Gå til innhold

Hvilke farer hvis utstyr ikke kokes(amming)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 8 uker gammel datter og har nå begynt å pumpe meg for å spare opp litt melk. Jeg skyller pumpa i DRITVARMT vann, men ikke vann som er kokt..så jeg lurer på om det er farlig? Bør jeg koke det ALLTID, eller er det nok å koke noen ganger men skylle i kjempevarmt vann? De koppene jeg har melka i har blitt kokt og er sterile.

Det ejg lurer på er hva er det som kan skje hvis jeg ikke koker ALT hele tiden? Jeg skal gjøre det om jeg må, men trodde det var nok å vaske det i vaaaarmt vann også koke noen ganger!

Hilsen en uerfaren førstegangs med pumpe som forvirrer:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg koker alltid flaskene etter at de er brukt... skyller først med varmt vann og koker de ca. 1 gang til dagen. Pumpa skyller jeg bare i varmt vann og vasker med litt zalo, og koker den ca. 2 ganger i uka.. Dattera mi er 3 mnd. nå, og det går strålende :D

Skrevet

ok, men kan jeg koke de myke gummi delene på pumpa?(avent)

Skrevet

Alt kan kokes unntatt selve maskinen, men den er ikke i kontakt med melken. Det som er i kontakt med melk er det viktig at du koker, men om du pumper masse så man du koke den en gang om dagen. Det som kan skje er at det oppstår melkebakterier, og det er veldig skummelt om babyen din får i seg. Så bedre føre var. Ikke greit å vite alt når man gjør det første gangen :-)

Skrevet

takk for svar:) kokte alt sammen og skal passe på:)

Skrevet

Bakterier formerer seg ofte i varmt miljø, men ved koking i 10 min dør de fleste bakteriene. Derfor holder det ikke bare å skylle delene i varmt vann. Delene er først steriliserte når de er kokte.

Skrevet

ja jeg skjønte det nå*flau* takk for rådene...jeg trodde virkelig at varmt vann var bra, men når jeg tenker meg om så vet jeg jo at det ikke er bra nok*dumme meg* skylder på ammetåka:P haha

Men ja: kokte alt i mellom 5-10min istad!

Skrevet

Ja. og ikke nok med at de dannes. Hvis du skyller i varmt vand er det ligesom med æg at mælkeproteinerne sætter sig fast. Du skal derfor skylle med koldt vand først og derefter koge dem. Jeg donerer til ammebank og der er retningslinjerne at man først skal skylle flaskerne i koldt vand, derefter lægge dem i sæbevand indtil man koger dem i min. 5 minutter og varmer op fra koldt vand.

god arbejdslyst!

Skrevet

takk for enda et tips: kalt vann, såpevann, koke fra kalt vann i ca 5 min.

Men må jeg koke etter HVER gang eller er det nok med 2-3 ganger i uka? Er det nok å skylle i kalt vann for å så putte den i kjøleskapet? Koke HVER gang er jo sliiitsomt:S(glad for at jeg ammer)

Dør bakteriene i fryseren da, eller bør jeg kaste melka jeg har fryst ned nå fordi jeg ikke gjorde slik man skal:S ( jeg er ikke hysterisk bare sikkelig uvitende)

Skrevet

Det kommer litt an på hvor ofte du pumper. Hver 2-3 dag er for skjelden synes jeg. Minst hver dag. Jeg fullpumpet i 3 mnd og kokte etter hver gang de første to mnd, så en gang om dagen siste mnd. Puh ;-)

Om de dør i fryseren vet jeg faktisk ikke...noen andre?

Skrevet

Jeg fikk hjelp hos ammehjelpen, begynte vel ikke å pumpe før han var 5 mnd. Fikk beskjed om at jeg kunne koke pumpa en gang i døgnet når den brukes ofte, og så skylle med kaldt vann etter hver pumping og sette delene i kjøleskapet/kaldt mellom hver pumping.

Skrevet

skylte pumpa i kaldt vann, så varmt vann... vasket den i oppvaskmaskin (65grader), annenhver dag... jenta mi ble aldri syk ihvertfall...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...