Gjest Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Noen av dere blivende mødre som har røykt, røyker eller skal slutte pga graviditet?
Katharina88*Angelica08 Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 JEG!! Er i uke 30+2 Og ikke før mandag 21 som var nå klarte jeg og kaste røyken! Dette var en utrolig vanskelig prosess.. Og jeg måtte trappe ned i mange måneder! Fant ikke ut jeg var gravid i før uke 9 heller.. Men bedre seint en aldrig. Slutta KUN for babyens skyld. For JEG personlig hadde IKKE lyst. OM jeg tenker på røyk,skyver jeg tanken vekk og prøver og tenke på no annet..! Spiser epler, gulerøtter etc. istedet! Men dette var vanskelig..! Men jeg føler meg bedre nå, ikke har jeg spesielt lyst på smaken heller, savner heller "håndbevegelsen". Men det er jo ikke rart når jeg har røyka i 7 år.! Nå gleder jeg meg bare til jeg er ferdig å føde og amme, så jeg kan ta meg en røyk igjen, om suget er like stort da! Lykke til dere andre som slutter.. Eller prøver! IM PROUD!!
tada Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Jeg fant ut at jeg var gravid i uke 6,slutta på dagen,gikk kjempe fint til uke 12 da ble jeg såå sugen igjen,utrolig kjedelig,innrømmer at jeg tok noen trekk av en venn(som lovte å ikke si det til typen min..han hadde blitt så skuffa og med god grunn!var jo skuffa sjøl også!)men nå har jeg ikke røyka siden,er i uke 16!håper jeg aldri begynner å røyke igjen,men savner det!!en god kaffekopp og røyk mmm. var så ille at jeg til og med drømte at jeg var å kjøpte røyk,sto og smug røykte bak noen trær,hehe,men jeg skal Ikke gjøre det!
BergensBerta*gullgutt* Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 er veldig imponert og stolte av dere som har skrevet... jeg såg på tv en som var på ultralyd hvor legen skulle bevise hvor alvorlig det var at hun røykte under svangerskapet at hun fikke røyke mens UL var på. Hver gang hun trakk inn gikk det en ekkel krampe gjennom forsteret/barnet.. var helt avskylig.. hun jenten ville ikke slutte egentlige, men etter dette sluttet hun på dagen..
Katharina88*Angelica08 Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 tada Kald øl og en røyk! MMMMMMMMMMmmmmmmm
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Haha, jeg har også drømt at jeg har sprukket og røykt. Ca 3 ganger har jeg drømt slike dumme røykedrømmer. Men jeg vet at jeg ikke kommer til å sprekke, selv om underbevistheten min bekrefter hvor mye jeg egentlig vil ta meg en røyk. Kunne aldri finne på å ta et eneste trekk hvis jeg ikke er sikker på om det er noe der inne eller ikke, eller hvis jeg vet det er en liten spire. Jeg sprakk forige gang jeg var gravid en kveld typen hadde fest (jeg var der av sosiale grunner). De satt å røyka inne (noe som gjorde meg forbanna) og det fristet meg noe utrolig. Jeg tok 1 røyk. Etterpå gikk jeg opp på et rom i overetasjen og lå i senga me utrolig dårlig samvittighet. Siden jeg vet for jævlig en føler seg etterpå, kommer jeg aldri til å gjøre samme tabbe igjen i dette svangerskapet. Vi begynte å prøve 10. januar, og jeg tente min siste røyk den 12. januar. Så jeg sluttet så og si med en gang vi begynte å prøve. Tørr ikke å vente til jeg får en positiv test, for jeg er så redd for den lille som kanskje befinner seg inni der. Skal ikke begynne å røyke når jeg er ferdig med svangerskapet og amminga, det er sikkert! Når du har holdt deg i nesten 1 år, er det bare idiotisk å begynne igjen, mener nå jeg vertfall. Alle dere som har sluttet å røyke fortjenner virkelig applaus! Det er ikke lett, og for noen er den vanskeligere enn andre. Heldigvis sliter jeg ikke noe særlig, tenker ikke noe særlig på røyk en gang (røykt i over 4 år forresten). Men det er jo folk som blir direkte syke, så føler med dem. Er ikke bare bare å slutte å røyke. Vær stolt av dere selv sier nå jeg vertfall Noen som forresten tvinger typen til å slutte å røyke? Jeg gjør ikke det, men har selvfølgelig ikke noe imot hvis han gjør det. Men han har sakt han skal slutte å røyke nå snart, så det er jo bra! Flink gutt
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Ååå, Katharina du er ondskapen selv! Er en helvetes bra kombinasjon det Røyken skal jeg aldri ta inn i varmen igjen (eller kanskje på fest hvis det ikke gjør at suge blir så stort at jeg ikke klarer å la være å røyke utenom de enkelte gangene), men ølen skal ingen ta fra meg når jeg er ferdig med svangerskapet og amminga!
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Off :/ Jeg hørte også en historie om ei som ble gravid. Hun klarte ikke å slutte å røyke helt, så en dag da hun sko til JM så tok hun seg en røyk før hun gikk inn. Da jordmora hørte på hjertelyden så sa hun bare "typisk røykere". Det var ikke noe "dunk, dunk, dunk" der i gården nei. Det var mer som en piping. Hjerte slo så fort at du hørte ikke dunka! Helt forferdelig... Leste det inne på snartmamma.com. Noen som har lyst på en røyk? Selv kunne jeg tenkt meg en Lucky Strike Light, men faen ALDRI med en liten i magen <3
tada Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 typen min røyker men går ut han får ikke lov til å sitte inne lenger. angrer noe sykt på de to trekkene jeg tok,heldigvis har jeg ikke gjort det mer etter det og håper jeg aldri begynner igjen etter jeg er ferdig med amming.barnet mitt skal slippe å ha en mamma som stinker røyk.håper bare typen klarer å slutte en gang!
tada Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 og ja hadde vært nydelig med en kald øl;p det blir sykt lenge til da! men det gjør meg faktisk ingen ting
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Da tenker vi ganske likt Ikke tenk på de to trekkene.. Du er jo kjempe flink, så har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for to usle trekk Ang. ølen så gjør det ikke meg noe heller Men vet du, eller noen andre, hvilken innvirkning alkoholfritt øl har?
Katharina88*Angelica08 Skrevet 26. januar 2008 #12 Skrevet 26. januar 2008 Hvilken invirkning har alkoholfritt??
Zikosu og William Skrevet 26. januar 2008 #13 Skrevet 26. januar 2008 godt spørsmål....hmmmm.... når det gjelder røyken har jeg igrunn sluttet,men har faktisk måttet bare tenne på en og poffe noen ganger når jeg blir stresset eller forbannet,men jeg trekker ALDRI ned og det blir ofte til at jeg bare sitter der med røyken i hånda...jeg brekker meg bare hvis jeg prøver å trekke ned,så gjør ikke det...er bare noe avslappende med å sitte med røyken sånn og kanskje en kopp kaffe/te eller en iskald alkoholfri øl...rare greier...
Zikosu og William Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=334697 http://matportalen.no/Saker/1111489489.33 måtte bare....nysgjerrigheten tar overhånd....hehe....
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 Fint du gjorde det "Innholdet i alkoholfri vin er også så lite at å kose seg med et glass eller to, eller en flaske alkoholfri øl til maten iblant tror jeg du trygt kan gjøre uten å bekymre deg. " Så tørr vi? Jeg er fortsatt usikker.. Trenger mer fakta fra forskjellig kilder før jeg våger å drikke "alkoholfritt". Hva med dere?
snart 3barnsmor <3<3<3 Skrevet 26. januar 2008 #16 Skrevet 26. januar 2008 jeg røkte noe heilt jævlig før jeg ble gravid og de første ukene i svngerskapet. men greide å slutte da jeg fikk vite at jeg var gravid, er utrolig glad for det. hadde en tid jeg drømte om natten om sigg som fløy rundt med vinge..hehe xD er tungt men er vært det, både økonomisk og helsemessig:) leste her om dagen at vis man venter gutt og røyker, redusere man sæd kvaliteten hos han:/ så jeg blir nå bare gladere og glader at jeg har greid d:) så lykke til, til dere som prøver:D
Zikosu og William Skrevet 26. januar 2008 #17 Skrevet 26. januar 2008 tok meg et par glass alkfri øl på julaften...er liksom bare nødt til å ha den smaken til ribba,men ser ikke helt det store behovet sånn ellers...bare til visse typer mat og omstendigheter,tar meg gjerne en alkfri øl eller vin ute på restaurant...
Katharina88*Angelica08 Skrevet 28. januar 2008 #18 Skrevet 28. januar 2008 Jeg drakk 5 munkholm på bursdagen til gubben i November, med mange timers mellomrom da.. Jeg kosa meg bare med smaken Er jo som brus! Det er jo ikke alkohol i... var også en annen kveld jeg drakk 2 munkholm..
Mixå Skrevet 29. januar 2008 #19 Skrevet 29. januar 2008 Ingen som har problemer med å slutte med snusing da? Den dagen jeg får positiv test slutter jeg.. men nå har jeg gått til mocca(mindre nikotin) bare for å roe meg ned.. og tar bare nåår suget er alt for sterkt.. noen i samme situasjon!?
Gjest Skrevet 29. januar 2008 #20 Skrevet 29. januar 2008 Synes jeg var skikkelig tøff som begynte å røyke i 14års alderen da jeg hang med de kule, eldre gutta. Men snus var ikke kult da, og kommer aldri til å ble populært hos meg. Ikke misforstå, jeg synes jo ikke røyking er kult nå da, men det jeg mener er at jeg kommer aldri til å begynne å snuse, av noen som helst grunn. Ser rett og slett ufysent ut syns jeg. Så er det fjortis... Alle plantinablonde Bjørn Borg pysjamas kiddsa som står i skolegården med feite lepper og himler med øyene, hehe =P Sier ikke du er slik, Mixå, d vet jeg jo =) Men har liksom fått skikkelig avsmak.. Noen som faktisk ER i samme situasjon som Mixå, og som ikke er her bare for å prate i et kjør om ting som ingen har bedt om å høre? =)
Gjest eelis Skrevet 31. januar 2008 #21 Skrevet 31. januar 2008 Jeg begynte å snuse da det liksom var "dødskult", men jeg slutter med en gang jeg får positivt resultat. En venninne av meg røkte gjennom hele svangerskapet, og barnet hennes ble født med alvorlig leversvikt og ødelagte galleblærer. Hun vært gjennom tre leverdonasjonsoperasjoner, men kun en av dem har til nå vært vellykket. Lillejenta har ikke engang fylt to år. Så farene ved å røyke i svangerskapet er store! Dere er veldig, veldig flinke som har sluttet, alle sammen :-)
Grorüd.. Skrevet 1. februar 2008 #22 Skrevet 1. februar 2008 Hei!.. Henger bare litt her inne jeg da... Selv om jeg har født.. Jeg var stor røyker før jeg fant ut at jeg var gravid.. Sluttet ett par dager etter at jeg fant det ut.. Tok meg to røyk gjennom hele svangerskapet ( 1 på bursdagen min og 1 en dag jeg var skikkelig deppa.. ). Begynte og røyke igjen etter en mnd's tid, etter at ammingen gikk til hel..... Prøver og slutte, men har liksom ikke motivasjon til og slutte... Men men... Røyker ALDRI i nærheten av datteren min... Og går alltid ut.. Det lukter fælt nok som det er når man har stått ute...! Tenkte og kjøpe meg røykeplaster eller tyggis en dag, men det er jo søren meg omtrent dobbelt så dyrt som den røyken jo:P hehehe....
Adora Skrevet 4. februar 2008 #23 Skrevet 4. februar 2008 Jeg var vel rundt 1 mnd ca på vei da kvalmen ble så ille at røyking brakk jeg meg av, klarte rett og slett ikke og ta meg en røyk, ble for kvalm av det, så sluttet automatisk med røyken. Er tider der jeg savner den og kjenner suget, men så fort jeg jeg tenker for mye på det blir jeg kvalm av tanken. Er nå snart 4mnd på vei og har ikke tatt et eneste trekk siden dagen jeg brått sluttet:)
Caaath_ Skrevet 4. februar 2008 #24 Skrevet 4. februar 2008 Glad jeg ikke har problemet med å slutte å røyke siden jeg kun var festrøyker. Men, snus derimot, der sliter jeg enda. Begynte med snus når jeg var nykonfimert (haha, slik er det på bygda) og slutta på dagen da jeg fant ut jeg var gravid, var heldig og hadde såpass svangerskapskvalme at jeg ikke greide det. Men, merkelig nok hadde jeg lyst på allikevel, hjalp litt da jeg leste en artikkel om at snus inneholder 8 ganger mer nikotin enn røyk. Måtte rett og slett kutte ut å gå inn på butikker og kiosker et par uker, fordi snussuget ble for stort. Og nå, etter at kvalmen har gått over har jeg bestanding lyst å putte noe oppi leppa, bare sånn at det svir litt. Uff, jeg savner snus, men skal greie å holde meg. Sprukket 2 ganger siden jeg slutta for 3 mnd siden. Litt imponert over meg selv jeg.
Gjest Skrevet 6. februar 2008 #25 Skrevet 6. februar 2008 Jeg røyket gjennom hele svangerskapet og gjør det dessverre fortsatt. Hadde perioder der jeg klarte meg ganske clean over en periode, men klarte ikke å slutte. Trappe ned derimot gikk bedre... Tragisk nok, men det hadde også sine grunner - heldigvis gjorde det ingen skade, såvidt meg bekjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå