Northernlights Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Vi skal kjøpe gravstein til svigermor, og noe av mine skattepenger skal gå til dette. Jeg får ikke SÅÅ mye igjen, men nok til å hjelpe til litt,iallefall. Så jeg sitter og sjekker priser på nettet. Gravsteiner er fryktelig dyre...og så finner jeg plutselig dette her: http://www.dogurn.com/catalog/product_info.php?cPath=28&products_id=777&osCsid=21d7e0ecc067a1de356117d572e9cb7f Og med etset bilde i granitten,så koster den rundt 400 dollar med shipping, i motsetning til de for mennesker,som koster rundt 1000-1200 dollar,samme størrelse. :o/ Kan man gjøre noe sånt,da??? Jeg tenker ringe disse folkene på mandag, og spørre om de noensinne har fått spørsmål om å lage det for mennesker....men begynte å tenke på at de kanskje kommer til å synes det er "simpelt" gjort? Vi har ikke så mye å rutte med, så derfor satt jeg og kikket litt rundt på nettet etter gravstein. Synes det kan bli fint,jeg. Med bilde av svigermor på den største støtta der. Men det er jo egentlig ment for en hund... ...så...er dette stygt,da?Uetisk? Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg selv føler og tenker om saken, men jeg viste det til gubben min, og han syntes det var kurrant.... Si gjerne deres ærlige mening... Det skal stå på en kirkegård som gravene er veldig tette,så det er ikke plass til noen diger stein uansett.
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Helt greit, synes jeg! Vanvittige priser på denslags, både her og hos dere, tydeligvis.
esmase Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 Kan dere ikke finne en fin stein ute i naturen da? Så får dere hugd inn navn og sånn på den. Det er jo et alternativ.Hvis det er lov hos dere da.
selfangerkjerringa Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Syns det var en kjempefin stein jeg Så lenge dere er enige og dette blir et vakkert minne over hun dere savner, så spiller det vel ingen rolle om det ikke er en tradisjonell gravstein?
Northernlights Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2008 Det kommer jo ikke til å henge en merkelapp på støtten som sier "jeg var egentlig ment for en hund".... Jeg også synes det er ufattelig dyrt med alt som har med begravelse å gjøre,og svigerfar har tatt opp lån til det andre (kista,minnesamværet osv..) Tenker IKKE si det til svigerfar, hvor jeg isåfall bestilte den....
NoDoubt Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Jeg syns det er smålig å bruke en støtte som er ment til dyr. Og jeg hadde aldri ringt å spurt om det gikk an. Det syns jeg hadde vært drit flaut! En gravstøtte skal stå der alltid og er ikke noe man skal angre på i ettertid. Syns og det er harry med bilde på. Der fikk du min ærlige mening.
LizzyG Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Jeg synes det var litt smålig. Men hva synes svigerfar da? Det er jo tross alt kona hans.
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 Jeg er enig med NoDoubt. Og tenk om mannen din får vite det feks? Vil du ikke da bli flau? Jeg ville aldri gjort noe slikt når jeg skulle begrave en forelder til noen nær meg . Har begravet min egen mor og vet hvordan jeg hadde følt om noen hadde i det heletatt nevnt penger oppi det hele, og enda verre om de hadde kommet med noe ment for ei bikkje.
selfangerkjerringa Skrevet 26. januar 2008 #10 Skrevet 26. januar 2008 Hun har allerde snakket med mannen sin om det. Og de driter ikke akkurat penger.
Northernlights Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. januar 2008 Ja,det er en ærlig mening. Men jeg synes faktisk det er fint med bilde av den avdøde. Synes godt folk kan se hvem som ligger der, og at det er et menneske noen har vært glad i engang. Støtten som er for mennesker lignet veldig, men var faktisk over dobbelt så dyr. Vi vasser dessverre ikke i penger.Og søstra til mannen min er ikke villig til å hjelpe til med dette her, så vi må gjøre det selv. Prøver ikke være smålig,heller. Men jeg synes faktisk den støtta var enkel og pen,jeg. De fleste gravene der har sånne steiner som ligger i bakken, sånn at der er enklere å klippe gresset. Vi vil ha ei som står opp, ellers hadde det bare kostet rundt 75 dollar.
Mamman til Celine og Marcus Skrevet 26. januar 2008 #12 Skrevet 26. januar 2008 Jeg hadde ikke gjort det... Og så lenge du ikke tørr si det til svigerfar så har du kanskje svaret der også =P
*dum&deiLig*™ Skrevet 26. januar 2008 #13 Skrevet 26. januar 2008 Synes det var skikkelig usmakelig! Heller en flat støtte en en støtte som er ment for en hund... Du vil jo ikke fortelle svigerfar om dette, det sier vel det meste om hvor greit dette er?
~~DoraDora~~ Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 Jeg ville absolutt ikke vurdert det en gang. Hadde heller tatt opp et lån
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 Men sånn litt off topic, hvorfor nekter søsteren til mannen å bidra? Faen meg hennes mor også! Sånt irriterer meg skikkelig.
Northernlights Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 26. januar 2008 Men det usmakelige her er vel at det ble bestilt på den internetsiden. Hadde det vært bestilt gjennom et begravelsesbyrå,samme steinen dobbelt så dyr,så var det ikke det. Ikke sant? Jeg sitter og surfer rundt,og finner veldig få, da dette er noe begravelsesbyrå tar veldig mye for. Jeg prøver ikke være usmakelig, men jeg var redd det var litt på kanten,så derfor jeg ville ha andres mening. Skjønner det kan være vanskelig å skjønne at jeg hadde sett det litt på siden av hva andre folk gjør, da jeg ser for meg et fint bilde av ei smilende svigermor på ene siden,og navn og info på høyre siden. Og at det ikke koster på tusenvis. Dessverre må vi tenke økonomi,med mindre svigerfar tar opp enda flere tusen i lån (kostet nesten 30 tusen kroner så langt). Jeg prøver hjelpe svigerfar med å holde kostnaden nede med det her...men mener ikke være fæl. Finner noen ei webside med steiner på,så gi dem gjerne til meg. Jeg er åpen for forslag. For å si det som det er,så vet jeg at svigermora mi ville blitt kjempefornøyd med akkurat den steinen der...
Vibbemor Skrevet 26. januar 2008 #17 Skrevet 26. januar 2008 Jeg vet ikke helt hva jeg synes, tror kansje ikke jeg ville gjort det selv, hvis jeg kunne latt være. Selv om man gjerne vil gjøre det så fint man kan for en man er glad, så er det jo ikke til å komme utenom at penger blir ett spm. En begravelse er dyrt. Men har man egentlig ikke råd, så har man ikke råd. Selvfølgelig kan man ta opp ett lån, men det skal jo betjenes, har man ett stramt budsjett er det jo ikke sikkert det går opp heller. Jeg skjønner godt at du vurderer steinen ment for hunder. Jeg synes du/dere burde gjøre det dere synes er riktig for dere!
Matja Skrevet 26. januar 2008 #18 Skrevet 26. januar 2008 Jeg hadde aldri ringt og spurt, men du kan jo bare gjøre det, for de sier jo nei uansett. Klart de gjør det. Hvis de er mye billigere enn de som lager gravstener til mennesker, så har de nok fått spørsmål om det før, tror du ikke? Hva med å gå i fjellet eller til en elv og finne en stein og lage selv? Da trenger du jo i prinsippet bokstaver til å lime på, og det er jo ikke så dyrt. Det får du sikkert hjelp til av noen. Snakk med en billedhugger om han har tips om hvem som kan hjelpe. Hvis det er dere, svigerfar og din svigerinne som skal dele på det, så blir det jo en billig og fin løsning. Men jeg skjønner heller ikke hvorfor din svigerinne ikke skal bli med. Dessuten kan det fort bli VELDIG dyrt å kjøpe fra utlandet. Du må i allefall se hvor mottakerlandet er, for det er ikke sikkert at det er Norge. Hvis det er feks Sverige, så må du betale frakt fra Sverige til Norge også.
Northernlights Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 26. januar 2008 Hun sier hun ikke har råd.Hun hjalp til med to hundre dollar for kisteblomster,og mener vel det var ok. Jeg driver og hjelper til det jeg kan. Vi har latt svigerfar bo hos oss etter at hun døde, og jeg var senest i dag i leiligheten de leide for å tømme den for alt de eier. Svigerfar vil ikke ha noe av det de hadde. Han føler at han må kvitte seg med alt sammen, så vi skal ha garage sale utpå våren, og selge alt. Større ting blir gitt til frelsesarmeen. Vi prøver ikke være "billige",men har faktisk ikke økonomi til noe i titusenkronersklassen...
*dum&deiLig*™ Skrevet 26. januar 2008 #20 Skrevet 26. januar 2008 Så spør svigerfar hva han synes om det da! Det må jo være en grunn til at du ikke ønsker å fortelle han at kona hans har fått en gravstein som er beregnet for hunder. Hadde snudd meg i grava dersom mine nærmeste hadde rissa inn bilde av meg på gravsteinen min *grøss*
Polyxena Skrevet 26. januar 2008 #21 Skrevet 26. januar 2008 Oi, dette var ikke babre-bare. Skjønner jo at det kan føles feil å bruke en støtte som egentlig er ment for et dyr, men på den annen side: en sten er en sten. Leter du lenge nok, finner du nok noen som er bortimot helt like som er ment for mennesker. Det er dere i familien som skal se på den, og om dere synes den er pen, burde det etter min oppfatning spille noen rolle hva den var "ment" som. Produktet blir uansett en sten med bilde og skrift. En gravsten handler ikke om den som er død, men om dere som er igjen. Den som er død er død, og vet (i hvertfall tror ikke jeg det) noe om hva som skjer etter at de har forlatt livet. Det er dere som skal leve med støtten når dere kommer til graven, og dere skal føle at det er et fint og verdig gravsted. Det å si at det er respektløst å tenke på penger i en slik situasjon, synes jeg vitner om mangel på innsikt i hva det vil si å ha lite penger. Noen ganger er man rett og slett ikke i den situasjonen at man kan bruke så mye penger som man skulle ønske. Det handler ikke alltid om å "få litt dårligere råd" i en periode, men om å ha råd til å betale husleie, mat og klær. En helt annen sak er at jeg synes det er hårreisende at det lages gravstøtter til dyr! Jeg liker dyr, jeg, men de er nettopp dyr, ikke mennesker.
LizzyG Skrevet 26. januar 2008 #22 Skrevet 26. januar 2008 Sånn jeg ser på det så sier det seg vel egentlig selv at hvis dere ikke tør å fortelle svigerfar det, så burde dere ikke kjøpe en hundestøtte. Hvis dere ikke har råd til en menneskestøtte eller ikke vil ta opp mer lån, da hadde jeg tatt en liggende støtte.
Guttemamman:-) Skrevet 26. januar 2008 #23 Skrevet 26. januar 2008 Hadde dere absolutt ikke hatt råd til noe annet hadde det vel vært ok...men synes jeg leste i går at du vurderer å spandere USA-reise på søsteren din for skattepengene! Da synes jeg faktisk det blir litt smålig...tror du ikke mannen din kan føle at din familie er mye mere verd enn hans!?De er ihvertfall min ærlige mening...
selfangerkjerringa Skrevet 26. januar 2008 #24 Skrevet 26. januar 2008 hun sier jo at hun tror svigermora ville likt det...
Northernlights Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #25 Skrevet 26. januar 2008 Stesøsteren min døde i fjor. Hun var mor til tre små gutter, og på hennes gravstein er det et meget pent ovalt bilde av henne. Jeg synes ikke det er stygt med bilde av den avdøde på gravstøtter, men der er vi jo forskjellige. Jeg synes ikke kirkegårder er grusomme steder, men en plass hvor man går for å gi respekt til den man var glad i. At det er et bilde på støtta,det viser bare at her ligger det faktisk en kropp som har tilhørt et menneske noen var og fremdeles er glade i. Det med bilde på gravsteiner har blitt mer og mer vanlig,så jeg steiler ikke om jeg ser det,nei. Jeg tar fremdeles imot forslag til websider med gravstøtter (i USA), for vi klarer fint å montere den selv på grava. Mannen min gjorde det på bestemora si sin grav engang,så han vet hvordan det gjøres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå