Gå til innhold

Røyking

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er gravid, men jeg kommer ikke til å slutte å røyke pga d.. jeg trapper heller ned til 3-4 røyk om dagen. mamma gjorde d samme med sine 3 barn og det er ikke noe galt med oss..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma gjorde det samme med oss 3 barna, men 3 friske barn representerer ikke statistikken spesielt godt da! Det er funnet ut at røyking gjennom svangerskapet øker risikoen for å føde veldig små barn og det øker risikoen for at barnet ditt dør i krybbedød... vil du virkelig øke den risikoen? Det turte ikke jeg. Har prøvd å slutte å røyke flere ganger før, det har vært et helvete og jeg har mislykkes hver gang, men denne gangen slutta jeg på dagen- 8 dager på vei. Da røyka jeg ca 30 røyk om dagen før det.

Skrevet

Det var jo en innmari intelligent innstilling. For det første kan man ikke basere egne erfaringer - via. din mor, også trekke en konklusjon utifra det som sier at det ikke er skadelig. Joda, jeg ble født av en mor som røyket jeg og - jeg er frisk og rask - jeg hadde en tvilingsøster, hun har ikke frisk. Kan det ha hatt en sammenheng? Kanskje, kanskje ikke. Det vet man absolutt ikke. Jeg hadde også en yngre søster som hadde astma hele livet sitt - mulig trigget av at moren til røyket igjennom hennes graviditet og. Jeg røykte jeg og - fordi jeg ikke klarte å slutte. Trappet ned gjorde jeg og - men helt klart hadde det vært best hvis jeg sluttet å røyke.

Det er jo realtivt urovekkende at du kan si noe slikt som at du ikke kommer til å slutte, basert på det faktum at du og ingen av dine søsken led fordi moren din røykte. De som holder seg røykfri igjennom svangerskapet gir faktisk barnet langt bedre næring og det øker også sjangene for at barnet får en normal fødselsvekt og at organutviklingen er normal..... Forskning viser jo også at sjangsene for SA er redusert når man ikke røyker - og det samme gjelder da fosterdød lenger ut i svangerskapet - samme med da fortidlig fødsel. Løsning av morkake er også en annen komplikasjon som er påbevist at skjer opptil flere ganger ved røyking i svangerskapet.

Annen forskning viser også at barnets gener blir skadet, altså man blir da påført genetiske skader. Slikt kan være med å utvikle faren for f.eks kreft.

Men, uvissheten lenge leve.

Skrevet

Har røyka i 4år, men slutta PÅ DAGEN, da jeg fikk positiv test! ;)

Skrevet

Røykte fast før, men sluttet med en gang jeg fant ut om spiren vår :)

Hadde IKKE hatt samvittighet til å røyke med et lite barn i magen..

Skrevet

Min samboer og jeg bestemte oss for at vi skulle prøve å få barn.. *Glede!! (",)

Men jeg ville slutte å røyke før vi ble prøvere...

Jeg hadde bestemt meg for å gi det barnet vi skulle sette til verden de beste forutsetninger som var mulig for at h*n skulle få det bra.. (",)

Jeg leste røykeboka; "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr..

Jeg slutta samme dag som jeg leste ferdig boka!!! Og jeg har ikke hatt lyst på en eneste røyk siden den dagen.. *Jippi

Det er herlig å være kvitt den ufyselige uvanen..

Lukter ekkelt, dyrt, smaker vondt, å det er sist men ikke minst skadelig for deg og barnet ditt...

(skjønner egentlig ikke hvorfor jeg begynte i det hele tatt..??)

"Endelig ikke-røyker" anbefales på det aller sterkeste, det er en sinnsykt bra bok!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...