Gå til innhold

Proteinintoleranse

Endelig firebarnsmamma:)

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

.....ja dette er ekstremt intressant for alle de som frekventeterer disse sidene.....men det virker som det enste som står i hue på folk er å få en diagnose og ritalin........HALLO!!!!!!!!!!!!!...........kanskje det skulle være like intr å prøve å bli frisk???????.....men neida......mye bedre å sitte å krangle med pp-tjenesten om å få et mer eller mindre dårlig utprøvd preparat man ikke vet konsekvensene av å stappe i småunger på lengre sikt.....hurra!!!!!!.....jeg har lagt ut sånn linker/råd her før.......uten noen effekt.........JADDA!!!!!

Skrevet

Hmmm, er så jævlig plaget med luft i magen. Var hos en lege og han begynte med at alle produserer et gjennomsnitt 8-9 liter luft pr dag, men at en halv liter var promp. Resten tok kroppen opp. Da måtte jeg bare si at den halvlitern har jeg fesse på et promp, hehe..

Vel, går heile dagen og fylles med luft som igjen kan bli skikkelig smerte/plager. Spesielt hvis jeg går opp mot 3 timer før jeg spiser. Da kan jeg få vobdt i et par timer og at lufta sitter bom fast. Og når den kommer ut, så er det sånn man ser på film, hehe..

Høres muligens teit ut det jeg skriver, men noe å tenke over den linken ja.

Er ikke autist, men har adhd.

Har andre liknende problemer med luft??

Skrevet

Er det noen her ute som har forsøkt å kutte ut melk og gluten? Hvordan effekt har barna deres hatt av det?

Skrevet

les om dr carl ludvig reichelt.....han har kjempepeil på sånne dietter.....ofte er det ikke engang permanete dietter det er snakk om....kun en periode for å få bygget opp tarmen igjen....slik at div proteiner holder seg på rett side av tarmveggene...veeeeeeeeeeeeeldig mange har eff av sånne dietter, både autister og ved adhd....og det er mulig å teste for dette....ta en blodprøve å sende inn til laben hans(den det står link til ved hovedinnlegget)....og dermed få et svar på om det er noe å hente på en sånn diett........

Skrevet

Jeg har en jente på 7 år som alle i familien påstår er ADHD light. Hun har tatt testen fra Neurozym og slo ut på både gluten og kasein. Nå går vi på diett, og jenta har blitt roligere, helt klart. Hun sier selv at det er lettere å høre etter. I tillegg sover hun mye bedre. Ikke behov for oss å få diagnose på dette, så lenge vi ser at riktig mat hjelper.

Skrevet

Bestilte du prøven på nettet, eller fikk du gjort det via legen. Er det en test som er mulig å få tatt på sykehuset? Vet det er en urinprøve. Kan man få henvisning fra fastlegen til å ta prøven på sykehuset, så har de utstyret der? Er veldig interessert i å få svar på dette.

Lurer også på om din datter tar de tablettene det står om på nettsidene deres. Er du helt konsekvent med kostholdet hennes. ( med det mener jeg om hun får produkter som det f.eks. står kan inneholde spor av melk)?

Veldig takknemlig for svar!

Skrevet

Fikk svar på dette for noen dager siden, og det var tydelig reaksjoner på melk.

Så da er det bare å sette i gang å prøve.=)

Skrevet

Lege eller terapeut(homeopat og lign) må rekvirere prøven, så vi fikk legen til å gjøre det.

Testen tar man hjemme; tisse på glass, fryse det og sende i isoporboks til Neurozym. Resultatet blir sendt til legen.

Datteren min tar foreløpig ikke tablettene, men ernæringsfysiologen mener at hun bør, så må bare få bestilt dem.

Ja, helt konsekvent på kostholdet. Fikk satt opp diett av ernæringsfysiolog.

En utfordring i 2 uker, nå går det helt fint. Brød er verst å erstatte, så det blir glutenfrie knekkebrød. Man må bare lese innholdsfortegnelser en periode:-)

Skrevet

Hva var utslaget på barnet ditt?

Har nettopp fått svar ang dette og må si det ikke er lett å vite hvem ende man begynner.

Skrevet

Noe forhøyet på melk og meget forhøyet på gluten.

Få hjelp av noen som kan mat! Ikke alltid legen er best på det. Dietten vi fikk var basert på hva datteren vår liker av grønnsaker, pålegg osv. Dette for å sikre at hun får i seg alle næringsstoffer.

Vet ikke hvor i landet du bor, men Ultra og Smart Club har stort utvalg av glutenfri og melkefri mat, og det er billigere enn helsekostbutikker.

Skrevet

ok, her har vi noe utvalg på en meny butikk, men har fått hjelp av noen som kan dette så venter på at tingene skal gå i gang.

Syntes du det er vanskelig?

Skrevet

Nei, egentlig ikke vanskelig, fordi jeg ser at hun blir bedre. Men ja, litt vanskelig ifht til SFO, bursdagselskaper osv.

Har kaker og pølser i fryser'n som vi sender med, og ellers prøver vi å forklare venner og familie etter beste evne. Hun er også så stor at hun vet en del av det hun ikke kan spise. Skal sammen med besteforeldre på hytta i vinterferien, jeg har kjøpt glutenfrie pølser og pasta, glutenfri tomatsuppe, glutenfrie knekkebrød, riskaker, soyayoghurt, melkefritt smør..., bare for å være på den sikre siden. Stoler ikke 100% på at det går bra ellers.

Når det kommer til det å lage mat, så går det helt fint. Glutenfrie pannekaker med rismelk går ned på høykant! Faktisk liker jeg de bedre enn vanlige pannekaker. Men du må prøve deg fram, og det har gått et par glutenfrie brød i søpla.

Ellers går det mye mer frukt enn tidligere, og jeg prøver å lure inn litt nøtter og frø. Synes at det blir veldig mye "fin" mat som ikke metter like lenge som f.eks grovbrød.

Sjekk ut www.toro.no, www.finax.se og www.semper.se for oppskrifter. Gildes go' og mager produkter skal være uten melk og gluten. Nesten all sjokolade har melk i seg, men ikke Non Stop i brun pose.

Lykke til! Håper du også ser resultater på ditt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...