Gjest Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Datteren min er 5 år og hennes største ønske er en kanin. Noe jeg sier nei til, hun er for liten, altfor liten til å ha et eget kjæledyr og jeg vet at jeg er den som må ta meg av kaninen (og synes kaniner er litt creepy, bare så det er sagt). Og nå har mor (les: meg) lyst til å fullføre ilder-drømmen sin. Og jeg leser side opp og side ned om ilderhold og ser jo at det er et stort spenn fra katt til ilder, minst like mye jobb som med en kanin, om ikke mer! Er jeg fæl om jeg skaffer meg et "jobb" dyr som en ilder, når vi likså godt kunne kjøpt en (creepy) kanin? Eller kanskje jeg bare skal la det være... katter er ålreite dyr og da sparer jeg både kattene, ilderen og meg for et evt sammenstøt og stress. Hvis dere hadde skaffet dere et kjæledyr som hadde krevd mye jobb, ville dere gledet barnet deres med kjøpe noe de ønsker, eller hadde du gått for dine egne lyster, så kunne ungene heller fått et eget når de var gammel nok til å ta seg av det selv?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 her skjærer jeg igjennom å sier at om du ikke vil ha noe særlig bur-jobb så går du for katt!!! Den kan du kaste ut i hagen når du er lei.. hahaha. Over til spørsmålet ditt, jeg ville valgt noe jeg selv kunne leve med og som ungen kunne være med å ta litt av stellet på samt at de "tåler" litt røff behanling av ungen.. Ergo er min mening ingen kanin iallefall.. Her ble det 2 rotter i julekalenderen til lille, hun er snart 4 år. De er supersøte, morsomme og forholdsvis tamme. MEN det er mer jobb med buret en jeg trodde altså. Samt at de er så sosiale at man og er nattdyr så man kan ikke putte de på et soverom og tenke at ungen gjør som den vil med dyra. De står mitt i stua og krever sin oppmerksomhet. Synes ildere er fine dyr, men om du vil ha det så hadde jeg tatt turen innom finn. no for å se om noen gir bort eller selger rimelig. Jeg har et normalt ilder-bur til to rotter og etter min mening så er det allllllt for lite til ilder iallefall. Furet xl bur, eller jenny bur er det jeg har. Sjekk på burexperten.no eller noe sånt.. de har store fine bur. ps; begge valgene krever masse utetid fra buret.. både kanin og ilder. Rotten er ute fra 1 til 2 timer om dagen..
nassenøff Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 He he ikke lett det der:) Jeg driver selv med kaninoppdrett, så jeg ville helt klart valgt en kanin hvis dere skal ha ett nytt dyr. Kaniner er mye roligere og lettere å få tamme enn ilder. Kaniner er egentlig veldig greie dyr. De har massevis av personlighet, og de fleste er veldig glad i kos. Før dere skaffer dere ett nytt dyr er det viktig å vite at man har tid og lyst til det. Både kanin og ilder krever riktig stell og oppmerksomhet. En kanin kan fort bli 10-12 år med riktig stell.
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Rotter er jo supersøte=) Men med tre glupske katter som sikler over buret, for ikke å snakke om hvis jenta ville leke med den på egen hånd, for en massakre! *ler* Hehe, jeg ser jo at ilder ikke er det samme som katt og krever masse jobb. Og det gjør jo en kanin også, og hvis jeg først skal stresse med et "jobb"dyr, så frister ilder langt mer enn kanin... Er inne på finn.no nå og ser etter ilder og tenkte jeg kunne kontakte Dyrebeskyttelsen på mandag, i tilfelle de har noen. Og svigermor jobber som dyrepleier, kanskje de får inn noen som skal avlives pga allergi e.l som jeg kan gi et hjem i stedet.
MaMmA-Mø Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 hei..vil bare gi deg et lite råd om du vurderer og anskaffe ilder, prøv og få lånt deg en ilder en ukes tid først så du får et innblikk i ilderhold. det er veldig mye arbei med ilder og det er IKKE et burdyr..den skal kunne få gå fritt i leiligheten/huset.. det er som og ha en hyperaktiv 1 åring i hus som skal røre ALT!! spesielt hvis du få en ildervalp så må du regne med endel biting, dotrening osv..når du har barn så burde du få en voken ilder som er bitefri... dette vet jeg fordi jeg har 6 års erfaring med ilder har ikke ilder etter vi fikk våres første fordi at jeg ikke hadde tid til den og for og skåne lilletøtta for og bli bitt
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Er de? Inntrykket mitt av kaniner er at de er noen blotørstige beist, hvertfall de jeg har møtt på;-) Hehe Hvilke kaninrase anbefaler du da? Eller er kanin kanin, uansett?
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Jeg vet at det ikke er et burdyr som bor inni der døgnet rundt, men et bur som den kan være i over natten ol, for sin egen sikkerhet (omtrent som vi ville gjort med kaninen, ute av buret mens vi er tilstede, inne hvis vi ikke er det og kattene er inne). Jeg kjenner ingen med ildere som jeg kan få låne:( Tenkte også at et ilderlån ville vært best før jeg binder meg de nesten 15 årene.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 rotter kan være ganske så blodtørstige de også. hehe. Ikke med vilje kanskje, men de ser ikke så godt så det har gått en og annen finger her så man ser blod. Det går som regel greit men hender at det blir noen tårer for 3åringen da. Tja, jeg har en hund som i utgangspunktet har rotte-fanger gener og hun bryr seg fint lite om de. Underholder seg selv med å kikke litt inn i buret av og til, men ellers så blåser hun i de. Vi har selvfølgelig egentid for hund og egentid for rotter i fri lek på stua og har de aldri ute sammen. Da hadde det blitt blodbad her også. Tror nok at jaktinstinktet til hunden hadde våknet da ja. Kaniner? Kosete? høh. Jeg synes de bare slår med bakbeina og sitter i en krok jeg. Mulig kaniner og jeg ikke kommer så godt overens. Rottegutter kan jo bli godt over en halv kilo så det er litt å kose med og de blir ganske late etterhvert. Når de er små har de ikke så mye tid til kos da. Regner med at HI vet at man må bruke mye tid på valpetrening og bitehemning uansett hva slags dyr en får.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 lever en ilder i 15 år?! Værste jeg har hørt. Det er jo lenger en en hund for det meste!?! Takke meg til rotter som blir rundt 2 år i tilfelle både foreldre og barn går lei eller at det ikke passer så godt som man trodde. Nå er jeg for å ta ansvar for det man måtte ha skaffet seg av dyr så 2 år er passe for meg.. når det kommer til alt annet en hund og katt (til nød).
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #10 Skrevet 26. januar 2008 Er det hetterotter dere har? Næh, må jeg oppdra kreket og, sier du det? Hihi:P Trodde de kom ferdig "domesticated" jeg, hehe. Oppdrar både mann, katter og unger daglig, så litt oppdragelse av en ilder går sikkert det og. Hussikring bekymrer meg mer.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #11 Skrevet 26. januar 2008 tjaaaa.. nå er hetterotter bare et navn for en markering som finnes i pelsen til en rotte da, og en del av den totale tamrotte-stammen. hehe. Så nej, vi har ikke tamrotter med hette eller hodd som det heter på engelsk. ( briefer med rottekunskap her nå... fnis) Har to blå berkshire rotter. En med toppører og en med dumboører (sitter langt nedpå hodet og ser snål som bare det ut) Berkshire betyr at de har markering på magen som ikke går rundt eller ut på beina. European berkshire tror jeg faktisk det heter. *ler* Fancy rats.. fnis! Elsker den blå fargen da, er litt sånn blågrå.
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #12 Skrevet 26. januar 2008 Leste meg frem til at i beste fall blir en ilder 15 år, men gjennomsnittelig for en tam ilder var 7-10 år. Jeg hadde en rotte da jeg var liten som ble 4 år;-)
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #13 Skrevet 26. januar 2008 Hihi, fancy rotter ja. Jeg hadde vanlige ørkenrotter, en svart, en brun og en hvit. Den svarte døde av sjokk da den så katten, den brune ble drept av katten og den hvite ble 4 år og døde av elde (for en gangs skyld var katten uskyldig).
milk Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 Har lite å bidra med, men synes urinen til kaniner lukter helt forferdelig, synes lukta satt i hele rommet:o( Kommer ikke til å kjøpe kanin igjen!
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 Ög ilderen er i mårfamilien og har disse analkjertlene som lukter å godt:P 0-0 mellom ilder og kanin der, hehe.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #16 Skrevet 26. januar 2008 haha, og gutterotter som er kjønnsmodne lukter jo roser.. eh not! Ah, har noen liv på samvittigheten den katten. hehehehehe! Tja, de er ikke så fancy det er vel bare at man har funnet en standard for rotter endelig også, og at alt ikke heter hetterotter. www.tamrotter.com har mye god info om rotte"raser".
klg,2 boys now:) Skrevet 26. januar 2008 #17 Skrevet 26. januar 2008 må bare få med i debatten din at ilder bæsj lukter død.å det er bløtt knall oransj å stinkende.kanin tørr klump med lite lukt så 1-0 til kaninen der må jeg si.å ilder er mye mere hyper enn kanin er min erfaring.lettere for en unge å sitte med kanin på fanget å kose.det går som regle dårlig med ilder,er min erfaring.
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #18 Skrevet 26. januar 2008 Marsvin! Deilige, rolige, kosete dyr uten biterefleks så helt trygge for barn (og deg ;o). De er lite krevende, kjempesøte og tar seg av matafallet dit. ) gud, jeg elsker marsvin. Har drevet med oppdrett av de og greiere dyr skal du lete lenge etter.
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #19 Skrevet 26. januar 2008 Men ilder går på kassa, gjør kaninen det? Hehe:P
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. januar 2008 #21 Skrevet 26. januar 2008 .. vil bare føye til at rottene våre er do-trent og gjør for det meste sitt fornødene i kassa si, om de ikke blir veldig skremt når de er ute på fritiden sin. smarte dyra!
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #23 Skrevet 26. januar 2008 Hihi, hadde jeg hatt rotte ville et vært rottebæsj overalt, med tre siklende katter som glor inn vinduet:P
Etaner Skrevet 26. januar 2008 #24 Skrevet 26. januar 2008 Jeg har hatt ildere i en 9 års tid. Sistemann døde for 1 års tid siden. De er jo utrolig sjarmerende og morsomme dyr da, men det er et stort men her. De er overalt, ødelegger, gjemmer ting, mine beit på noen typer ledninger og kortslutta et par ting osv. hehe. Selv om de er renslige så trenger de mange bæsjekasser for de må på do "med engang" Det var så og si ingen av vennene våre som likte de, syns de var skumle og da er det jo ikke gøy å ha besøk. Så jeg må bare si det at etter at jeg fikk barn selv så hadde jeg rett og slett ikke tid til ilderen mer, hadde mer dårlig samvittighet en det var gøy. Vi hadde ikke ilderene i bur før vi fikk barn, sikkert litt der samvittigheten beit, de var vant til å gå løse liksom. Det var stas når vi var unge og hadde noe som ingen andre hadde. Men de er skjønne også da. Men fy f... de kan bite fra seg hihi. Er ikke helt for kanin heller jeg, hadde det når jeg var liten. Og har bestemt meg for at det får aldri mine barn.. hehe.. Men hvis det er noe du lurer på om ildere kan jeg kansje bidra (-:
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #25 Skrevet 26. januar 2008 Ja, det var jo det men'et da. Jeg har to barn og tre katter. Huset er forholdvis stort, så skorter ikke på plassen. Ser for meg ilderen inne på datteren sitt soverom og herper barbiedukker og svelger smådeler og hasteturer til dr. Dyregod. Eller at minsten på 2 år får fingrene bitt av (hvor stort/hardt biter de egentlig?) eller at kattene kverker den eller at den kverker kattene. Eller at den kommer seg ut og forsvinner for meg... eller eller eller... Så din erfaring er at ilder og barn ikke bør blandes?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå