Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle starte en liten erfaringsutveksling. Jeg er på første forsøk med ICSI.

Min manns sædprøver har vært veldig varierende. Fra nesten normalt til dårlig. Han er en sunn og frisk mann i sin beste alder (beg. av 30'åra), trener regelmessig og er mye ute i friskt luft. Han går ikke i trange klær, bader eller dusjer ikke i varmt vann og tar aldri basttu. (han trives best kald).

MEN han snuser mye og i tillegg har han tatt proteinpulver regelmessig (flere ganger pr dag)

Jeg lurer på om noen av dere andre har dårlig erfaring med akkurat dette?

En annen teori jeg har, er at han (tror jeg..) har ca 1/2 -1 grad høyere kropstemratur. Han er alltid varm og benytter sommerdyne på vinteren ol.

Noen som har den samme erfaringe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det en del å kjenne seg igjen i ja!

Vi er midt oppi 2. icsi-forsøk nå, pga dårlig sædkvalitet. Etter vi begynte med utredning og alt dette styret har han hatt ei prøve som var tilnærma normal, mens de andre rett og slett har vært elendige.

Mannen min er snart 30, han er aldri sjuk (har kjent han i 7 år nå og han har ikke vært hjemme EN dag fra jobb!!), trener en god del, elsker å være ute og i full aktivitet, røyker ikke, drikker veldig beskjedent og er opptatt av sunn mat. Tar til og med tran;)

Han snuser heller ikke da, men det jeg kjente igjen veldig er at han er varm av seg. Går for det meste alltid i t-skjorte innendørs, sommer som vinter. Det kan godt hende dette har noe å si! Men er vel heller lite å få gjort noe med...?!?

Skrevet

Min har også hatt veldig varierende prøver..det vil si at de går nedover. Men skjønner ikke hvorfor. 32 år, trener mye, sunn og frisk, slank osv osv.... Ikke spesielt varm av seg, men høres ut som dere kanskje har en teori i deres tilfelle.

Skrevet

Samme her, min manns prøver er også svært varierende, fra normal i mai i fjor til klart ICSI kandidat på siste prøve...så det går nedover. Han har snust mye men sluttet for to år siden, røyker ikke, er veldig glad i snop og brus men er likevel slank (prøver å få ham til å spise mer sunnt), trener regelmessig, er ikke spesielt varm eller kald, 33 år og sjelden syk, men blir lett forkjølet. Og er veldig snill, men det er kanskje ikke et kriterium ;)

Skrevet

Min manns prøver er også dårlige. Da vi var på utredning fikk vi beskjed om at de bare blir dårligere. De vil dø ut snart...Føler vi har det litt travelt. Vi er godt i gang med vårt 1. ICSI førsøk.

Han er snart 30 og er så og si aldri syk. Men er desverre ikke spesielt aktiv lengere.Prøver å motivere ha til det, men er ikke bare bare. Han er og glad i snop og burs, men er egentli flink å spise sunt(i ukedagene i allefall)

Skrevet

Har de ikke blitt utredet i forbindelse med forsøk, da? har man bare konstatert at kvaliteten er varierende, og ferdig med det? Det syns jeg kanskje var litt rart.

Mannen min har dårlig kvalitet (dvs. kvaliteten er vel OK, men kvantiteten er det ikke, alt for altfor få!), og etter endel prøver fram og tilbake og hormonkur etc, kom han endelig til en urolog som tok én titt og sa at dette var medfødt. Det er bare én av steinene som produserer, og det går visst på halv maskin den ôg...

Skrevet

Hei alle sammen,

Det er mye som skal til for å lage en god kvalitet over lang tid, ca 3 mnd tar det før spermiene er "ferdig laget". Og på den ferden er det masse som kan skje. Det som er sikkert og bevist er at sink og selen skal til i produksjonen. Kjenner til flere med variabel kvalitet som har gitt gutta dette med god effekt. Hadde bare lyst til å fortelle dere dette.

Masse lykke til

Hilsen meg

Skrevet

Hei

For vår del var prøvene tatt i løpet av 6 mnd. Han er blitt sjekket for kromosomfeil og med ultralyd. Jeg syntes også det er litt rart at de ikke har sendt han videre til urolog.

Vi satte i gang med ICSI umiddelbart, tenkte vi ikke hadde så mye tid i og med jeg blir 40.

Dersom ikke ICSI forsøket gir resultat får vi forsøke alternative metoder.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Heisann.

Samboer har og svært dårlig sædkvalitet, han er vel nærmest steril i og med at han ikke har sjanse å befrukte et egg uten hjelp.

Men uansett, han er også veldig varm av seg. Utrolig morsomt egentlig for jeg har tenkt litt på hva det kan være som gjør at han er så varm.

Min teori er jo at det har med hormoner og gjøre, for de produserer jo litt feile hormoner fra hypofysen når sædkvaliteten er nedsatt.

Og han har jo fått påvist unormale hormonverdier.

Men gudene vet hva det kan komme av.

Skrevet

Er helt enig med deg Mariken, syns det er veldig rart at man ikke har utredet mannen min, hos oss var det kun - lavt antall sperm, ja da blir det prøverør, ferdig med det. Syns han burde sjekke ut hva det kan skyldes, men sitter nok langt inne hos han å gå til urolog, spesielt når en ikke må gå som et kriterium i denne prosessen. Er ingen her i byen heller, så må vel til Oslo. Grubler på om jeg for hans del skal presse mere, alltid greit å avklare at det ikke skyldes sykdom som bør behandles iallefall...

Skrevet

Mannen min har også dårlig kvalitet.

Lever et sundt liv, men forklaringen vi har fått er at mest sannsynlig er dette medfødt eller en skade i svært ung alder. Testiklene hans er skadet.

Moren hadde kusma da han ble født.

Det gode er at svømmerne som kan brukes ved icsi er av god kvalitet.

Så oppi all elendigheten er det noe bra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...