Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Skal flytte nå, og de jeg leier hos mener jeg ikke kan ta med meg taklampene jeg har hengt opp:/ Gjelder 2 rom(kjøkken og soverom). Var ingen taklys der så måtte jo hende opp selv. De sier det står i loven at jeg ikke kan ta dem med meg. Noen som har peil? Høres jo helt sykt ut..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 jeg mener du kan ta de med. du leier jo, og det er utleiers ansvar at der er lamper i taket, ikke ditt. De får kjøpe noen de kan henge opp, da, etter at du har flyttet:)
Solitude Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 Hva ??? Er det mulig sier jeg nå bare. Snakker de om huskjøploven eller ?.... Så lenge du leier, du har kjøpt disse for dine egne penger så kan jeg ikke skjønne at de virkelig skal prøve seg på å nekte deg å ta med deg din eiendom. Står det ikke noe i kontrakten om hva som følgte med leiligheten ? Du må ikke finne på å gi etter disse kravene. Ta kontakt med leieboerforeningen, mulig at de kan gi deg noen råd
Dronningen! Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Kapittel 10. Tilbakelevering av husrommet ved leieforholdets opphør § 10-1. Visning før flytting I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet. § 10-2. Tilbakelevering Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre. Utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at leieren setter husrommet tilbake til opprinnelig stand så langt det gjelder endringer som leieren hadde rett til å utføre. Utleieren kan ikke i noe tilfelle kreve husrommet satt tilbake til opprinnelig stand dersom dette ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap, men utleieren kan kreve erstattet den verdireduksjon endringene har medført, hvis det gjelder endringer leieren ikke hadde rett til å utføre. Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap. Har leieren plikt til å vedlikeholde husrommet eller tilbehøret, skal vedlikeholdet være forsvarlig utført, men utleieren kan ikke uten særlig avtale kreve at husrommet eller tilbehøret er i bedre stand enn det var ved overleveringen. Nå har jo faktisk utleier sin rett til å beholde møbler o.a som er skrudd fast (Om de har laget skade på gulv/ vegg.) Regner med at du bare har festet lampen på sukkerbiten som henger i taket og brukt kroken som medfølger? Eller har du laget hull i tak og vegger?
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Da har nok utleier missforstått loven, be han ryke og reise og ta med deg lampene dine du.
Dronningen! Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 1,6179775 Hvordan klarer du å misforstå denne? "Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap."
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Der hadde vært lamper tidl så har ikke laget noen nye hull i taket eller noe. Kjøkkenet har ikke vinduer og om jeg ikke skulle fått hengt opp en lampe hadde det blitt rimelig ukoselig:) Men går lamper under møbler? Jeg har jo også en lampe skrudd på veggen i stua. Tilfaller den også da utleier ifølge loven?(om lamper er møbler) Og bildene da? hehe, må kjøpe alt nytt jeg gitt:D
Dronningen! Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 Da er de lampene noe som du skal ta med deg når du flytter. Man må jo ha lys i en leilighet og om det ikke var lamper der fra før av kan jeg ikke se at du ikke skal kunne ta de med deg. Bilder er jo ikke skrudd fast, kun festet på en spiker/skrue. Prat med utleier og referer til at det ikke var lamper i leiligheten ved innflytting. Tolkning av slike lover er ofte forskjellig fra person til person. Har dere brukt husleieloven som grunn for kontrakten? Det ordner seg nok helt sikkert, lykke til.
prekæs Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 Løsningen er: En billig taklampe til 10 kr på Fretex. Hvis utleieren ikke tåler en "sukkerbit" i taket. Utleier er temmelig urimelig og frekk hvis han tror dette er måten å få seg nye lamper på. Det samme med evnt. utskiftede panelovner. Sett opp de gamle. Det årnær sæ...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #11 Skrevet 26. januar 2008 Ja det er an standars husleiekontrakt og den har vel husleieoven som grunn. Uansett, jeg tar ned lamper jeg. Får da være måte på. Tuuusen takk for hjelpa:D
Dronningen! Skrevet 26. januar 2008 #12 Skrevet 26. januar 2008 Bare hyggelig:o) Jeg har noen gamle lamper på loftet som du kan henge opp i stedet?
prekæs Skrevet 26. januar 2008 #13 Skrevet 26. januar 2008 Ikke sant. Og helt lovlig, så lenge huseier ikke har betalt for det nye. Nå ser jeg for meg verdens styggeste taklampe montert opp når leiligheten skal leveres tilbake. For utseende sier reglene ikke noe om. Bare den er hel:)
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 Jeg missforstår ikke, men utleieren hennes misforstår. "Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap." Den biten går på om hun f.eks hadde fått satt in ny do, ny vask, ny kjøkkeninnredning eller lignende. Sånn at det ville medføre at huseier har et stort tap ved at hun skal dra med seg dassen når hun flytter. Den har ingenting med taklamper å gjøre. Men hun kan nå be ham gå rettens veiom han absolut vil ha lampene hennes, jeg skal gå så langt som å garantere at han ikke vil få medhold.
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 Men klart, har hun laget skade i taket ved å henge de opp må hun nok fikse skaden på et vis - eller la lampene henge om hun heller vil det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå