Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hører vel egentlig ikke til her lenger, gikk ned 7kg før svangerskapet og er nå 85kg (noe jeg har holdt i mine 11 første uker). Er kjempe streng med meg selv. Slutta å spise snop (er i utgangspunktet ekstra utsatt for diabetes), og svaner det ikke engang! og er nøye med å ikke spise mer enn det jeg gjorde før. En annen grunn til at jeg er redd for å gå opp mye er det med stort barn, alle mine tantebarn + min mann og alle hans søsken var over 4,5kg Noen som veit hvor mye bør jeg gå opp med mitt utgangspunkt?
skatten kom i mai :) Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 jeg var inne på ei side igår, men husker ikke hvilken .. der stod det iallefall at overvektige og svært overvektige burde gå opp ca 8-10 kg... så noe sånt kanskje, men så er det ikke alle så går opp så mye heller når de har endel ekstra fra før.. eg gikk ned 5 kg til å begynne med og nå i uke 22+2 har jeg gått opp 2,5 -3 kg av disse igjen og noe ser jeg er vann da føttene mine ikke er helt gjennkjennelige og så finnes det de som er overvektige og går opp 20 kg.. vanskelig å vite på forhånd hvordan det går...
skatten kom i mai :) Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 fant siden http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/vektoekning
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Er omtrent like stor som deg, og er her inne fordi jeg regnet med å bikke 90 kg veldig fort. Men det har jeg ikke gjort. Jeg har vært dårlig, da, men har altså holdt meg på omtrent det samme som deg fram til uke 28-29. Har nå gått opp rundt 3-4 kg i uke 35. Jordmor synes nok jeg er litt tjukk, så hun har aldri sett på det som et problem at jeg har gått lite opp. Legen ble usikker, og jeg har vært på en vekstkontroll på sykehuset. Men alt er absolutt helt fint med gutten i magen. På sykehuset fikk jeg beskjed om at det var fint om jeg la på meg mellom 6 og 8 kg, men at det ikke var noen grunn til bekymring om jeg ikke kommer så høyt. Det viktigste er jo at man spiser når man er sulten, for da trenger kroppen og babyen næring. Jeg har vært lite sulten, men har vært nøye med å spise frokost og sånn likevel. Men å velge mat med mye næringsstoffer og lite kalorier, som kylling, grønnsaker, frukt, grovt brød osv. er jo ikke noe problem. "Slankemat" som veldig-lettprodukter og andre ting uten noe som helst næring ville jeg IKKE ha spist mens jeg var gravid. Jeg hadde aldri gått opp så lite om jeg hadde vært i fin form, det må jeg si. Men jeg tror det viktigste er at man ikke sulter seg, ellers vil babyen ha det helt fint. Husk å ta omega 3 og evt. vitamintabletter!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Jeg var 119 når jeg ble gravid og har kun gått opp 6 kilo til nå i uke 36. Men jordmor sa til meg at det ikke var nødvendig at jeg gikk opp noe, ungen tar det den trenger av kroppet likevel. Men jeg håper ikke det blir mer enn 10 kilo før jeg er ferdig- bare 4 uker igjen heldigvis.
janeymaleney(uke 39) Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Du trenger ikke gå opp noenting så lenge magen vokser innenfor det normale. Jeg har gått opp 1 kg,er nå i uke 37, og får bare ros av jordmor og legen. Da veide jeg ca 105 når jeg ble gravid,men er ikke svær,har veldig tung beinbygning og alt er jevnt fordelt syntes jeg! Så jeg ser vel ut som en litt overvektig gravid jente tenker jeg!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Her kan du få en pekepinn på hva øvre grense er... http://www.i-am-pregnant.com/encyclopedia/W/Weight-Gain/
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 Synes den oversikten så veldig grei ut egentlig, men samtidig hadde jeg tenkt at jeg ikke skulle så mye som 11 kg opp kjenner jeg. Gikk selv ned 5,5 kg de første 13 ukene. Nå når jeg er 20+6 er jeg fortsatt 2 kg minus og har fått en stor mage :-) Håper at jeg skal klare meg med max 7 kilo til (samt evt noen kilo med vann som jeg regner med kommer på slutten...)
