...

Hjemme hadde han aldri smakt syltetøy eller andre søte pålegg, men tenkte ikke videre på det da han startet...

Men etter noen uker måtte jeg jo spørre fordi jeg så jo syltetøyflekker på genseren hver dag...

og fikk til svar at det var det han ville ha.. så han hadde jo aldri spist noe annet. Jeg sa at han skulle ikke ha syltetøy på brødskiva hele tiden.. vil ikke nekte han det helt så jeg sa jo at sånn innimellom var det greit..

Da gikk de over til prim.. Etter en sykdomsperiode hjemme var vi dum nok til å kjøpe en boks hjemme også... Etter dette har han ikke spist noe annet..

eller til nød litt brunost..

i dag spiser han omtrent ingenting.. middag rører han skjelden... og er vi så heldige å få i han brød så er det stort sett brunost...

Her om dagen hadde de prøvd nugatti i barnehagen for å se om han ville spise noe annet.. jaha tenkte jeg... Det er noe jeg virkelig ikke har prøvd hjemme.. Elsker det selv og vet jo det er godt.

Men syns jo det er å ta tak i ting i feil ende...

Vet ikke helt om jeg kan skylde på barnehagen i denne særheten.. jeg har jo også et ansvar som mor, men hva når vi har kommet inn i denne onde sirkelen..

Hvordan få han til å spise gulost, leverpostei og kaviar og slike ting igjen...?

Skrevet

teit av deg å skylde på bhg...teit av bhg å ikke spørre deg først hva han får lov å spise...på en annen side..kanskje bedre med nugatti på brødet enn ingen mat i det hele tatt...

Skrevet

vil ikke si jeg plasserer skylda noe sted.. men er enig i at det er bedre å spise noe enn ingenting..

Men hvorfor bytte ut noe søtt, men noe enda søtere...

og syns det er viktig å sette fokus på sundt kosthold i barnehagen. Men syns kanskje noen barnehager går litt vel langt...

Syltetøy og brunost er pålegg som tilhører vanlig kosthold, men noe pålegg kan man kanskje velge å sette fram enkelte dager og andre dager ikke kanskje??

Syns det er litt store ytterpunkter noen ganger.. ene barnehagen så får de bare ekstremtsunne pålegg, mens andre steder serverer de nugatti (ikke at det er noe vanlig i vår barnehage da, men vet om flere barnehager som bruker dette)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...