Gå til innhold

Uff og uff...er jeg fryktelig stygg som tenker gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men finnes det ingenting som dokumenterer hennes faktiske alder?

Birthrecords?

Fødselsattest?

Et eller annet papir?

(kanskje dere har flere forskjellige aldre på henne liggende på forskjellige papirer? slik at dere kan dokumentere det på noen måte?)

Evt så ville jeg trodd at utbetalingen ble høyere om hun var yngre? Rare USA...

Fortsetter under...

Skrevet

Jo,familien vet jo når hun er født.

Men hun skrev det på papirene når de fikk forsikringen. Hun gjorde det samme flere ganger ved andre anledninger, tulledama.

Vi sa det til henne mens hun levde at sånt kan man ikke gjøre med "the government", men det der forsto hun aldri...

Det med livsforsikringa fant altså ikke svigerfar ut før nå,etter hennes død. Da skulle de se dødsattesten,og der så de at hun var en god del år eldre enn det hun hadde skrevet under på for mange år siden..

Utbetalingen ville være høyere OM hun var yngre, ja, men man lyver ikke på sånt, spesielt ikke livsforsikringspapirer....

Skrevet

Aha, SÅNN å forstå...

Da er jeg med.

Det var jo kjempelurt da. Makan.

Nei, da er jeg tom for kreative ideer, eller evt, dere kan jo vente litt til med stein da, så du får sett hva dere har tenkt å ha på garagesale, så tar du noe av det og selger på Ebay, så fort som svint, og skriv hva det går til!

Skaff publisitet, da får du MYE mer spenn;)

Skrevet

Ja,vi kan sette av alt vi kan,og se hva vi får til etterhvert.

Skrevet

For det er jo ikke noe krav om at det må være NÅ (ikke her iallefall) Her har man all den tiden man orker og gidder på å finne stein...

Kanskje, dersom det passer, kan dere jo vente til etter garagesale også, da vli det nok finnes mer kroner i kassa?!

Nei, nå skal jeg slutte å pjatte, dere finner jo ut av det uansett (som jeg skrev for et par innlegg siden)

Og mest sannsynlig kunne jeg ha sagt hva som helst, er jo ikke meg dette handler om;)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet i det hele tatt, det er da resultatet som teller!!!!

Det viktigste er vel at mannen din synes det er greit. For å være helt ærlig så kan vel ikke svigerfar sitte og kreve en så så dyr gravstøtte med mindre han er den som skal betale for den!

Synes du er raus som betaler jeg, og synes du får altfor mye pepper over.

Du sier jo du tror svigermor ville syntes den var pen.

Det er så lett for folk å bare kaste rundt seg med argumenter om at det er simpelt osv. Ikke alle som kan brukre titusenvis på en sten.

Annonse

Skrevet

Nå trodde jeg det vanket enda mere kjeft,mom2two ;o)

Uansett, jeg bare måtte finne en gammel tråd en eller annen skravler la ut for lenge siden, som jeg synes er hakket verre:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/9540783

Måtte bare dele den der....

Så drøy var jeg dog ikke.

Lurer på om den skravleren har kjefta på meg i denne tråden.

O:o)

Skrevet

Den var dryg!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ble ganske sjokkert over den, jeg... Herlighet..

Ha ha sikkert kjefta på deg her:-p

Skrevet

vet du....jeg forstår ikke hva som er problemet med å kjøpe den steinen du har råd til. For det er det som er sakens kjerne her. En stein er en stein,de kommer fra samme utgangspunkt, og at det skulle være "usmaklig" og smålig av deg, kan jeg ikke forstå. Det er jo direkte uansvarlig hvis du bruker mer enn du har råd til. Resultatet er det samme. Jeg kan liksom ikke forstå hva som er så fælt... Det er jo ikke som om du begraver henne på en hundekirkegård. DET ville vært smålig! Nei, jeg tror de som mener at dette er ille er de samme som gladelig gjør seg til martyrer. Dessuten trodde jeg du visste bedre enn å be om råd her, northern.;-) følg magefølelsen din du.

Skrevet

Synest ikke at du stygg som tenker på den steinen,synest den var fin jeg.Undersøk om det går an,og som du sier hun ville likt den selv.

Ja, det hadde vært på kanten hvis hun ble gravlagt på en hundekirkegård ,men ikke fått en fin stein som hun ville likt selv.

Og om den er beregnet til hunder, hva så?Vedder på at din svigermor ihvertfall ikke ville likt hvis dere måtte betale dyre dommer for en stien dere ikke har råd til.

Gjør det som er rett for dere,kondolerer over tapet av din svigermor.

Skrevet

Huff, det hadde jeg nok aldri gjort. Hadde aldri klart å kjøpe en gravstein som var beregnet på dyr til min mor.. Hadde du gjort det samme om det var din mor da?

Hadde heller solgt alt jeg kunne jeg, både pc og barnevogn for å få råd til en fin gravstein som skulle symbolisere noe av det kjæreste man har hatt, sin mor. (stort sett ihvertfall)

Det er min ærlige mening, at man bør som takk for alt gjennom et langt liv ha en fin gravstein.

Hadde blitt litt skuffet selv om ungene mine hadde gravlagt meg med en hundestein. Synes det er uetisk.

Skrevet

Er det sånn at gravsteinen signaliserer hvor glad de etterlatte var i den avdøde nå?

Stakkars de med dårlig råd som mister noen de er glade i...

Det er ingen som ser at det skulle vært til en hund (visste ikke at de hadde gravsteier for hunder jeg engang, men det er kanskje et USA fenomen?)

Jeg ville nok droppet bilde, eller hvertfall nedskalert det en del, men ellers var det en fin stein!

Skrevet

Synes ikke du er stygg som tenker på det!

Synes heller mange av svarene her i tråden er stygge! Poenget er jo at de har lyst på en fin stein, istedet for en billig og stygg! Spiller vel ingen rolle hvor den er kjøpt, det er resultatet som teller. (Og deres mening om utseende på steinen er totalt urelevant, det er de som skal like den, ikke dere.)

Annonse

Skrevet

Først så vil jeg Kondolere til deg og din familie.....Håper det etter forholda går greit med dere alle!!!! Jeg hadde gått ut i naturen og funnet en stein der,er mange fine der bare en ser seg litt rundt.....!!!! Da blir det ikke så ille pris å ut med for dere heller,for da blir d jo utgift bare på å få på skrifta på den!!! Vi gjorde det til min farmor(ikke på grunn av dårlig råd,men fordi at vi ville ha noe ikke alle hadde),og hun har en skikkelig fin gravstein.Okke som så er det viktigste at svigermora di får en gravstein,og hun hadde nok ikke villet at dere skulle blakke dere på en stein til henne.....!!! Jeg hadde spurt min svigerfar hva han hadde syntes hadde jeg vært deg :-)))))

Skrevet

Nå håper jeg ikke du er av arten som lar det gå inn på deg at fremmede mennesker sier stygge ting til deg, for i denne tråden er det mye rart, og mange innlegg som ikke minner om sakling tenkning... Hvis du tenker deg om så er sannheten denne: dette er en helt vanlig sten, laget på et byrå hvor de har spesialisert seg på gravsteiner for dyr. det er fordi i USA er det sprø folk som gravlegger gulfisker og hamstre med like stort alvor som om det faktisk var svigermor som døde. Steinene er de samme, teknikkene er de samme... alt er helt likt. det er ikke som om dette firmaet bruker en spesiell granittart som er spesifiktskapt for å bli brukt som gravstøtter for dyr. Jeg syns du er både smart og flink! Du har jo funnet et alternativ som passer for alle, det stemmer med ønsket til barna hennes, både om stående støtte, og om å få slippe å være med å betale. at det er vanlig med bilde på i Usa er jo helt toppen, da kan de neste generasjonene faktisk forholde seg til hun som døde, jeg syns det er stilig. Litt skummelt men stilig!

