Gå til innhold

RESUS MINUS!

Skattimagen<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

Fikk nettopp beskjed om at far til barnet har resus pluss blod da jeg har resus minus. Dette kunne visst ende opp med komplikasjoner skulle barnet mitt få hans pluss blod! De sa tilogmed at i verste fall måtte jeg inn til Oslo og tømme babyen i magen for allt blod og fylle på med minus blod! Er det noen som har erfaring med minus vs pluss blod fra før av?? Er litt bekymret... Gruer meg nesten til å få vite barnets blodtype.. Setter pris på allt dere har å si om dette..

Hilsen bekymret (snart) mamma med sykehus skrekk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har lest en del om dette, fordi jeg trodde hadde resus minus før. Uansett. Det er visst ikke noe farlig ved første svangerskap.De følger deg litt mer opp og det er vel det. Det kan dermed være noe risiko hvis man har vært gravid før og ikke fått den sprøyta man får rett etterpå (innen 48 t). Det gjelder også hvis man har hatt abort. Poenget er: hvis blodet til barnet (som har rh+) blander seg med morens blod (som er rh-), så begynner morens kropp å danne antistoffer mot dette +blodet. Jeg vet ikke om du har vært gravid før, men de pleier å opplyse om dette på sykehusene, slik at man får denne sprøyta. Når man har fått den, er det ikke farlig å få barn nr. 2 og 3 og 4. Min svigermor har resus minus, og fikk sånn sprøyte for mange år siden. Det var ingen problemer med senere graviditet.

Håper dette beroliget deg litt... Det er i alle fall det jeg vet om det.

Lykke til!

Skrevet

Det er det verste jeg har hørt. Tenk å skremme deg slik. Dette er kun teori. I praksis skjer det nesten aldri komplikasjoner. I 1. svangerskap skjer det uansett aldri noe. Dersom ungen har arvet din rhesus minus, skjer det ikke noe i neste svangerskap heller. Dersom ungen er rhesus positiv, får du sprøyte like etter fødsel slik at slik antistoffdannelse -som det heter- ikke skjer. I videre svangerskap vil det uansett blitt tatt ekstra blodprøver uke 32 og 36 tror jeg det er - eller noe sånt for å dobbelsjekke dette. Jeg ville ikke bekymret meg. Er selv Rhesus minus. Har 2 frisk barn og venter nr 3. Førstemann var rhesus positiv. Har aldri hatt slike antistoffer i blodet.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er resus minus og har tidligere fått ei resus pluss jente. Fikk sprøyten som nevn over etter fødsel, men denne virket ikke på meg!(Det skjer visst ca. 10 % av gangene) Så da jeg ble gravid igjen nå fikk jeg påvist antistoffer i blodet. Fra uke 18 har jeg hatt ultralyd og blodprøver hver 3-4 uke for å sjekke om antistoffene steg, noe de ikke gjorde før jeg var 32 uker på vei. Nå 37 uker, har gutten det fremdeles bra der inne, men ettersom han vil klare seg bra på utsiden også, velger legene å sette meg i gang til Torsdag 37 +4 for å ikke risikere ytterligere stigning.

Dersom du har fler spørsmål om dette kan man ta kontakt med Nasjonalt senter for Foster medisin på St. Olav. Dit ringte jeg og fikk mange opplysende svar av en veldig hyggelig lege!

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg har erfaring med dette. førstesv.skapet går alltid bra, så er dette din første, slapp av:) selv om man er flergangsfødende så er det ekstremt skjelden at noe farlig skjer. min første var rhesus+, normalt sv.skap, og jeg fikk den berømte sprøyta for at det ikke skal bli noe problem i kommende sv.skap. Denne sprøyta har ikke fungert på meg av en eller annen grunn, ingen veit hvorfor, er visst veldig skjelden. så med nr. 2 begynte jeg å danne antistoffer, viste seg allerede på de første blodprøvene fra uke12, da var titeren som de sier på 4. vi hadde jo også lest masse om det her og var kjempestressa, men 4 er ingenting veit vi jo nå. så fikk vi beskjed om at det ikke var farlig før det runda 100. og plutselig hadde jeg 256 i verdier, var 18 uker på vei og var overbevist om at ungen kom til å dø. bærum sykehus ville ikke ha meg, ikke drammen heller, så kom til riksen hvor vi har fått kjempegod oppfølging. vi var i gjennomsnitt en gang i uka (på det meste 3 ganger i uka) til UL og blodprøver, hadde totalt 19 UL.

verdiene var på slutten oppe i 2000 et eller annet, så det var veldig høyt. likevel, siden baby virket i fin form fikk jeg ha henne til jeg var 37 uker på vei, da ble fødselen satt igang.

det som skjer er at antistoffene angriper blodet til babyen, og ødelegger det, så babyen blir blodfattig. hvis babyen blir veldig syk i magen setter de igang fødselen før. jeg fikk en frisk men litt slapp jente, som fikk medisiner rett etter fødsel, hun fikk medisin intravenøst i 4 timer, så var antistoffene tatt knekken på. i ukene som kom måtte vi måle blodprosenten hennes, hvis den ble for lav måtte hun få blodoverføring. den var nede på 5, men likevel fikk hun ikke overføring, og nå er hun 4 mnd og helt fin. jeg hadde hørt skrekkhistorier om å skifte blodet mens man er gravid, legen min på riksen skrøyt av til en legestudent som var med en gang at han hadde vært med på det før,men det gjorde man ikke lenger. at de måtte skifte blodet etter fødsel var visst skjelden og, han sa de ikke hadde gjort det på sikkert 10 år, etter at de fikk de nye medisinene som jenta mi fikk etter fødsel. så det er ikke så skummelt som man skal ha det til det her altså. er lite og dårlig informasjon om dette, det er veldig dumt! som regel går alt veldig veldig bra, min situasjon var veldig veldig skjelden sa de, at det ble så "ille", og likavæl var det ikke verre enn at det kan fikses med medisin når de kommer ut:)

men når man først har fått antistoffer, sånn som jeg, så blir det verre og verre for hvert sv.skap. Vi skal derfor på riksen nå snart for samtale om vi kan få flere barn, eller om det er best å la være:)

Skrevet

Ungen kan ikke arve rhesus minus med mindre faren har arveanlegg for det. Rhesus minus må komme fra begge sider...

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg fikk og et telefon fra legen der hun sa jeg var rh minus.

Ble ikke så bekymret, men om mannen er pluss, og jeg minus.

Er det da ingen sjanse for at barnet får rh minus da?

• 1 måned senere...
Skrevet

Barnet kan bli rhesus- selv om far er rhesus+ ja, kommer ann på arveannleggene til far:)

Skrevet

Er det mulig å lage så stor skremselspropoganda

seriøst

det er i dag ikke noe farlig om mor er Rh - å far er +

det viktigste er at man får det påvist ved første blodprøve man tar i svangerskapet

så tar men en oppfølgings prøve i uke 32 og en i uke 36

dette for å se at du som mor og Rh - ikke har dannet antistoffer

om barnet ditt er Rh + når det blir født vil du få vite dette minimum 24 timer etter babyen er født

DU vil da få en vaksine som gjør at du ikke danner antistoffer

dette er viktig fordi at når du i neste svagnerskap hvis antistoffer så kan kroppen din gå til angrep på babyen men dette er så uhyre sjeldent netopp fordi de har så gode rutiner og vaktisn ol på dette nå

jeg er slev Rh - å mannen er Rh + å jeg venter mitt andre barn gutten fra før er Rh - å da fikk jeg denne vaksina

jeg har til dagsdato enda ikke dannet noen antisoffer

så du kan nok ta det helt med ro

dette kommer til å gå så bra skal du se

masse lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...