Gå til innhold

Ang. duotest

kako64

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere gi meg litt forklaring rundt duotesten? Jeg forstår det slik at det er ultralyd og blodprøve tidlig i svangerskapet for å avdekke evt. kromosomfeil ol. Da jeg var gravid sist for snart fem år siden, hadde jeg kun en såkalt utvidet ultralyd rundt uke 12, hvor nakkefold etc. ble sjekket. Blodprøve var vel ikke kommet enda her i Norge da. Men jeg forstår nå at dette er et fast tilbud til oss "godt voksne"? Når tas denne duotesten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

etter slik jeg forstod det på gynokologen,så måtte ul tas i løpet av uke 12-14 og da skal en jo ha tatt samtale og blodprøve før dette.

Det er funn på ul som er det viktiste,men blodprøven spiller også inn.

Håper du ble litt klokere av dette

Skrevet

Duotest skal være et tilbud til alle som er fylt 38 ved termin. Det er imidlertid ikke alle fastleger som kjenner til dette, så det er greit å ta det opp selv om man ønsker duotest slik at man blir henvist før det er for sent! Duotest ble tatt i bruk i Norge i 2005. Ved tvillinger vil ikke blodprøven ved duotest bli tatt, må da evt ta trippeltest (blodprøven tas senere) eller fostervannsprøve.

Skrevet

Hei!

Jeg har et barn på 15 mnd. Tok duotest da. Nå venter jeg nr to og er på nytt henvist Ullevåll for test. Du kan velge om du vil ha duotest eller fostervannsprøve. Duotesten er ikke like sikker som fostervannsprøven. Ca 10 -20 % av kromosomavvik som gir Down Syndrom blir ikke oppdaget. Enda mer ved Trisomi. Imidlertid er det ingen bivirkninger med duotest. Ved fostervannsprøve ser man imidlertid det meste ved kromosomavvik, men gir også en abortrisiko på opptil 1%. Husk at hjerneskader ikke oppdages.

Duotest er som navnet tilsier to tester. Du skal i perioden uke 13 - 13+6 ta utvidet ultralyd. Ca. fjorten dager før det, tas en blodprøve. Analysen av blodprøven og ultralyden gir deg et forhold 1 til x som viser hvor stor sjansen er for at barnet har kromosomavvik. De kalkulerer da også med alderen din ved termin. På ultralyden ser de på og måler nakkefolden, samt om det mangler neseben. Dersom det mangler neseben er det 50% sjanse for Down Syndrom.

Hvis du er redd for sa og tør å ta sjansen på at det kan være noe uoppdaget - da velger du duotest. Forrige gang hadde vi 1: 120 000 dels sjanse for at det skulle være noe galt. Blir nok stresset dersom denne er betydelig redusert nå. Er rett under 40 år ved termin og vet at sjansene for avvik er større enn forrige gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...