Gå til innhold

Uff og uff...er jeg fryktelig stygg som tenker gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Miss X;

søsteren min takket nei. Hun kan ikke reise akkurat nå, og DERFOR kan jeg hjelpe til med støtten.

Sånn var det med den saken..

Fortsetter under...

Skrevet

Det kam da umulig stå om bare penger og dårlig økonomi når en liggende gravstein som er mest vanlig "bare" koster 75 dollar. De kan jo heller velge den da.

Skrevet

Ja, men hun tør likevel ikke fortelle det til svigerfaren!! Det sier vel alt om at det ikke er greit for resten av familien. Gravsteinen er ikke for den døde, men for de etterlatte. Mye heller en liggende støtte en en som jeg visste var for en hund fordi den var billigere en de som er laget for mennesker.

Skrevet

Men det er fordi mannen min vil ha en som ikke ligger at vi velger ei som står.

Her i USA er det mange kirkegårder der det kun er lov med sånn som ligger nedi jorda,helt flatt.

Jeg har aldri tenkt at "der ligger et menneske folk ikke elsket, fordi de ikke giddet kjøpe en diger stein" når jeg ser sånne.

Men vil mannen min ha stein som står, med bilde av mora si, så skal vi ha det.

Uten at det dermed betyr at vi går for de dyreste på markedet?

Skrevet

Helt greit.

Men les innlegget ditt en gang til. Da er det tydelig at du er usikker på om det er en rett ting å gjøre. Men du fikk gjerne ikke de svarene du ville ha og skal nå forsvare tankene dine med nebb og klør!

Dere må gjøre hva dere vil for meg, men jeg hadde aldri satt en gravstøtte som var ment til en hund på grava til en av mine nærmeste!

Skrevet

Enig med NoDoubt her...Og det er jo tydelig at samvittigheten din gnager deg for dette.

Annonse

Skrevet

ærlig talt daaaah... La det heller bli med en enkel stein som ligger i bakken til 75 dollar og pynt heller opp med blomster og lys når dere føler for det! Dessuten er det ikke akkurat pent med kirkegårder fylt med steiner som står opp når de fleste ligger nede i bakken!

Stilig forresten at de har brukt en pitbull eller amerikansk bull dog på steien!

Skrevet

Jeg synes ikke folk var så snille i kommentarene sine nedover her jeg..

Her er min mening. En sten er en sten. Resultatet er det som teller. Hvis mannen din ønsker bilde og en oppreist sten, synes jeg det er det dere skal gå for. Det er dere som skal minnes henne på graven, hva andre mener om utseende på stenen er dermed uviktig :)

Når det gjelder dette med at den aktuelle stenen er ment for et dyr. Hva så? Det er helt latterlig at stener beregnet på mennesker er så dyre som de er, jeg synes det er utnytting av mennesker i sorg.Hvis du har funnet en sten mannen din og du liker så synes jeg dere kan gå for den. For meg er det sluttresultatet som teller, og hvilke følelser de etterlatte har rundt gravminnet. Samtidig vil jeg fraråde dere å gjøre det hvis det kan få en bismak for dere senere. Dere skal ikke se gravstenen å tenke på at den egentlig var ment for et dyr, eller føle dere gjerrige.

Lykke til, det er mye vondt man skal ta stilling til når noen dør.

Skrevet

Jeg synes det er en god idé, jeg! En stein er en stein, og gubben din vil ha en som står opp. At du vil legge i dine skattepenger er en fin gest for svigermor!

Det er jo helt vanvittige priser på det, og stein må man jo ha. Og sønnen hennes vil ha noe som står opp, og kan man jo ikke akkurat sette på rullatoren heller.

Jeg synes mao. det er en god idé.

*klem*

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene her,men lurer på om du har undersøkt om det er lov å ha en sånn gravstein på kirkegården?

Og om den tilfredsstiller krav til tykkelse,siden den skal stå,mht vær og vind?

Mulig det er regler for det,så det er verdt å sjekke ut før du evt tar et sånt valg.

Skrevet

Jeg må bare føye til at da jeg leste overskriften så tenkte jeg automatisk at det var et slikt "er jeg fæl nå" innlegg der det viser seg at en unge har fått sjokolade midt i uka, eller at man avlyste et besøk i siste liten. Dette nådde jo faktisk opp når det gjaldt det å være skikkelig fæl! Hadde aldri trodd at noen ville innrømme noe slikt. Hundestein til svigermor, oi..

Dersom dere velger å gjøre dette så håper jeg for guds skyld at svigerfar slipper å få vite om det!

Skrevet

Northernlights; nei !!! du er ikke stygg som tenker å gjøre dette, og som du sier, mannen din, som er sønnen her, synes det er kurrant, og jeg vet at det å ha dårlig råd i USA er temmelig vanskelig i forholdt til å ha dårlig råd i Norge. Og begravelser ER faktisk et spørsmål om økonomi, uansett hva endel kvinner her måtte mene om det.

Jeg og min mann gikk selv i et stenbrudd og fant sten da vi mistet tvillingene, og den ble helt nydelig. Og ærlig talt, en sten er en sten, det er som med presanger det da, det er faktisk tanken som teller, ikke hvor mye eller lite stenen og annet koster. Det er lov til å kjøpe billigste sten og billigste kiste når man begraver sine kjære, for det er faktisk ikke kista og stenen som sier noe om hvor elsket og savnet noen er. Jeg syns heller det står respekt av at du bidrar med egne midler til tross for at dere har det trangt, og at du respekterer at det er ønske om stående sten med bilde, ikke som enkelte sier her, kjøp liggende som er billig, og en sten er en sten, jeg er ganske sikker på at denne stenen har like god kvalitet som andre stener, det er bare at begravelsesindustrien i de fleste land overpriser ALT til de grader fordi folk må jo begrave sine, samme hva det koster, og som du hører på endel innlegg her, her skal man betale full pris og vel så det, for det er det som er respekt likssom.

Hadde ikke vært flau over å spørre svigerfaren min om hva han syns heller, enten så liker han det eller ikke, og han skjønner nok godt at det er økonomien, ikke manglende respekt for svigermor.

Annonse

Skrevet

Nei, det gjelder ikke å kjøpe dyrest mulig!

Jeg hadde bare aldri kjøpt en som var ment til dyr!!

Hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpt en stående gravstøtte som var ment til mennesker så hadde jeg heller funnet en fin stein selv eller brukt en liggende som er mest vanlig der.

Jeg hadde heller aldri ringt til de som lager gravstøtter til dyr og spurt om å få kjøpt en med bilde av svigermor på.

Skrevet

Kan dere ikke bare finne en pen stein selv da? Det vet jeg om en flere som har gjort, en litt stor stein i nærheten av der hun bodde, eller ett sted hun har tilknyning til? Det blir jo enda billigere, bare gravere navnet evt bildet!

Det blir jo personlig også:)

Skrevet

Nå har jeg faktisk nettopp vært på grava til svigermor. Kom nettopp inn døra. Vi sa farvel i kapellet når vi hadde begravelse,så jeg har ikke sett grava hennes før nå i ettermiddag. Måtte se den etter at jeg skrev tråden her.

Det var mange slags stener der. Noen var små,nedi bakken,andre sto opp som store tårn.Og noen hadde kistene inni (mausoleum??) over bakken.

Svigermor var en enkel person. Jeg og mannen har snakket veldig mye om akkurat dette her med gravsten i dag, og hans ord var som følger:

"Mom was a very simple person, and she would not want us to spend a fortune on a stone".

Ja,jeg har vært usikker rundt det her, NoDoubt (nicket).

Det ER ikke lett å finne noe vi faktisk har råd til,og selv om jeg måtte ønske aldri så mye å sette en flott og diger prangende gravsten på grava, så kan vi dessverre ikke det. Ingen av søsknene hans vil være med på kostnadene,så her sitter vi altså med alt alene.

To av søsknene til mannen min kom ikke engang i begravelsen til sin egen mamma,så jeg forventet ikke mye av dem.... Vi har allerede betalt 400 dollar for blomstene,så januar var meget stram økonomisk for oss.

Svigerfar har betalt 30 000 kroner (det meste tatt opp som lån), og han er pensjonist, så jo,vi må faktisk tenkte litt økonomi...

Mulig det er stygt av meg å tenke tanken å kjøpe en sånn stein, men jeg ser at noen ikke synes det er stygt...så vi er vel uenige alle sammen....så vi har et valg;skal eller skal vi ikke gjøre det sånn.

Jeg synes fremdeles den støtta var enkel og pen =o)

Nå når vi har vært på den aktuelle kirkegården, så ser jeg faktisk at det fint går å ha en sånn granittstøtte der. Vi står fritt,da det er en privat eid kirkegård.

Mandag skal vi ringe begravelsesbyrået,og se hva de har å tilby, men jeg vet det kommer til å koste minst 2000 dollar skal de ta på seg hele greia.

Man skal visst ikke skravle om gravstøtter her på skravle ;o)

Lover å ikke gjøre det igjen....

Jeg skal legge en teddybjørn på grava hennes neste gang,for det var "varemerket" til svigermor. Og tenke enda mere over hva vi kan få til når det gjelder gravstøtten hennes. Jorda skal jo sette seg litt før,vil jeg tro?

Jeg vet enda ikke om jeg er "stygg" som fremdeles har den granittsteinen i tankene. Jeg synes uansett den var fin,jeg...

Skrevet

mayaya:

takk for klemmen ;o)

Hun hadde ikke rullator,men gåstol =o)

Og den skal legen vår få,for å gi til noen som måtte trenge den.

Skrevet

Jeg syns ikke du er stygg som tenker det. Men jeg ville aldri gjort det. For meg hadde det blitt helt feil å bruke en hundestein til et menneske.

Steinen ser fin ut den - men den er litt tynn? 5 cm er ikke mye - og det er kanskje det som avslører at det er en stein ment for et lite kjæledyr og ikke et menneske? Jeg vet ikke. Kanskje er gravsteiner så tynne i USA?

Skrevet

Jeg synes ikke steinen var stygg asså, det var tanken:p

Jeg må være så ærlig å si det.

Men økonomi er ikke lett, og USA er tydeligvis ikke billige de heller.

Min mor var et naturmenneske og vi valgte hennes stein selv, en nydelig stein fra stedet hun likte seg best og dro med sin far.

Det kostet oss ikke allverden å få navn på den, samt en liten nydelig fugl oppå. (den er nesten litt skummel for på avstand ser den ensten ekte ut når bestemor ikke har vært innom og pussa den på en stund når jeg tenker meg om)

Men jeg tror faktisk jeg heller ville valgt en annen løsning enn den du har tenkt på.

Men heldivis er ikke dette mitt valg.

Og jeg er iallefall uendelig trist på din manns og svigermors vegne over hvordan barna hennes oppfører seg (med unntak av da mannen din)

Respektløst... Og trist.

Men uansett hva du velger, så blir jo valget det er er rett for dere, det er poenget med det hele. Ikke hva som ville være rett for meg!

Skrevet

Ja.vi velger det vi finner ut er rett for oss. Etterhvert.

Vi har ikke valgt enda, så her er ikke noe bestemt.

Hvem vet...mulig mannne min lager et eget monument. Vi så nemlig en sånn gravstøtte,som noen hadde laget i dag. Og DET hadde mora hans satt enda mere pris på!

Vi skal pynte med blomster til våren. Grava skal ikke være vanskjøtta,uansett hvilken stein vi velger,

Minsten skal få legge diktet jeg skrev til grandma på graven,sammen med et bilde av de to. Det vet jeg hun ville likt også.

=o)

Skrevet

:)

Det er synd penger skal ha så mye å si her i verden:(

Er det ingen type "wellfare" som dekker noe av kostnadene over hos dere forresten? Eller forsikring?

Her har vi jo trygdekontoret som spytter i noen kroner iallefall..

Skrevet

Nå skal jeg fortelle deg en litt trist ting:

svigermor var alltid opptatt av å være yngre enn det hun var.

Hun sa til mannen sin,når de møttes, at hun var yngre enn han. Hun slo av en fem-seks år ¨på alderen sin. Og det gjorde hun ofte.

Også i offentlige papirer.

Så...livsforsikringen hun hadde, den ble brutalt nedkortet. Svigerfar fant nettopp ut at hun løy på alderen til dem også....

Dette er helt fakta, og veldig trist. For de pengene skulle han legge i begravelsen,men der ble de straffet skikkelig pga det hun gjorde.

Om mannen min eller svigerfar hadde dødd,hadde de fått gratis begravelse, fordi de er veteraner. Gratis støtter også. Men det gjelder ikke konene.

Så vi må nok bare fortsette punge ut.

Skrevet

Marikanari:

Det er en granittstein =o)

Skrevet

Ja, det synes jeg er stygt - heller respektløst. For det første er det en gravsten ment for hunder - og den er sikkert ganske tynn, av dårligere kvalitet og ikke var den spesielt elegant.

Til tider så tror folk at jeg liker ditt og datt - sikkert noen som hadde trodd at jeg hadde likt en hvit sten med gullskrift for den del (bare et eksempel...) Du snakker om at hun ikke ville ha likt at dere brukte for mye penger - vel, da tar du en sten fra naturen og graverer inn navn på stenen.

At noen ville innbilt seg at jeg f.eks kunne like den hvite stenen, ville ikke stemt heller, da jeg mye mer gjerne ville hatt en sten tatt fra naturen. Så, man vet aldri hva andre hadde satt pris på, rett og slett.

Det er en sten ment for hunder, og ja, det blir rett og slett for sært i mine øyne. Klarer dere ikke å høre med svigerfar om det, så dropper dere det. Bestem noe sammen. Tydelig at du har problemer med å tørre å si det grunnet mulige reaksjoner.

Skrevet

Ja,jeg er redd for å såre han,og det vil jeg jo ikke.

Vi har altså ikke bestemt noe enda.

Dette var en tanke,og ikke noe som vi har hverken bestilt eller bestemt.

Greit å høre folks meninger. Og det med en naturstein er heller ikke så dumt. Kanskje jeg tar meg en tur til Oppdal,og henter en stein der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...