Gå til innhold

32-6 kontroll i dag. svangerskapsdiabetes

bøllefrøene

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på kontroll for å sjekke at alt var bra med nurkene i dag.. det var det.. målte de ikke i dag.. men sjekket forstervann.. livmorhals osv.. sier de bare måler de hver 14 dag.

problemer var heller meg... tok glukosetest på onsdag.. og den var ikke så bra.. blæææ-- lå på grensen.. det vil si 0,2 over det jeg skulle.. så er i faresonen for svangerskapsdiabetres.. deppa jeg.. blæ.. nå må jeg tenke på det og.. syns egentlig jeg spiser ganske sunt.. elsker frukt om dagen da!! men neida nå er det vann og ikke det og det... syns jo en skjokolade kan hjelpe mot så mangt jeg da.. men det blir det ikke noe mer av. skal til jordmor som er kostveileder på onsdag.. så får høre hva hun sier.. men fram til da lever jeg på gamle roede ting.. vet jo egentlig hva jeg kan spise og ikke kan spise... litt usikker på mengde frukt jeg kan innta da.

det jeg syns er rart er at jeg ikke har noen andre tegn til diabetes.. som f.eks kløe.

noen som kan mye om det???

en annen ting er at jeg sliter med kløe.. så tok blodprøver i dag... er jo greit å få det sjekket..

oj.. det var mye syting fra meg.. litt oppgitt da her jeg sitter med imsdalen min..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann Bøllefrøene,

Det var jo litt kjipe nyheter!! Men, det trenger vel ikke utvikle seg til diabetes, eller?? Som du sier selv, du vet jo hva du bør spise - men det er ikke lett når man har mani på noenting. Jeg for min del har heldigvis mani på isbiter, og det er jo så sunt atte :)

Krysser fingrene for at prøvene neste gang blir bedre, skal du ta den testen mer eller? De har ikke tatt den testen på meg, er det en test som er vanlig å ta?

Skrevet

ja er kjipt.. men men.. er jo i grenseland så har det ikke helt.. men bør leve etter som om jeg har det.. isbiter ja... hm.. moro med rare manier..

vil ikke ta flere glukosebelastningstester nå.. vil ta 2-3 mnd etter at barna er født. vil fortsette å sjekke urinen i sukkeret.

De tar kun en slik test hvis de finner sukker i urinen din,, jeg har tatt testen før.. da hadde jeg det ikke.. så har urinen min vært fint fram til nå!! må prøve å lese litt på nettet nå.. så får jeg sikkert mye tips og infor på onsdag.

Skrevet

Det kommer å gå helt fint det kan jeg nesten love. Jeg hadde svangerskapdiabetes sist fra sån ca uke 30 men klarte å unngå insulin ved å legge om kosten. Fikk veldig god veiledning fra dietisten på sykehuset, hva skulle jeg kutt ut helt, hva kunne jeg spise, hvor mye av alt (og her var det klare begrensninger på mengde og typer frukt), hvor mange måltider jeg måtte ha pr dag osv. Kjende et enormt søtsug i begynnelsen men etter en uke gikk det mye bedre. Jeg var også hekta på sjokolade og fikk lov å spise litt mørk sjokolade en gang i uken :)

Skrevet

takk for oppmuntrring..

tok du tester etter du hadde født??? sier jo at det er sjanse for å få diabetes 2 senere??

Skrevet

Nei, det gjorde jeg ikke. De sa jeg skulle bli innkalt til en ny test etter 6 måneder men det ble jeg ikke, og jeg tenkte ikke på å bestille en selv. Regnet med at det var bort. Denne gangen har jeg ikke noen tegn på svangerskapsdiabetes enda men de sa at jeg burte legge om kosten slik at vi ikke tar noen risiko med å provosere frem diabetes nå eller senere, så det har jeg gjort.... slutt på brus, sjokolade, kaker, juice, syltetøy, eksotisk frukt mm fra nå og frem med gulerøttene ;-)

Skrevet

så flink du er. jeg må nok holde meg til sødt i helgene etter at gutta har kommer ut.. og spise sundt og trene.. gleder meg til det siste hvertfall... blir nok mye turer og... vil gjerne rase ned alle kg.. og ikke minst forebygge diabetes

måtte du måle blodsukkeret ditt hjemme for en periode...?

Skrevet

Utrolig kjipt! Jeg har jo nevnt at jeg måtte på kontroll på sykehuset og da ble det fart i sakene. Tingen er at før vi gikk igjennom IVF ble jeg satt på Metformin pga PCOS, hensiken er at det skal bli lettere å bli gravid da. Jeg fikk beskjed om å fortsette på disse også etter at jeg ble gravid, men fikk ikke beskjed om hvor lenge. Så da jeg kom på sykehuset ble det jo satt i gang tiltak som om jeg hadde fått svangerskapsdiabetes, men er aldri blitt påvist! Har ikke tatt belastningstest og urinprøvene har aldri vist tegn til sukker.. Kjente jeg ble litt irritert, for nå må jeg måle blodsukker annenhver dag frem til neste kontroll... (og til nå har ikke det vært annet enn normalt!) Men på en annen side er det godt å bli tatt vare på.. men er det ikke vanlig å påvise svk. diabetes FØR en setter i gang tiltak da??

Dette hadde ikke helt med innlegget ditt å gjøre bøllefrøene, men følte jeg bare måtte fortelle. Håper det går bra med deg.

Skrevet

Jeg trengte ikke å måle blodsukker selv hjemme. Men etter første glukosebelastningen la jeg om mitt kosthold og hade ny glukosebelastning etter noen uker og da var verdiene fine.

Gemini, jeg syntes det hørtes veldig rart ut å iverksette tiltak for diabetes uten å påvise det og syns synd på deg, hvis det er noen trøst...

Skrevet

hm.. må spørre litt på onsdag jeg..

jeg har vel ikke lenge nok igjen til en ny test...

takk for støtte!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...