Gå til innhold

DNA- Test

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

hvem som helst kan forlange DNA test når som helst etter barnet er født. Det skjer jo aldri at 2 mill menn forlanger test. En kvinne kan ikke velge hvem som skal få lov til å ta en test og en mann må ikke bevise at han har hatt samleie med en kvinne for å få lov til å ta en test. det er ikke en reel problem stilling for samfunnet at det vil koste mye med en slik lov, fordi det er ikke mange som vil eller trenger DNA test

En hvilke som helst mann har rett til å vite om han er far eller ikke. Han kan kontakte trygdekontoret og oppgi seg selv som mulig far. Her er et eks fra farskap.no:

Spørsmål: Min ekssamboer har nettopp fått barn. Jeg mener det er jeg som er far til barnet, men hun sier hun ikke vil oppgi meg som barnefar. Jeg mener det er viktig for barnet å få vite om meg hvis jeg er far, og jeg ønsker å ha kontakt med barnet. Hva gjør jeg?

Svar: Dersom din ekssamboer ikke er gift, kan du kontakte Fylkestrygdekontoret i det fylket barnet bor og si at du ønsker å oppgi deg selv som mulig far til dette barnet. Alternativt kan du henvende deg til tingretten der barnet bor og anlegge farskapssak. Retten hjelper deg med å sette opp en stevning, dersom du ikke har skaffet deg annen juridisk bistand (advokat). Det samme gjelder dersom mor var gift med en annen mann da barnet ble født.

www.farskap.no/sporsmalsvar.html

Hvilke papirer er det du snakker om anonym? En mann må jo oppgi sitt navn selvfølgelig, når han vil kreve en test. han må ha med seg id papirer når han DNA testes. Han kan gå til skifteretten i den kommunen han hører til. der blir det opprettet sak og det blir tatt blodprøver av de involverte parter, dvs den eventuelle far og barnet han mener han er far til. Det tar ca 1 mnd.

Dette koster ingenting for mannen som mener han er far til barnet og det koster heller ikke mor til barnet noe. Som nevt tidligere det er ikke ett utbredt samfunns problem at barn må DNA testes i hytt og pine som du sier. Men ett barn har rett til å vite sitt biologiske opphav, mener samfunnet uansett om mor ikke vil, derfor er det slik

Annonse

Han kan spre frykt i familien din ved å si at dere har hatt sex, han trenger ikke en DNA-test for å gjøre det. Så hvis en mann ønsker å gjøre dette "mot" noen, så kan han gjøre det.

Det handler ikke om å skape frykt i familier dette, det handler om at kvinner som får barn med "feil" mann ikke skal kunne velge ut hvem de ønsker å ha som far til barnet. Loven er til for å beskytte rettighetene til biologiske fedre og barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...