Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Gutten vår er snart 4 mnd og det har vært problemer med søvnen hans nesten helt tiden han ble født. Han har aldri sovet mer enn 12 timer i døgnet og nå de siste ukene, sover han under 10 timer. Den siste uka har han våknet hvert 20 ende minutt om natta og det sier seg selv at søvn er en mangel på meg og sambo... jeg er så trøtt!!!!! Han vil ha mat hver 3-4 time om natta, men våkner liksom og gråter... med en gang vi tar han opp roer han seg ned (vi må holde han en stund før han sovner) også legger vi han ned igjen... Men å gjøre dette 3 ganger i timen er så utrolig slitsomt... Føler vi har prøvd alt (IKKE skrike kur, g det vil vi ikke heller). HS tar oss ikke på alvor... sier det må være flott å ha et abrn så er så mye våkent... Har begynt med grøt blandet med mme og kvelden og han syns det er godt, men ingen effekt på sovingen. Begynner kveldsstellet kl 1900. grøt/Bad/massasje/kos/pysj/litt pupp så natta. Sover fra 1930-20,00 og vi prøver alt for å få han til å sove litt mer. Han er da våken til 2400 (når vi legger oss) og sover da usammenhengende frem til 0745 om mårran. Sambo sa i går at noe må gjøres, dette går ikke lenger. vi bruker HELE kvelden på å få lagt han, og vi må bytte på å sove i løpet av dagen for han sover kun 5 min av gangen... Kan noen hjelpe oss?? vi er høvelig desperat!
Pampers123 Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Huffda.. Hørtes ikke særlig kjekt ut for hverken dere eller gutten deres. Hvordan sover han på dagen da?Det er viktig for nattesøvnene at man får sovet nok om dagen, så han ikke er overtrett. Kan han ikke sove sammen med dere om natta da?Hvis det er bare det at han trenger å være nær deg, ville jeg heller ha lagt han sammen med meg. Tenner kan det jo også være?Kan jo prøve å smøre med dentinox på kveldene for å se om det hjelper noe.. Har egentlig lite med tips å komme med for jeg har aldri hatt barn som er mye våkne, men ville ha fortsatt med grøten, prøve å hatt han sammen med meg om natta, og kanskje han sover bedre om han får ligge i vogna på dagen?Kan jo hende nattesøvnen kommer lettere om han ikke er overtrett.. Lykke til ialefall..
"gullet" Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 uff så slitsom for dere, sånt tærer på.... har ingen gode tips egentlig, min lille pode er ikke så gammel, han blir 6 uker i morra, fram til for noen uker siden, måtte han veldig ofte sove oppå meg, mens jeg halveis satt/låg i senga.. han sover nå på ei skinnfelle mellom meg og mannen min, har prøvd mange ganger og ha han i egen seng, men, d har ikke han planer om enda.. nå får han kveldsmat i ni-ti tiden og sovner halv elleve/elleve, våkner igjenn rundt fire og syv for og få melk og står opp mellom åtte og ni. sånn var faktisk de to andre også når de var så små.. nåmen på dagen, så sover han overhodet ikke i d hele tatt, kun noen få power napps på 20 min, skjønner ikke at en liten baby orker å være så mye våken, men han kan godt sove mellom en time og en og halv time, hvis jeg går og bysser litt og sitter m han i armene mine... vi vil heller ikke prøve noen skrikekur
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 På dagen så sover han kun 5 min blunder og kanskje noen ganger 10 min (på puppen når han spiser)... Med en gang han viser antydning til tretthet så legger jeg han i vogna og prøver å få han til å sove.. men nei... Har begynt å gå en times tur med vogna om dagen men han sover kun 15 min av den turen... han ligger våken og skal se på alt som skjer... =) hehe. Men jeg kjenner at jeg snart må slutte med denne turen for jege r så sliten om dagene... er så sinnsykt underskudd på søvn... Går ut over alt liksom! De siste nettene har vi lagt han mellom oss (og det har brukt å hjelpe før), men ikke nå dessverre... *sukk* Har kjøpt inn dentinox som jeg skal smøre på i kveld... Kanskje det har effekt... ****håpe håpe**** Som du skriver gullet: så forstår ikke jeg heller hvordan en så liten kar kan være så mye våkent... Jeg går iallefall rundt som en zombie!!!!
Mikkemafian Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Høres ut som du trenger litt avlastning.. Har du noen som kan ta seg av snupp i noen timer så du får sovet ordentlig en dag?? Det er gull verdt i kampen. Har også hatt en snupp som ikke ville sove på dagtid, men de har gått over. Det var trillingen som fungerte for oss til å begynne med, men skjønner at det ikke funker for alle...
petite fleur Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Gutten vår har hele tiden sovet greit om natta, alt fra 3 timer (fram til han var ca 5 uker) til 6 timer i strekk. Han sov derimot ikke noe godt på dagtid. Da vi fikk en ekstra vogn til å sette på verandaen, ble det mye bedre. Tidligere hadde han 20-minutters power-naps på dagen,nå kan han sove opptil 3 timer ute på verandaen. I tillegg sover han enda bedre på natta, her om dagen sov han 11 timer i strekk.....Absolutt verdt å prøve! (Hvis dere har veranda)
emlyn Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Hjelpe meg, så tøft dere har det. Jeg klager fordi jeg må opp noen ganger om natta... men de sover i alle fall mellom måltidene sine... Har du prøvd å ringe HS og snakke med en annen helsesøster? Hun dere har må jo være helt idiot, eller ekstrem når det gjelder å se det positive i ting... Kanskje du rett og slett skal prøve å kontakte hun Karin Naphaug? Hun kan visst komme på hjemmebesøk... Ellers har jeg tidligere her på siden nevnt en svensk dame som heter Anna Wahlgren. Hun har skrevet en bok som heter "Lær barnet ditt å sove hele natta". Hun er litt kontroversiell fordi hun vil la barnet ligge på magen. Men hvis man klarer å se bort fra akkurat den biten, kan man finne en del god info og råd hos henne. Det hun bl.a. sier man kan gjøre, er å legge barnet i vogna om natta. Hvis han spiser nattmat, kan du bestemme deg for hvilke tider det er ok å ta han opp på. Ellers rugger du ham i søvn igjen hver gang han våkner. Etter 3-4 netter (som nok blir helt jævlige, men dere har det jo ganske jævlig fra før!), skal han ha lært at det ikke er noen vits i å våkne utenom måltidene. Hun beskriver "rugge-kunsten" ganske konkret i den boka. Jeg har ikke prøvd denne metoden - har tenkt å prøve det når jeg skal nattavvenne når de blir 6 mnd. Men det er jo en mye mildere måte å gjøre det på enn Ferber eller andre skrikekurer. 10 timer er jo veldig lite for en baby... :-(
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Tusen takk for masse nyttige tips jenter... 10 timer er ikke myesøvn nei, og av og til er han faktisk nede i 9 timer!! (i går) Har prøvd dette med verandaen.. altså legge han ut i vogna når han sovner... sover da 5 min for så å våkna.. går ut med en gang og prøver å rugge vogna slik at han sovner igjen.. etter en 30 min så gir jeg opp! Han sovner ikke igjen... hva HS angår så blir jeg ganske fortvilt... Hun nærmest kjeftet på oss på sist kontroll for jeg fortalte at av og til når vi har vært så trøtte har vi tatt han over i vår seng. Dette kjetet hun på oss for... jeg sa ærlig talt! Du kan prøve du å holde på hele natten opp og ned av senga og få uavbrutt søvn hvert 20 min så kan vi snakkes! ! ! Ble forbanna jeg altså. Kun kom ikke med noen konkrete råd egentlig... bare at det var viktig at vi ikke vugget/bar han osv... Skulle finne søvnen selv.. og ja vi har prøvd: I går prøvde vi fra han våknet 20,00 og til 24 med å la han ligge i sin seng for at ahn skulle sove... Flaske/smokk ut og inn av sov.. men neida:) Vi måtte til slutt legge han i vogna og rugge han en 30 min før han ENDELIG sovnet! De personene som du refererer og bøkene deres, kan de bestilles på nett?
Trønderjente82 Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 Hei... Vi har hatt det akkurat likt som dere fremt til for en uke siden. Leste da et innlegg her inne om high need infants. Der sto det at slike barn må bysses i 20 min etter at de har sovnet, eller til du ser at øynene ikke beveger seg under øyelokket, hvis ikke vil de våkne opp ganske fort igjen. Vi gjorde dette et par dager, utrolig slitsomt når du i tillegg er trøtt og sliten, men det hjalp her i huset. Etter at hun begynte å sove mer så er hun jo konstant trøtt, skikkelig helomvending og sliter nesten med å holde henne våken, helt utrolig. Søvn avler søvn. Har i tillegg vært mye ute med henne og helst i rett tid (10-12), gir mat hver andre time fra to tida på dagen slik at hun ikke er sulten om kvelden / natta. Det med at man ikke skal vugge, bysses fungerer ikke her i huset. Det viktigste er jo ikke hvordan barnet sovner, men at det faktisk sover, ihvertfall i første omgang så får dere heller prøve å venne han bort fra dette litt senere. Man har jo hverken overskudd eller tålmodighet igjen etter så lite søvn og jeg tror jeg nærmet meg en skikkelig depresjon. Vet ikke om dette hjelper dere, men prøv å søk opp den linken om high need infants. Den hjalp iallefall oss veldig. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 skal se om jeg finner den trønderjenta... Det sliter jo på meg og han selvsagt og i tillegg på forholdet... for vi får jo aldri tid til å snakke om kveldene feks.. bare en halv time hadde vært en drøm:) Ja nå driter jeg faktisk i hva HS sier. han skal ligge i vår seng i natt og han kommer til å bli bysset i søvn! VI må sove! Og i morgen starter sambo kl 05 på jobb så håper det går bedre i kveld... hvis andre har tips mottas de med STOOOOOR TAKK;)
emlyn Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 Du finner dem nok på nettet ja. Anna Wahlgren har også en hjemmeside, annawahlgren.com, med forum sånn som dette hvor man kan skrive inn og få konkret hjelp! Jeg fant boka hennes på biblioteket. Hun er litt "militant", men jeg liker tankegangen hennes på en del ting. Naphaug tror jeg nok du finner i en god bokhandel. Nå ble jeg selv litt interessert i det med high need infant. Har ei jente som skriker så lenge, selv etter at hun har sovna! Hun skriker med øynene igjen... hvis vi tar henne opp, sover hun faktisk. Når hun først sover, sover hun i opptil 9 timer (om natta), men hun kan skrike i to timer først. Vekker seg selv og søstra til slutt... :-/ Skal definitivt sjekke det!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 Tror kanskje du mater han for skjelden på natten. Hvis han våkner hver 20. minutt og han spiser hver 3. eller 4. time, da kan de hende han våkner hele tiden pga sult. Ikke prøv å få han til å sovne på annen måte før du har prøvd pupp. Noen barn trenger oftere pupp om natten enn hver 4. time. Slitsomt det også, men bedre enn å våkne hver 20. minutt.
Lene4021 Skrevet 27. januar 2008 #13 Skrevet 27. januar 2008 Den ene tvillingen min paa 8 mnd sover svaert daarlig og lite. Naar han sovner sover han i 45 min-1 time for saa aa vaakne. Naar han vaakner graater han, det er ikke sutring. Slik holder han paa gjennom hele natten. Vi har forsoekt det meste av skrikekurer, troest, mat osv... Vi har veldig faste, tydelige rutiner. Det er verdt aa nevne at han er en KISS-unge. Vi er naa saa slitne og nedkjoerte at vi har krevd at barnepoliklinikken gjoer noe for aa finne ut hvorfor han er saa urolig. For oss virker det ikke som om han har det bra siden han graater naar han vaakner. For tiden tester vi ut om han kan ha en eller annen form for melkeallergi og gir han helt melkeri diett. Videre faar han gaviscon for eventuell reflux. Har forsoekt sistnevne bare noen dager, venter i spenning paa om det kan ha noe for seg. Synes kanskje han virker litt roligere naa, men vet ikke om det er soyamelken eller gavisconen... Tenkte bare det kan vaere verdt aa nevne for deg hvis det ikke loeser deg etter hvert. Han har vaert ganske urolig og sovet veldig lite helt fra han ble foedt, han har aldri sovet mer enn maks 8 timer i doegnet tilsammen! Den andre tvillingen sover gjennom hele natta og vi har ikke gjort mye forskjell paa dem, saa det er utrolig hvor forskjellig ungene reagerer paa rutinene! Har i alle fall full sympati for deg og forstaar veldig godt at dere velger aa ta han opp i senga inne i mellom. Vi har ogsaa vaert noedt til aa ta noen slike loesninger inne i mellom bare for aa overleve. Det er faktisk viktig at mor og far ogsaa fungerer noenlunde for at barna skal ha det greit. Men her er det snakk om helt ekstreme tilfeller! Vi har kjempet masse med helsestasjon og sykehuset her foer vi moette noen som tok oss paa alvor. Dersom dette fortsetter synes jeg dere boer faa sjekket ut hva som plager han. Vi har krevd at vaar utt blir lagt inn paa sykehuset for oservasjon dersom det ikke endrer seg i loepet av februar, men vi har som sagt hatt det slik i 8 mnd. Lykke til! Hilsen en sliten tvillingmamma som ikke har sovet sammenhengende mer enn 2 timer de siste 8 mnd!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #14 Skrevet 27. januar 2008 hver gang han våkner tilbyr jeg han selvsagt pupp=) men han vil ikke ha dessverre... er jo super sove medisin som regel:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #15 Skrevet 27. januar 2008 føler med deg tvillingmamma! det er utrolig slitsomt... En blir helt tappet for energi liksom! Føler ikke jeg får gjort noe nesten i hverdagen... Kun baby:) og han er jo så nydelig, elsker å bruke tid på han... Men bare jeg kunne fått litt søvn... Ang avlastning så har vi dessverre ikke familie rundt oss som kan hjelpe. Men heldigvis er sambo helt fantastisk så v sover på skift. (han får jo også lite søvn av dette så han er veldig trøtt også) Til tvillingmamma: hvordan gikk dere frem for å bli tatt på alvor. skal på HS på tirsdag, men blir som sagt ikke tatt på alvor der...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #16 Skrevet 27. januar 2008 Ja, prøv kiropraktor. Må jo være noe han kjenner på siden han ikke finner roen av seg selv. Har ingenting å tape på det iallefall. Har hørt det er mange det har hjulpet for:o)
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #17 Skrevet 27. januar 2008 Ja stikk til kiropraktor med en gang, ikke noe å nøle med en gang! Våres tulle fant heller ikke roen selv uten at vi måtte bære henne . Ikke altid da var hun rolig heller. Hadde kollikk, men det skulle vise seg at det var andre gode grunner til at hun var så urolig og ikke kollikk! Spenninger i rygg og nakke. Prøv det værtfall sier jeg oxo!! Dattra vår ble en annen etterpå;o)))))
Lene4021 Skrevet 27. januar 2008 #18 Skrevet 27. januar 2008 Vi presset paa og nektet aa gi oss. Krevde at helsestasjonslegen skrev henvisning til barnepoliklinikken. De snakker jo saa flott om at det er vi som foreldre som kjenner ungene vaare best og maa foelge magefoelelsen, vi foeler at ungen vaar ikke har det bra og da er vi villige til aa gjoere alt. Jeg tror det er viktig naar du er paa helsestasjonen at du har fokus paa at det er ungen som ikke faar den soevnen han trenger og ikke at det er du som er sliten, da er det vanskeligere for dem aa finne gode argumenter mot en henvisning og i det store er det jo det som er vesentlig, vi voksne skal alltids klare oss. Min erfaring etter 8 soevnloese maaneder er at naar det gjelder ungene dine klarer du alt, jeg er tross alt oppegaaende ennaa og jeg er ikke noe supermenneske! Lykke til og staa paa! Klem
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #19 Skrevet 27. januar 2008 Har dere vært til kiropraktor da? Sånn at dere vet at han ikke kjenner på noe muskulært? Ikke rart siden de ligger i krøll i magen i 9 mnd? Jenta vår hjalp det værtfall på)
oblix Skrevet 27. januar 2008 #20 Skrevet 27. januar 2008 vi kuttet grøten på kvelden vi, da ble ting bedre her i gården.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #21 Skrevet 27. januar 2008 skal prøve kiroprator:=)) leste også om noen som har prøvd fotsone terapi... vet ikke om det funker, men... skal høre med HS kanskje hun vet om noen her i strøket!
"gullet" Skrevet 27. januar 2008 #22 Skrevet 27. januar 2008 ser d er mange som nevner kiropraktor..... men prøv manuell terapi, vi har begynt til en manuel teraput, vært kun en gang, men faktisk bedre allerede, skal igjenn i morra, dro pga kolikk, og så viser d seg at han også er stiv i nakken, som gjør at han er urolig, nå vet jeg ikke hvor du bor, men vi bor i Trondheim og der er hun som vi går til, spes utdannet på små barn m kiss1, kiss2, kiss kidd... dvs blant annet stiv nakke kolikk urolig, dårlig på søvn og spising... ser også at noen har fått tak i ekstra vogn til verandaen, kjempelurt, d skal jammen jeg også prøve, vi bor i 4 etg uten heis .-) har dere da baby sitter oppi vogna så dere hører når han/hun våkner ??? eller ser dere bare beveglesen på vogna???
"gullet" Skrevet 27. januar 2008 #23 Skrevet 27. januar 2008 må også bare legge til, t her, så oppmuntret både de på sykehuset og helsesøster på helsestasjoen, at han kunne ligge sammen m oss, så lenge han brukte egen dyne
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #24 Skrevet 28. januar 2008 JUHU! I natt sov han sammen med oss og jeg ble bare vekt 16 ganger:=) mulig det var en topp forleden natt liksom.... kjente jeg var høvelig på bristepunktet... Men det må uansett bli bedre så jeg skal sjekke ut alt det dere har skrevet jenter;)
Leetha Skrevet 28. januar 2008 #25 Skrevet 28. januar 2008 æææ, kjære deg, dette høres slitsomt ut. jeg sov 3-4 timer i døgnet de første 3 mnd med min gutt, husker det veldig. var så trøtt. nå er vår 8 mnd og sover mye bedre. vi var hos både kiropraktot, healer og homeopat vi. det hjalp nå litt synes jeg. får lyst til å komme å nattevåke gutten din for deg en natt for jeg VEIT hvor på bristepenktet man kan bli uten søvn. HS sa til meg: sov på dagen når han sover...yeah....hvem klarer å sove 5 min om gangen da??? Noen helsesøstre har nok aldri opplevd søvnmangel for de har helt sikkert brukt ferber hard eller no!! (ikke alle da, men din virker det som.....) klem til deg. oppdater oss om hvordan det går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå