Anonym bruker Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Jeg har kommet halvveis i tvillingsvangerskap og det er bare i underkant av 2 uker siden vi ble klar over at det var to i magen ! Vi har kommet oss over det første sjokket og gleder oss til familiforøkelsen, men lurer på... ...til dere som har kommet til 3. trimester og kanskje også født, er det virkelig slik at magen bare helt plutselig blir diger og jeg blir tung og sliten ? Lurer på om det hele er psykisk jeg... ..for to uker siden var det knapt noen som kunne se at jeg var gravid og jeg var i topp form ! Mens jeg nå har null mulighet til å lure meg unna;) folk hopper til når de ser meg idag kontra for to dager siden Greit at jeg ikke prøver ikke skjule magen, men den er overalt, jeg går på dører og karmer, har ikke hatt mulighet til å venne meg til denne eksplosive økningen ! Dessuten har jeg nesten problemer med å bøye meg å plukke opp gjenstander fra gulvet nå! Det kommer ut sukk og stønn:) og sofaen har blitt min aller beste venn på ettermiddag / kveld etter jobb! Kan ikke huske det var så stor endring så plutselig da jeg gikk gravid i mine forrige svangerskap! Andre som har følt det slik? Og når roer det seg litt igjen? Det kan umulig fortsette slik i nesten 20 uker til!!!
sommerfuglene Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Hahaha, kjenner meg igjen i at magen er i veien ja Min mann må sende meg alt mulig når vi sitter med spisebordet, eg greier ikkje strekke meg i det heile, og blir like overraska kvar gong Eg er i uke 23 og kan ikkje svare på det med vokseperioder. Men magemålet mitt ligg ca 6-7 uker foran sånn det var sist då eg gikk med 1, så eg kan ikkje forstå kor dette skal ende... Blir vel snart lettere å gå over enn rundt meg, hehe! Men kan vertfall støtte deg i at magen er stor, og sofaen helt nødvendig, og at ting som ligg på gulvet kan få ligge i fred Lykke til!!
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Jeg er 20 uker i dag og opplever det meste av det du beskriver Jeg har vært tydelig gravid, altså med kul på magen, i mange uker allerede - og jeg husker jeg tenkte at " i alle dager så tidlig jeg fikk mage". Men så fikk vi vite at det var to inni her, så da var det vel slik det skulle være. Var på UL i uke 18 og fikk vite kjønn, spennende med en av hver mest sannynlig. Men etter dette har jeg virkelig EST ut. Jeg har blitt enorm! Magen er stor og tung og er i veien for det meste. Ribbeina er såre om jeg sitter og ryggen knirker om jeg ligger for lenge. Hjelp må jeg ha for å komme meg opp av sofaen- kjæresten er snill og gir meg en dytt når han er her. Alt er et ork rett og slett og veldig veldig tungt! Må ha mange pauser nå på å støvsuge for eksempel. Det å bøye meg ned for å plukke opp ting jeg har mistet er lik prosjekt håpløst. Det får heller ligge noen skjeer og litt søppel på gulvet, for prøver jeg blir jeg både uggen og rar - samt jeg må jo se fantastisk morsom ut for andre som er i nærheten. Krøklete... kunne like gjerne lagt meg inn på gamlehjem i 20 uker Hehe. Jeg har også tenkt tanken.. skal DETTE fortsette i 20 uker til? Jeg er bare halvveis og er så tung og sliten allerede. Og joda... dette fortsetter - og vi blir enda større!
nå er vi fem Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Synes hele svangerskapet har vært preget av at magen har vokst i rykk og napp. Har vært i super form, så kommer en periode hvor alt har vært vondt og det har vært som om magen er for liten til tvillingene. Så klarer magen/skinnet og strekke seg igjen jeg har blitt mye større over natten og det har vært to nye uker hvor jeg har følt meg i utrolig fin form. Siden ca uke 18/19 har det vært sånn for min del. Men nå har jeg mine tvil om jeg får en ny god-periode.........:-))
Sol med 2! Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Ja, da... sånn er det bare. Jeg er i uke 23 nå og har hatt en god priode nå. Men fra uke 18-20 vokste magen MYE, kunne nesten se forskjell fra dag til dag. Alt var i beveglese, jeg hadde mye strekksmerter og bekkenet var veldig vont. Nå har dette (heldigvis) roet seg igjen, og jeg er i relativt god form. Magen er der da og man må lære seg litt nye teknikker for å komme ned på gulvet, inn ut av bilen og opp av sofa'n. Brede bein og bøy i knea er trikset for å komme ned. Bra for lårmusklene å komme opp....evt må du ha støtte fra en benk/krakk/stol. Hvis du slutter med å bøye deg etter ting nå, kommer det nok til å bli umulig etterhvert. Kanskje bedre å trene teknikkene og de "nye" muskelene etter hvert som vi blir tyngre, så kan vi klare oss selv litt til...
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Heisann.. Jeg er nå i uke 32 og ser mer eller mindre høygravid ut! Magen ploppet ut da jeg var rundt uke 20-22 og det var ikke lite den vokste på kort tid, det var nesten som jeg kunnne se magen bli større over en helg. Siden har det gått litt i rykk og napp. Ikke så lett å komme seg opp fra gulvet lengre, eks. da vi monterte stellebordet her om dagen satt jeg på gulvet (nytter ikke å sitte på huk..) måtte snu meg på alle fire og reise meg opp som kalv.. men rautet som ei ku...
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Jeg må nesten humre litt også! Jeg ser dere for meg mens jeg leser - og ikke minst, opplever det samme som dere når jeg må reise meg opp fra gulvet. Kjæresten pleier å gi meg et dytt også - så blir det fart i sakene. Nei, herrefred - mer håpløs og stor har jeg aldri følt meg
håperpå7 Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Jeg er 36+5 på vei med tvilinger og kjenner meg godt igjen i din beskrivelse. Magen vokse i rykk og napp - og spesielt raskt syntes jeg fra uke 20 til uke 30. Da var jeg større enn på slutten av mine tidligere svangerskap. Etter uke 30 synes jeg den store forskjellen er vekten av magen - den er helt formidabel! Som å bære en kasse brus på magen hele tida. I tillegg har jeg konstant følelsen av trykk nedover og av at jeg må på do når jeg går/står. Personlig synes jeg det er mer fasinerende enn plagsomt - jeg synes vi skal være stolte over den enorme prestasjonen kroppene våre klarer av for tiden. Lykke til videre med svangerskapet!
Pluttiplutt Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 hehe..synker ned i sofaputene, og det slitsomme er å komme seg ut av sofaen, da sitter jeg med ett bein opp en arm opp og prøver å velte meg rundt, magen min har vokst en del de siste dagene bare. vokser i rykk og napp. Å gå sakte funker, når man skal rekke noe og går fort,,ja da blir det mye press på blæra, men samtidig har tv1 lagt seg rett ned med beina og koser seg med å sparke rett nedover... 25 uker nå
2 nøster Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 Signerer vel under på det meste her Er halveis jeg også, her "eksploderte" det på to uker. Alle ble skikkelig satt ut. Selv tenker jeg innimellom; hvordan i all verden skal dette gå?! Hvordan skal jeg orke? Nå går det i rykk og napp her og. Vondt strekk over magen ved navel, helt grrrrrrrusomt....hmph, men er jp for en god sak..hehe Nå er ikke jeg av de minste jentene fra før, så jeg håper at kroppen min tåler tyngde, altså at jeg er mer vane med det... Men når jeg leser om jentene som er i uke 30 og oppover, så blir jeg imponert og "redd" samtidig...Jeg kommer jo dit en dag jeg og Flinke jenter vi
nå er vi fem Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 He, he må le av beskrivelsene om å ikke komme seg opp av gulvet etc. Har ei jente på 2,5 år som nå stikker av med en full tissebleie i handa når mor sitter på gulvet for å skifte den. Dette mens hun gapskratter og synes det er hysterisk morsomt at jeg ikke kan ta opp jakten:-))) Så da sitter jeg der da på baderomsgulvet som en flodhest mens jeg roper at hun skal komme tilbake, ungen gapskratter og far humrer:-))
Jente73_tvillinger Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 Hehe..dette er nok veldig individuelt, men jeg kan nevne at min mage - jeg er nå i uke 33, den har vokst 9 cm på 2,5 uker!!! Så, min mage har vokst veldig i rykk og napp, og nå rakner den regelrett... Men, ellers har jeg det veldig bra da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå