Gå til innhold

Hvor mange aborter??

Liaes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange aborter må man ha hatt for å kunne kreve og bli utredet for habituell abort??

Har nå akkurat hatt min 3. SA,og var til samtale til utredning og den første GU i November,men hun ville ikke gjøre noe med oss siden vi er så ung,og hadde da hatt 2 SA, så hun sa bare da at vi hadde greid det før,så da greier vi det igjen.... Like før vi gikk ut fikk vi bare beskjed om at det ikke var en meneskerett å få barn, og at vi kunne komme tilbake i juni/juli...

Hva skjer i så fall på slik utredning?

Takk for innspill...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist å høre at du akkurat har mista... Jeg føler med deg! For å bli utreda for habituell abort må du ha hatt 3 eller flere ufrivillige aborter etter hverandre, med samme partner. I første omgang tar de blodprøver og innvendig UL, samt sædprøve om mannen ikke har tatt det... Noen ganger tar man en undersøkelse for å se om man har skillevegg i livmor, muskelknuter, polypper osv... men det er ofte litt senere.

Lykke til!

Skrevet

Trist å høre at du har mistet for 3 gang. Hvor langt har du vært på vei når du har mistet? Har du vært på sykehuset, eller hos fastlegen? At en lege i en slik situasjon sier at det ikke er noen menneskerett å få barn er bare helt idiotisk!!! Det vet vi jo, men d hjelper ikke å få det gnidd inn når vi har mistet gang på gang. Krev utredning og bruk av evt medikamenter ved ny graviditet.

Skrevet

Hei.

Når du har mistet 3 ganger, så har du krav på utredning. Er det på sykehuset du har fått den oppfølgingen du har fått, eller hos fastlege? Jeg gikk på sykehuset frem til jeg hadde mistet 3 ganger, da kontaktet jeg Fertilitetssenteret i min landsdel og krevde at fastlegen min henviste meg dit. De er svært interesserte i å hjelpe også oss som har en litt annen problemstilling enn det de vanligvis jobber med. Vi blir jo tross alt gravide. Sist jeg var gravid reiste jeg både til Fertilitetssenteret og gikk til spesialist nær der jeg bor. De på Fertilitetssenteret samarbeider nemlig med privatpraktiserende spesialister. Man får meget god oppfølging.

At legen ikke satte i gang tiltak etter 2 aborter er normalt. Etter 3 ganger har du krav på utredning uavhengig av alder. Da tar de først og fremst masse blodprøver av deg og din samboer. Videre kan det være aktuelt med ul-undersøkelse som måler blodgjennomstrømning i livmoren, og evt hysteroskopi (der kan man oppdage skillevegger, polypper etc som gjør at man kan miste). Hysteroskopi er det jeg venter på nå....

Ønsker deg lykke til. Vet at det du gjennomgår er fryktelig vondt å oppleve. Du må ikke gi opp. Det finnes flere medikamenter som mange har lykkes med å bruke. En dag SKAL vi lykkes, det tar bare lang tid og fryktelig mye slit og krefter...

Klem

Skrevet

Takk for innspill:)

Har nå vært hos fastlegen -igjen... Så nå er vi henvist videre til ENDA en gyn.. Men denne gangen heldivis en privatpraktiserende gyn som kan litt mer om SA/MA enn hun jeg har vært hos.. Heter Johan Berg og holder til på Madla (Stavanger) om noen har vært borti han?

Ved SA nr 1 og 3 var jeg hos fastlegen, med nr 2 var jeg på sykehuset,da jeg ikke fikk time hos legen..

Mistet nr 1 i uke 6, nr 2 i uke 4/5 (usikker på hvor langt på vei) og nr 3 i uke 5...

Takk for positive tilbake meldinger:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...