janeymaleney(uke 39) Skrevet 7. februar 2008 #9 Skrevet 7. februar 2008 Huff..... Jeg er obese... Feit med andre ord... ikke bare overvektig. Syntes ikke BMI har noe med vekt å gjøre,den regner ikke med beinbygning eller muskler eller noe sånn. Så det kan være både sant og mye usant i dette. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg er utrolig feit iht denne... hehe
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #10 Skrevet 8. februar 2008 Hvis du ser på oversikten i linken over, så forklarer de jo faktisk hvordan du skal regne bmi om du har tung beinbygning. Og muskler er jo kroppsmasse, så du skal ha VELDIG mye muskler om det slår ut feil på bmien... Jeg er enig i at det er brutalt, men tenker på det som et virkemiddel. Ikke alle trenger å være normalvektige, jeg har ikke noe stort problem med å være overvektig, men det er i fedmekategorien at helsefarene er overhengende... Og er man der, så gjør man seg en bjørnetjeneste ved å la være å innse det... Husk at det ikke er noe mål på din verdi som menneske!! Vi er alle like mye verdt uansett hvilke tall vi fester på oss...
kommersnart Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 jeg veide 105 kg når jeg ble gravid med gutten min for tre år siden..ved fødsel var jeg opp i mot 113...ca 8 kg..men husker ikke om jeg gikk ned i starten..nei,d tror jeg ikke, hadde god matlyst dengangen og spiste ganske synt. men jeg gikk 16 dg over tiden..det var ikkeno gøyt..alle trodde jeg skulle få den mambobabyen,hehe.. men gullet mitt var 3450g og 52 cm...Helt "normal" vekt med andre ord!! Jeg er gravid igjen nå, tre år senere...med startvekt 113.5..har gått ned til 109 nå er i uke 12...har et helt annet svangerskap nå..kvalm,spydd,mye sunnere,hatt influensa,bronkitt,ørebetennelse...med andre ord et tøft svangerskap så langt....men håper at etter uke 14 skal det bli bedre!!! Det jeg syns er viktig å tenke på er: nå har du ansvar for deg selv og et nytt individ!!! Vær god mot deg selv i svangerskapet, spis ofte og sundt,vær glad,strutt og vær stolt, og ta de vanskelige dagene om de kommer, og, ring noen om du er usikker eller redd underveis... jeg sliter med dårlig samvittighet pga vekt og er mye redd for at alt skal gå gale...men, i september skal jeg mest sannsynligvis føde et velskapt barn...og siden jeg fikk gutt sidt..(og ikke var dårlig)..blir det kansje en jente nå(siden jeg er så ..py..kvalm og spyr..) Jeg blir glad uansett jeg hva jeg får..... og jeg elsker å skjekke ut navn..se på navneguiden på barnimagen...så kommer det opp forklaringer og antall som heter det,gøyt!!! navnet skal ikke skjemme noen...viktig for meg!! ha en strålende onsdag videre....stå på!!!!
simba>>>3gutter Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Du trnger ikke å gå opp noe hvis du har nok og ta av. Med nr 1 gikk jeg ned 10 kg og legen synes det var bra siden jeg har nok og ta av.
Wendela Skrevet 23. februar 2008 #13 Skrevet 23. februar 2008 Du MÅ ikke gå opp 8-10 kg. Jeg gikk opp 4 kg i begge svangerskap. Ungene var 3,9 og 4,2. Legen sa det ikke var noe problem så lenge jeg hadde nok å ta av. En venninne derimot. La på seg 5 kg. (Men er veldig tynn!! ) Hun ble lagt inn på sykehus flere gangeri graviditeten for å få tilført nøring og væske intravenøst...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #14 Skrevet 24. februar 2008 du må ikke legge på deg noe som helst. babyen tar til seg det den trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå