Lotta med novembergutt Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Jeg vil så gjerne ha med pappan på første kontroll, men denne vekta bekymrer meg litt... Selve veiingen går greit, den gjøres vel ikke hos selve legen uansett? Dessuten skal jeg foreslå at jeg veier meg hjemme og noterer dette på helsekortet... Men tror dere temaet overvekt blir tatt opp på denne kontrollen? I såfall vil jeg helst høre dette alene, uten samboern. :\ Jeg er ikke superovervektig - har tung benbygning og er høy, med kiloene jevnt fordelt. Men vekta er høy - litt over 100, og bmi-en likeså, 35(?) Noen som er ca like som meg, og som slapp denne diskusjonen på den første kontrollen?
blir gal Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Hei:-) jeg grua meg veldig til veiinga.visste at jeg måtte.hadde på følelsen at jeg veide mye.sa til legen at jeg ikke ville se hva jeg veide og ikke høre det.og samboern min måtte snu seg:-) gikk bra det. veide 87 kg,nå er jeg 88.175 høy.jeg er ikke tykk,men har en høy vekt.bruker 42-44 i bukser.40 i overdel.ikke så gæli det.synd det er så mye fokus på vekt!!!
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Det ble ikke nevnt for meg da jeg skulle ha nr 1 eller nå. Var hos legen på mandag. Hun spurte om jeg visste hvor mye jeg veide og jeg sa nei, derfor tok hun vekta inn på kontoret. Men jeg har ikke noe problem med å veie meg foran en lege. Jeg tok selv opp at jeg ville søke meg til adipol, og det var greit. Hvorfor er dere så bekymra for å veie dere hos legen? H*n skal forholde seg profesjonelt og ikke komme med noen bemerkninger eller sånn. Kanskje h*n vil ta opp på en saklig måte hva overvekt i et sv.skap vil si, men min nevnte ikke det engang første gang jeg var gravid. Kanskje det er veldig forskjell på leger på det området.
Lotta med novembergutt Skrevet 24. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2008 Takk for svar Legen kan godt se vekta mi - det er sambo jeg helst vil skjule det for ...Og overvektdiskusjonen, om den skulle komme opp, vil jeg helst ta på tomannshånd
tesemor Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Jeg er nok ganske lik deg tenker jeg...er litt i overkant av 100kg - og en BMI på 34. Det siste året gikk jeg ned fra 110 til ca 100...gikk på et kurs her i byen gjennom legekontoret mitt. Jeg har også IKKE villet at samboeren min skulle vite vekta mi, men nå til nyttår så tok jeg mot til meg og sa det til han...og det føles veeeeldig godt nå!! Han synes jo at jeg er fin uansett hva slags tall som står på den vekta!!! Men dersom du ikke vil si det til han så går det jo an å bare veie deg sjøl og føre det opp sjøl, som du sier. Jeg slapp å snakke om det her på første legetimen- men kan ha vært siden jeg har fulgt det kurset der og i den anledning hatt mange samtaler om detta med legen gjennom året som har gått. Men hvis du ikke vil snakke om det så kan du vel bare si det til legen?!? Han kan jo ikke true gjennom en samtale om det dersom du sier at du ikke ønsker å prate om det med h*n. Kanskje du kan si at du heller vil snakke med jordmor om akkurat det, eller at du kan ta det med h*n på neste kontroll...for da kommer du alene?? Vet at det kan føles pinlig (for mange - meg sjøl inkludert) å snakke om overvekten...men jo mer man gjør det, desto lettere blir det også synes jeg da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå