M@mm@ til mine barn Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Nå har jeg strikket min første kjole til babyen. Men på den er der flerfarget (blomstermønster) mønster nede på kjolen og ensfarget oppe. Men dette blomstermønsteret er sammentrekt i forhold til resten av kjolen. (Fastere strikket) Men er det annet jeg kan gjøre med det for å glatte det ut bortsett fra å dampe det ? Eller må jeg ta opp nedenfra og strikke starten på nytt igjen `?
frøken blå Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Mener du at du har strammet tråden litt for mye når du har strikket mønsteret?
Gjest mphs Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 Da har du nok strikket trådene for stramt mellom trådbyttene. Jeg ville nok rekt opp alt og begynt på nytt.
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2008 Ja, men kjolen er jo klar til montering... men tråden er ikke stram på baksiden... men heller ikke løs.
frøken blå Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Desverre enig med mphs (?) hvis det er det du har gjort. Du kommer til å irritere deg over det, så vil den sannsynligvis ikke fått noen fin fasong.
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2008 Ok.. men jeg startet nede på kjolen... og så opp mot skuldrene. Men kan jeg ta opp nede og rekke opp mønsteret, og så strikke nedover igjen, eller må jeg ta opp helt fra skuldrene ?
esmase Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Du kan prøve å gjennombløte den,og deretter strekke den der den er stram.Det funker hvis det ikke er alt for stramt strikket. Lykke til! :-)
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2008 Det er akkurat det... det er ikke stramt der nemlig. Og når jeg tar og kjenner på arbeidet så glatter det seg nesten hele ut.
esmase Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 Prøv sånn som jeg sa,og så damper du den mens den enda er fuktig. Og husk at det kan hende at den må strekkes etter hver vask,men det ser du etterhvert.
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 26. januar 2008 Ok.. får prøve.. men om det ikke går, kan jeg da ta opp fra bunnen og ikke toppen, sånn at jeg slipper å strikke opp hele kjolen igjen ? Men bare starten på den ?
esmase Skrevet 26. januar 2008 #11 Skrevet 26. januar 2008 Det går fint,men det kan være litt vanskelig å strikke "omvendt" vei. Og når du strikker mønster kan det være lurt å legge fingeren foran tråden på baksiden,da blir det ikke så stramt.
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 26. januar 2008 Ja, det gjør jeg og og bruker og 1. nummer større pinner enn i oppskriften. Men hva mener du med at det blir vanske lig å strikke omvendt vei ? Må jeg gjøre noe spesielt da ?
esmase Skrevet 26. januar 2008 #13 Skrevet 26. januar 2008 Da må du begynne øverst på mønsteret,og strikke nedover til der du først begynte. Altså der du la opp første gangen. Hvis ikke så blir jo mønsteret opp-ned,med mindre det kan speilvendes.
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 26. januar 2008 Altså strikke tippen på blomstene først og så bunnen og så hullmønsteret og bretten som skal inn under. Men er det anderledes masker eller ?
esmase Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 Det spørs om du har økt der når du strikket oppover. Da må du isåfall felle på tur nedover. Men som regel er det ikke øking hvis det kun er et lite parti med mønster. Du strikker toppen på blomsten først ja.
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 26. januar 2008 Ok. Nei økingen starter rett oppforbi. Så da er det altså til å ta opp til oppforbi mønsteret og så strikke opp ned .... da prøver jeg det om det andre ikke virket. Tusen takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå