Anonym bruker Skrevet 26. januar 2008 #1 Del Skrevet 26. januar 2008 mandag skal jeg begynne i ny jobb som ped.leder i barnehage...kjenner ikke barnehagen eller de jeg skal jobbe sammen med... hva er viktig for meg å tenke på når jeg skla hilse på assistentene mine? er det noen her som jobber som assistenter?? hva ønsker dere at en ny ped-leder skal gjøre / ikke gjøre...for at dere skal føle dere vel/ tatt vare på i jobben..eller bli hørt? altså..HVA er viktig å huske på som ny ped.leder i en etablert barnehage? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136657029-ny-jobb/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2008 #2 Del Skrevet 27. januar 2008 Ikke prøv å forandre for mye sånn med en gang. Det er slitsomt når man får nye ledere og de vil forandre på allt mulig med en gang. Bruk et par uker på å bli kjent med de andre ansatte og barnehagens rutiner, deretter kan du begynne å ta tak i ting som du mener kan gjøres andeledes/bedre. Ellers er det vanskelig å skulle gi råd, men her er noen råd for hva du absolutt ikke bør gjøre. (ting jeg har opplevd av ped. leder.) Første: skulle sette spørsmål ved allt vi gjorde hele tiden, Ho var nyutdannet og hadde lært at man skulle sette spørsmål med hvorfor man har reglene man har og hvorfor man sier nei til barna. (greit det men er grenser.) "Hvorfor får ikke barna klatre på skapene.(som er 2 meter høye.)?" "Hvorfor må barna gå inn på do når de vil tisse i buskene-sandkassa eller annet?" "Hvorfor har 2 voksene bare med seg et barn hver når de går til svømmehallen.?" "Hvorfor er det ikke greit at ungene tar større mengde pålegg på brødskiva en det er brød?" "hvorfor får ikke ungene lov til å male på veggene?" Det er bare noen av de utrolige spørsmålene ho klarte å komme med,(husker dem ennå 5 år etter.) Og sånn gikk ho hele dagen.I tilegg hadde ho for vane å fortelle deg at ho kunnet ing bedre en deg for ho var utdannet førskolelærer og vi andre var bare assistenter med enten ingen utdanning eller barnepleiere og barne og ungdomsarbeidere. At ho hadde ingen erfaring mens noen av de ansatte hadde jobbet der i 10-15 år spilte ingen rolle. Ho visste best. Kan nevne at ho klarte å få 5 assistenter til å slutte, noen var til og med ikke på hennes avdeling men alle var så lei av ho at de søkte andre steder. Andre: Var i familiebarnehage, vi var to assistenter, jeg fikk hele tiden skryt av allt jeg gjorde jeg var så flink til ditt og datt. Ho skrøt også masse til eieren av barnehagen. Dette er jo koselig for meg på en side men så er problemet at ho hele tiden gjorde dette forann min kollega, som ho aldri sa noe positivt om eller til. Enda kollegan min var kjempeflink og det var ting ho gjorde mye bedre en meg. Heldigvis så var ho nesten ferdig med oppsigelse tiden sin der når jeg begynte. For det var så tydelig at ho av en eller annen grunn ikke likte den andre assistenten. Den tredje: Var nok den værste, dette var også i familiebarnehage. Uff jeg hadde mange diskusjoner med henne. Ho hadde for seg at vi ikke trengte ta de minste barna med ut (1-1,5 åringer), At vi ikke skulle ha forming med dem heller. Dette nektet jeg og min kollega og godta, alle barna skal ut hver dag og alle skulle få male og tegne så lenge de syntes det var gøy eller greit å gjøre. Og værst av allt var at ho faktisk begynte å true kollegan min når vi nektet å gjennomføre et opplegg for å bli kvitt uønsket oppførsel hos et barn. Vi hadde 3 grunner til å nekte da. 1.vi hadde et opplegg som fungerte og som var godkjent av styrer og barnets foreldre. 2. opplegget kunne ikke gjennomføres da det krevde en voksen på det barnet hele tiden, Skulle da de andre 7 barna bare ha en voksen til rådighet..... Som samtidig skulle tatt allt av det praktiske arbeidet i barnehagen. 3. den inneholdt avstraffelse noe som ikke skulle foregå i barnehagen..... Må si at ho måtte gå fra jobben på dagen da siden ho trua assistenten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136657029-ny-jobb/#findComment-136667459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå