Gå til innhold

Er du skeptsik til å la barnet ditt leke på gulv med varmekabler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

pga elektromagnetisk stråling?

Skrevet

Det har jeg faktisk ALDRI tenkt over=) Og, nei jeg er ikke skeptisk til det.

Skrevet

Har du fylt ut mor&barn undersøkelsen? Der spør de om barnet leker på varmekabler ;-)

(Ikke vannbåren varme)

Skrevet

Nei, men detter er oppe som ska i FAU i bhg nå. Leukemiøkning pga lek på varmekabel gulv. Det er varmekabler i gulvet i bhg. Har ikke tenkt annet enn at det er behagelig jeg...

Skrevet

jepp i flere år har dette vært omdiskutert faktisk. Ingen varmekabler her bortsett fra på badet og de mener faktisk at det er ille nok. I bhg hos oss er det vannbåren varme heldigvis.

Skrevet

Oi! Dette visste jeg ikke om!

Noen som vet hvor en kan finne noe info på dette?

Holder på å bygge hus,og har sagt vi vil ha varmekabler i gang,stue,kjøkken og bad!

Må gjerne revurdere!

Skrevet

Hehe, tja, vi har nå ikke varmekabler i det gulvet hun leker mest på, så da slapp jeg det problemet:p

Skrevet

Nei, de er såpass lite på badet at det tror jeg ikke jeg skal bruke krefter på å bekymre meg over ennå.

Kanskje når de blir tenåringer og bruker litt lenger enn 2 minutter på badet ;-)

Skrevet

nei jeg er IKKE skeptisk til det!

vi har varmekabler i stua, hålen og på kjøkkenet (bygde nytt hus 2007)

tror neppe det er så veldig skadelig at våre barn kan bli syke av det, er det noe bevist at noen har fått kreft av det da!!?????

snart blir det vel farlig å fyre i peisen også da eller????

Skrevet

Nei det er jeg ikke, men sulle jeg bygget nytt nå, eller gjort en større restaurering/opppussing, ville jeg ikke valgt elektriske kabler. Da ville jeg valgt vannbåren vame. Det er mye mer fleksibelt i forhold til ulike varmekilder. Da kan varmeanlegget knyttes direkte til fjernvarme, flisfyringsanlegg, oljekjeler, vedfyring , strøm osv.

Skrevet

Nei, jeg er ikke det. Tiden hun tilbringer der er for kort til at det bør være noen fare. Men - strålingen fra elektriske varmekabler er adskillig sterkere enn den et hus vil oppleve f.eks. fra en høyspentledning 50 m unna (pga avstanden), så selv om det ennå ikke er bevist en sammenheng mellom EM-stråling fra høyspentledninger og leukemi så bør man ha et bevisst forhold til dette!

Skrevet

Vet noen hvor en kan finne info om dette?

Skrevet

Nei, de kan leke litt på badet uten at jeg tror det gjør noe. Ville derimot ikke hatt varmekabler i stue og andre rom vi oppholder oss mye i.

Skrevet

Nei, i og med at vi har vannbåren varme hjemme, er jeg ikke redd for det den stunden hun evt. leker på varmekabler

Skrevet

Har jeg aldri hørt om..? Da sliter våre barn i såfall...for vi har varmekabler i hele underetasjen (stue/kjøkken);o)

Skrevet

Har aldri tenkt over det..men så har vi ikke varmekabler gulvene heller..kun på bad... Men kansje det er noe i det? Men hva med alt annet..stråling fra trådløst nett, mobiltelefoner, annet elsktrisk utstyr..tror det er mye som kan være skadelig som vi omgir oss med i dag.og følgene vil vi vel få etterhvert. I gata jeg har vokst oppi har MANGE fått kreft og dødd, voksne folk som har bodd der i 20-40år...de tror det har noe med høyspenten og trafoen...og jeg har bodd der i over 20år!!! UÆÆÆÆÆ!!!

Skrevet

Takk for svar =)

Skal sjekke det ut,samt ringe de som bygger huset vårt å spør tror jeg.

Skrevet

Dette problemet gjelder GAMLE varmekabler.

Ny varmekabler fungerer på en helt annen måte, og med disse blir strålingen null.

Personlig ville jeg mye heller hatt selvregulerende varmekabler fremfor vannbåren varme. Da blir det varmt på en to tre. Med vannbåren varme tar det jo dagesvis. Du skal dessuten ha et mer enn normalt stort hus før det blir regningssvarende å bruke vannbåren varme. Og hva skjer om 50 år når rørene vannet går i begynner å lekke? Huff og huff.

Varmepumpe og nye moderne varmekabler sier nå jeg!

Ellers finnes der enkle aperater man kan få for å måle stråling med. Å la ungene sitte alt for nærmt TV'n er f.eks. heller ikke spesielt bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...