Nei kjære deg, vær saklig. Dette er helt greit, så lenge det er greit for dem som lager den. Men jeg tenker ta det kan hende det stopper seg i produksjonen. grunnen til at prisen er den haølve, er jo antagelig fordi de ikke har lov til å lage støtter for mennesker, og fordi folk ikke betaler 30.000,- kroner for ei gravstøtte til ørkenrotta si.

Enannen ting er jo at om du bare hadde lagt ut bilde av gravstenen og ikke sagt hvor du hadde kjøpt den, så hadde folk sagt den var fin!

søstra mi kjøpte et glassfat tilk ei venninne i 30 års gave. hun hadde ingen penger og kjøpte det på Nille... Jeg smiler litt av det da, men sannheten var at bursdagsbarnet fikk to helt like fat, glass - ikke krystall, den ene fra Nille og det andre fra Hadeland. ha ha ha ha skjønner du, det ser likt ut og det gjør samme nytta og koster slett ikke det samme. Det handler om folks assosiasjoner mer enn det klare faktum at steinen er den samme, uansett hvem som produserer den for deg.

Lykke til med forberedelsene. Jeg er sjokkert over at det er så dyrt å ha en begravelse, det har aldri falt meg inn....

god klem fra

Skrevet

Nei vettu hva, dette er en god tanke... om gravsteien er ment for en hund eller svigermoren din spiller ingen rolle... viktigste er at dere finner en dere liker og som dere har råd til... man skal ikke ruinere seg for noe sånt. tror faktiskt svigerfaren din vil like den jeg, snakk med han, hør hva han synes....

Håper det ordner seg...

Skrevet

En gravstein er en gravstein uavhengig av om det er et firma som spesielaiserer seg på kjæledyr eller mennesker. Synes dere skal velge den steinen som dere synes er fin og som passer lommboka. Det er bedre å bruke pengene på de som er igjen så lenge dere har det trangt økonomisk.

Skrevet

Synes den så fin ut jeg da.

Og dere som sier at gravstøtter blir stående for bestandig tar nok ganske feil. Så lenge enn betaller for å ha en gravstøtte stående ved grava så står den der, men den dagen da enn slutter å betalle så fjerner de gravstøtta for å bruke opp igjen grava til andre.

Skrevet

Hva med å bare la svigerfar bestemme siden det var kona hans? Vil han ha en dyr og stor stein, så får han betale det (evt mer lån). Vil han ha hundestøtte eller støtte som ligger så får man velge det. Jeg synes det faktisk er opp til han som har mistet sin kjære kone igjennom mange år. Selvfølgelig skal mannen din få komme med meninger og si hva han synes, men jeg hadde latt svigerfar bestemme hvertfall.

Skrevet

Tusen takk for mange veloverveide og fornuftige svar på enden av denne tråden!

Tenkte ikke dytte den opp igjen, for jeg var liksom ferdig,og følte jeg hadde sagt mitt....

Men jeg må bare få kommentere littegrann til:

Svigerfar har fått dårlig råd etter alt dette her, og VIL jeg og mannen min skal ta ansvaret nå. Han ønsker at vi tar over resten. Han er fremdeles traumatisert etter å se kona si dø mens ambulansepersonellet prøvde det de kunne,etter at hun hadde falt og ligget på gulvet en time uten å komme seg opp,mens han var på sykehuset og hjalp min mann,som ble innlagt den dagen.

Han vil at jeg skal skrive takkekortene til de som har sendt kondolansekort,tilogmed. Han orker ikke.

Og jeg gjør det så gjerne.

Jeg skjønner mange av dere aldri har vært på en amerikansk kirkegård,for det er ikke alltid likt de norske!

Jeg kjørte forbi en i går, der absolutt mesteparten kun hadde ei lita plate oppå jorda,med en vase.

Andre kan ha digre sementblokker oppå jorda, med kistene inni.

Det er kjempestor forskjell mellom fattig og rik, og siden det allerede er betalt nesten 40 000 kroner på begravelsen til svigermor (inkl et lån som skal betales ned over tid,som svigerfar tok opp), så er det faktisk ikke så enkelt som å bare ta opp nytt lån, eller selge barnevogna og PC (som noen lengre oppe foreslår). Det hadde ikke vært nok uansett.

Selvsagt kunne vi kutta ut TV og internett et par år, og levd på kyllingsuppe. Men vet dere, det ville aldri svigermor gått med på!!

Hun var som jeg sa lengre oppe, et enkelt menneske med svært små krav til seg selv. Hun kjøpte aldri dyre ting, og var meget knipen. Kanskje på kanten til grådighet, men det var fordi hun vokste opp når "the great depression" var så hard her i USA.

Hun ville ikke vært sint på meg, eller syntes dette hadde vært en stygg stein.

Jeg tenkte kun ha et ovalt og lite bilde av en smilende grandma på støtta, for det er sånn alle vil huske henne.

Attpåklatten vår var lyset i hverdagen hennes, og vi vil ikke han skal glemme henne.

Jeg og svigermor hadde våre disputter.Det skal jeg ikke legge skjul på. Men hun var mor til mannen min, og sammen skal vi nå prøve å bevare minnet etter hans mor, og gjøre det vi synes er fint og verdig med hensyn til grava.

Jeg er norsk, og derfor tenkte jeg med det samme jeg dumpa borti den websiden der, at uff og uff; kan vi bruke en sånn stein,da???

Nå har jeg tenkt og tenkt og tenkt..hele natt,hver gang jeg våknet, om hva vi skal gjøre. Og vi venter lengre, har vi bestemt. Vi skal ta ut de pengene vi har råd til,og sette det på en rentekonto ei stund, og skrape sammen evt andre midler.

Som sagt, etter at jeg var på denne aktuelle kirkegården i går ettermiddag,så skal jeg bare få sagt en ting; svigermor ville ikke hatt den minste og styggeste støtten, OM vi kjøper den gjennom det firmaet.

Der var det veldig mye rart å se....men uansett så ser man at gravene er stelt, og man føler at her ligger en person som noen savner og var veldig glad i, men som antageligvis ikke hadde så god råd som Mr Harrison som ligger ti meter unna, og har DEN digre familiestøtta,med bilder av hele familien fra hundre år tilbake, av de som ligger under den aktuelle plassen....

Svigerfar klarer veldig lite akkurat nå. Han er utrolig takknemlig for at vi åpnet hjemmet vårt,og at han kunne få eget rom og bo hos oss.

ALT som var i leiligheten han delte med svigermor, det vil han bli kvitt. Og det er ikke fordi han ikke var glad i henne. Men han klarer ikke å ha disse tingene rundt seg lengre.

Han har begravet sin andre kone, så han er enkemann for andre gang.

Å være nesten 80 år,og skrante, samtidlig som han sørger over kona si, det er ikke lett. Så han er faktisk enormt takknemlig for alt vi gjør for han nå. Og at jeg bruker noen av mine skattepenger til gravstøtte,det er han enormt takknemlig for, men jeg akter altså ikke bruke hele greia, for jeg har en barnedåp i Norge som jeg bare MÅ reise til snart.

Jeg føler ikke det er riktig av meg å droppe det å se mitt første barnebarn bli døpt, for gravstøtte til svigermor.

Men som sagt skal vi vente litt,å se hva det blir til.

Vi skal snakke med presten i kirka,og se om det er noen fond noen sted, for sånne situasjoner. Men jeg tror ikke det er det.

Jeg er forresten imponert over dritgrei hei hei; det var utrolig reflektert, og du "ser" hvordan jeg tenker over denne saken veldig klart.

Vi kunne godt funnet en stein, men vi bor et sted det ikke er bare å dra til elva eller på fjellet, og finne stein..Jeg har aldri dumpa borti digre steiner,uansett hvor jeg har vært.

Men jeg skal ut og reise snart,sørover,og da kan jeg jo se etter en.

En flott og rund stein hadde vært fint, så jeg skal fra nå av ha øynene med meg når jeg drar nedover statene om et par tre uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...