ORWF Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Glemte å si dette til legen på den første kontrollen! Vet en skal ha støtte strømper, gå mye i flyet og drikke mye vann under reisen.. Er med ving..Noen som vet hvor grensen går der? Og passse på forskjellig mat en ikke ska spise! Tror dere d går, fødte i uke 33 sist gang, men var jo med to i magen! Usikker, men får ring å sjekke på manda.. Noen som har erfaringer eller tips?
vanillaface Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Jeg har reist mye i alle mine svangerskap. Jeg pleier å ta en vaksine mot typiske reisesykdommer. Det er en drikkevaksine som tas ca 14 dager før. Jeg pleier å ha med meg medisiner hjemmenfra som cannesten, lakserende, kulltabl, hånddesinfeksjon, sårvask, solpreparater og plaster. Det er lite grovt brød i "syden" så jeg tar gjerne med knekkebrød som magen har noe å jobbe med. Ellers er jeg forsiktig. Kjøper bare is som er i frysedisken pakka inn. Spiser ikke egg eller kjøttpålegg. Her gjelder generell forsiktighet for det du virkelig vil unngå som gravid er matforgiftning i et fremmed land. Jeg har også holdt meg unna isbiter, salat og frukt som jeg ikke skreller og vasker selv. Jeg har vare kjøpt drikke på flaske. Jeg vil også anbefale å ha en veldig god reiseforsikring dersom uhellet er ute. Ellers er det smart å holde seg en del i skyggen siden mange har forandringer i huden(blir lettere brent f. eks) når de er gravide. God tur! Jeg har opplevd tyrkere som meget oppmerksomme på en gravid dame så vi snakker veldig god service.
kattungen Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Hei! Jeg var i Hellas på den tiden i forrige graviditet. Legen sa til meg jeg skulle leve som jeg gjorde hjemme (ikke drikke vannet, da). Det gikk superfint. Jeg spiste alt jeg pleier å spise hjemme. God tur! Og det er bare de 3 siste ukene du må ha legeerklæring for å fly.
Svensk Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Hej ! Personlig syns eg det er i grenseland å dra til syden i uke 25-26 uke. Mest før vis noe skulle ske... prematur fødsel mener jag att chansen att det barnet overlever ær långt større i Norge æn i Tyrkia. Vet ikke hvor stor behållning jag haft av den turen. Ær en uheldig kan en omgångssyke sætte i gång rier. Men jeg syns du skall snakke med jordemoren din. vet at jag blev avrådet att fly i uke 22 m første man men jag hade da blodtrycksproblemer.
ORWF Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2008 Takk takk for råd og tips.. Skal til Jordmor snart, får høre da Om jeg reiser skal jeg være veeeeldig forsiktig med mat osv.. Frokost kommer vi til å spise på hotellet, og tar jo med en del pålegg og sont til barna/norske saker som jeg og kan spise!! Jeg har gjensidige som reiseforsikring, må sjekke litt opp dr og da Takk takk for svar!!
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #6 Skrevet 28. januar 2008 Hei. Jeg var i Tyrkia når jeg var i uke 28 og det gikk veldig greit med tanke på mat. Var forsiktig med salat. Og sørget for å spise ting som er godt varmebeahndlet. Deilig var det i vannet og i skyggen. Tyrkerne var veeeeeldig oppmerksomme på meg og fikk mange lange blikk, om de var positive er det ingen som vet. MEN på fyturen hjem ble jeg stoppet av noen menn med maskinpistoler som nesten tvingte meg til å dra til en tyrkisk lege for å få meg undresøkt fordi jeg hadde ikke papirer med meg (for legen sa at jeg ikke trengte det) Det ble rett å slett kaos på flyplassen. De nektet meg å reise hjem... Til syvende og sist fikk vi en svensk guide til å hjepe oss med å skrive ei erklæring på at vi påtok oss alt annsvaret hvist en fødsel skulle skje ombor på flyet. De er jo livredde for å bli saksøkt vetdu.. Men jeg annbefaler å ta med papirer just in case.... Kos deg på ferie det blir sikker deilig for deg og den lille.
123ennah Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Hups, vi har bestilt 2 ukers ferie i Spania i begynnelsen av juli. Da har jeg rundet uke 30. Så lenge grensen på å fly er uke 36 må da det gå bra? Ble satt i gang to uker over termin sist, så jeg er ikke veldig redd for å føde før vi kommer hjem. Det burde vel holde å følge de vanlige forhåndsregler med mat, holde seg mye i skyggen samt ta med sko i 2 størrelser større enn vanlig. Godt poeng å ta med papirer...
ORWF Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2008 Godt å høre Du reiser jo en del seinere enn meg da Ringte Ving i dag for å høre hvor grensen går, får svar seinere i dag.. Hvem du reiser med, har du sjekka?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå