Gå til innhold

Hvorfor er det noen som tar ivf/icsi privat eller i Danmark? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi tok 3 ivf forsøk i danmark pga at vi ikke hadde vært samboer i 2år eller gift som er lover og regler i norge. Men nå det det igang i porsgrunn og det 4 ivf forsøket vårt. I tillegg har de ass.hatching i danmark

Ja, akkurat det synes jeg er teit, Chaiemae! så det er bedre at du skal dra på byen og ha tilfeldig sex med en fyr, enn å gjøre det under trygge omgivelser med donorsæd?? Det finnes faktisk folk som gjerne vil ha barn, men kanskje ikke vil ha mann... Det er så sært, synes jeg! Hva vil dette koste deg, da? Synes du er kjempetøff, jeg!

Nå hadde det ikke hjulpet meg å dra på byen heller da (ikke at jeg ville gjort det uansett) da jeg har tette eggledere. Vil gjerne ha en mann men har ikke funnet den rette og har ikke tid til å vente. Har foreløpig brukt nesten 100 000 kr og er fremdeles ikke gravid.

Annonse

Kan ikke e kompis bli med deg, da og late som om han er samboeren din? Det er så dårlig gjort at det skal være så sært! så fordi du kanskje ikke har funnet den rette, har ikke du noe rett på å få barn? Ja, jeg vet at det ikke er en menneskerett å få barn, men allikevel! Man kan da være like god mor om man er alene, og for staten vil det vel strengt tatt ikke koste noe særlig mer enn om man er to (bortsett fra sæddonor, da)...

Ønsker deg masse masse lykke til! Håper det vil klaffe for deg snart så du kan få din etterlengtede lille!

Ja det vil si at hvis eggskallet er tykt, tar de å skraper litt av slik at egget lettere skal feste seg.. det er ikke lov i norge, for her tukler man ikke m eggene!! hehe sykt

Vi dro til DK pga:

- Vi ville uansett gått privat, synes vi har ventet nok og orker ikke stå i kø i det offentlige..

- Vi måtte ha ICSI og det har vært lov i 20-50 år (aner ikke egentlig) i DK mens i Norge har det bare vært lov i et par år. Dette betyr at de er mye flinkere og erfarne i DK.

- Det viste seg underveis at vi trengte Assisted hatcing også, noe som ikke er lov i Norge.

Venter tvillinger etter første forsøk, så angrer ikke et sekund på at vi dro til DK!!!

En behandling koster 24.000,- + medisiner (ca 10.000,-) + selfølgelig reise og opphold. Etter å ha prøvd i 1 år var vi til utredning og fikk beskjed om at vi ikke ville klare det alene, vi prøvde i 1 1/2 år før icsi..

Vi har også prøvd nå i 1 1/2 år... Synes ikke ventingen på icsi var sååå lang... Ikke verdt det 3 dobbelte av det vi må ut med nå, iallefall... Men det er meg! :-)

Gratulerer med tvillingspirene, "verdens lykkeligste"! Du får iallefall litt ekstra igjen for ventingen og pengene!! :-D

Vi valgte privat pga. så utrolig lang ventetid på offentlige sykehus. Vi begynte i det offentlige, men der var det bare gyn.undersøkelse på gyn.undersøkelse og ikke noe mer skjedde. Ikke fikk vi vite tidsperspektiv og fikk beskjed av legen at vi måtte regne med donor om jeg skulle bli gravid.

Gikk til Klinikk Hausken og etter 1. icsi forsøk (med mannen min sin sæd) ble vi gravide.

Så for oss var valget enkelt.

Annonse

Til info så ble icsi metoden utviklet i Belgia i 1992 og første forsøk i Norge ble gjort i 1994 på Volvat, så Norge har holdt på like lenge som Danmark når det gjelder denne metoden, men det kan nok stemme at de har gjort det flere ganger grunnet at prøverørsbehandling i Danmark er billigere og mer utbredt.

Selv valgte vi å ta det privat i første runde fordi jeg da slipper å stå på venteliste og at behandlingen blir gjort slik at den passer meg best.

I tillegg er det veldig hyggelig at legen husker hvem du er og når du var der sist. Klinikken har kun 2 leger og 2 sykepleiere så man slipper å bli kastet fra den ene til den andre hver gang.

Som en bonus kan jeg selv velge om jeg vi ha 1 eller 2 egg satt inn pr forsøk også, selv om jeg bare er 31 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...