Gå til innhold

Gravide ryttere?


Krysser_alt_jeg_har

Anbefalte innlegg

Finnes det noen av dere her inne?

 

Jeg lurer på hva dere gjorde når dere fant ut at dere var gravide?

Sluttet dere med ridning momentant?

Hva slags anbefalinger ble dere gitt? Av lege/jordmor, venner/bekjente?

 

Jeg er ikke gravid ennå, men er i planleggingsfasen, og føler at jeg må vite ltt mer om akkurat dette, siden hest er en meget stor del av livet mitt (ikke bare hobby, men jeg jobber som ridelærer også)

 

Noen sier til meg at det bare er å ri så lenge det føles greit, bare tenk på hvilken hest du setter deg på (man tar ikke den yngste og villeste eller den man vet finner på mest mulig bøll). Jeg solgte hesten min av den grunn....

Andre sier at er man gravid, bør man holde seg langt unna de farlige dyrene der!

Jeg syns det er vanskelig å vite hva som er mest riktig.

 

Erfaringer fra noen her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har ikke personlig erfaring med å være gravid på hesteryggen, men er gammel rytter. Har lest et sted at det kanskje ikke er lurt å begynne å lære å ri som gravid, men hvis man er en trent rytter er det bare å fortsette. HVIS det kjennes ok. Det er så stor forskjell på hvordan det føles å være gravid at det finnes ingen fasit. Men så lenge du er frisk så blir ikke livet snudd helt på hodet selv om man er gravid, som man kanskje gjerne tror på forhånd. Ja, også er det alltid mange som har meninger om hva som er riktig og feil (ang det du sier om "de farlige dyrene der"). Du vet alltid best selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev med ridning ca tre dager i uken når jeg fant ut at jeg var gravid, og da sluttet det å føles moro. Ble fort redd for å falle av, og gleden med å ri ble borte. Jeg vet jo at det ikke skal være farlig å ri, men plutselig ligger man på bakken og kaver, og da kan det vært gjort.

Men dette må man selvsagt kjenne på selv, hva som føles riktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEPPS!!

 

Jeg er 15 uker gravid, og rir daglig, men kun da min egen hest, som jeg kjenner. Rir som vanlig jeg, i alle gangarter, både tur ridning og dressur, er også glad i sprang ridning, men min hest er såpass uerfaren på dette området ennå at jeg velger å holde meg til tur og dressur ridning:). Man skal selvfølgelig bruke hodet, men jeg velger å ikke slutte å leve selv om jeg er gravid:).

 

Ridningen og samværet med hestene betyr såpass mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

jeg har termin i slutten av april og rei til slutten av jan. Altså blir det nå fri fra ridning de siste 3 mnd. Det gikk fint å ri så lenge for min del, men på den siste turen jeg hadde fikk jeg vondt i bekkenet og da "la jeg opp". Jeg har hatt vondt i bekkenet fra uke 12, men ikke når jeg har ridd bortsett fra den siste turen jeg hadde.

 

Jeg har kun ridd min egen hest i svangerskapet, og hadde bestemt meg for å ikke ri andre ukjente. Min egen hest har jeg ikke falt av på 3-4 år og jeg kjenner henne godt.

 

Nå savner jeg å ri, men må vel bare pent vente. Og heller stelle og koste litt.

 

Jeg kjenner at jeg har blitt litt mer forsiktig i forhold til fremmede hester spesielt etter at magen ble stor. Er liksom redd for at de skal dytte borti den. Så man er vel kanskje mer "sårbar" som gravid, og ikke like tøff lenger.

 

Jeg snakket med ridelæreren min om ridning og graviditet og hun har ridd under alle sine graviditeter og har fått 4 barn.. Jeg har hatt 3 spontanaborter, men årsaken til disse er selvsagt uvisst. Jeg har ikke falt av hest i sammenheng med noen av dem i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg hadde samme problem som deg når jeg fikk nummer en. Jeg red syv dager i uken sprang og dressur på høyt nivå og kunne ikke tenke meg noe annet. De første månedene gikk det greit men så med full jobb og kvalm og trøtt satte jeg den til tilridning til min trener (som var fire måneder på¨vei) i seks uker. Hun hadde bodd i Tyskland i sitt første svangerskap og ridd tolv hester(!) om dagen til femte måned og så ned i syv åtte om dagen til syvende måned før hun hadde tatt en liten pause til etter barnet var født.

Jeg regnet derfor med å kunne ri til syv åtte måneder selv. Hesten min var stor å sitte på og jeg fikk problemer med kynnere som gjorde det problematisk å ri. I tillegg var ikke min hest mere gentleman enn at han utnyttet min situasjon og rykket til når jeg red(da fikk jeg ofte kynnere). Han bukket meg av i nesten femte måned da det var litt vær og jeg skulle dra til med en økning over diagonalen-han fikk bokstavelig talt vind i seilene. Jeg hoppet regelmessig med han til femte måned(ei venninne av meg startet 130 sprang i femte måned) men min rideinstruktør som hadde kræsjet i ett hinder i femte måned og brukt resten av svangerskapet til å lure på hvordan barnet så ut anbefalte meg å gi meg i tide. Da jeg ramlet av var det lege i stallen(selv aktiv rytter) så hun beroliget meg med at ungen ligger så langt inne at det gikk sikkert bra. Ikke alle leger er like forståelsesfulle og jeg har hørt om de som har måtte stå skolerett for legen sin etter å ha ramlet av hest i svangerskapet. For meg ble problemet så stort fra sjette måned med kynnere at jeg ga meg og sendte hesten til en venninne. Det var deilig å kunne slappe av litt også.

Jeg var råsterk i musklaturen under fødselen og kunne presse selv om jeg ikke hadde rier og hadde en "lett " fødsel. Siden vi er så sterke i musklaturen(sammen med dansere) får vi enten lett eller vanskelig fødsel. Jobber vi med går det greit men vi er visstnok sterke nok til å holde igjen(ubevisst) og da kan det bli en lang og vond fødsel( dette er noe jeg har hørt så om det er hundre prosent sant er jeg ikke sikker på).

En annene venninne av meg som rir en rolig hest med små bevegesler ridde til vannet gikk( hun var på vei hjem etter dagens ridetur).

Nå venter jeg nummer to og er uten hest jeg rir en dag i uken -jeg skulle egntlig kjøpe ny hest men nå er det utsatt litt. Det går helt fint-men jeg er forbredt på at en dag sier det stopp. I mitt første svangerskap hadde jeg tenkt at svangerskap var avhengig av hvordan man tar det og å være gravid er ingen sykdom. Skal si pipa fikk en annen lyd da jeg lå dobbel over hesten på trening og klarte ikke å rette meg opp pga kynnere.

Jeg tror derfor det er individuelt hvordan det går og rir når man er gravid, noen rir til dagen de føder og andre må gi seg tidlig. Det er jo heller ikke noe særlig å prøve å skjule gjørma for partneren når man lister seg hjem og de gir deg et meget anklagende blikk fordi du ikke lenger bare har ansvar for deg selv. Dersom du bruker fornuften og kjenner på kroppen går det sikkert greit. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hei!

 

Æ e gravid i uke 34, og har ridd daglig helt fram til nå.

Jordmor/lege har ikke hatt noen innvendinger mot ridningen iløpa svangerskapet, så fremst d føltes bra var det bare bra me aktiviteten. Jeg har både travet & galoppert hele tiden(mest arbeidstrav) Syns faktisk det har vært mest ubehag med trav lettridning.

Har ridd på bane, og turløyper jeg kjenner godt til. Hesten min har jeg hatt i 8år, ridd inn selv så jeg stoler veldig på henne. Hun er en kaldblodstraver.

 

Jeg anbefaler deg å høre på din egen kropp, og ikke ta noen sjanser. Ri kunn hester du stoler 300% på. Hest er ingen hindring for å få barn.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er nå i uke 30, rir på tur 2-3 ganger i uka og kommer til å fortsette med det så lenge det kjennes greit:) Har blitt mer pysete enn ellers, og det å ri ukjente hester frister for tiden ikke. Hesten min er både høy og svært løpelysten og sprek, men løper aldri ut, blir skremt eller finner på noe annet bøll. En frisk galopp går fremdeles helt fint, og jeg synst ridning er en fin måte å holde seg i aktivitet:) Det som er verst er faktisk å komme seg ned igjen etter at rideturen er over, hehe:) Må slenge ene beinet over manken på hesten, og skli forsiktig ned. Nedsitting i trav er også ubehagelig, men det kommer nok mye av at jeg ikke er så flink til det i utgangspunktet. Regner med at det blir en periode uten ridning, men håper den blir så kort som mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd og travet og gallopert i 7. og 8 . måned uten problem. Alt som ikke føles ubehagelig er greit og poenget er å ikke ta sjangser på å falle av. Tror det er sunt å ha noe annet å tenke på under graviditet, og dersom det er første graviditet har du nok forhåpentligvis overskudd selv om du er gravid, men d spørs jo helt på svangerskapet da. Jeg har termin om 18 dager og kan fortsatt ri, koser meg på en høy hest også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...