Gå til innhold

Hjelp: Avhengig av nesespray!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er avhengig av Otrivin nesespray og er gravid i uke 20. Er det noen som har hørt om fosterskader etter bruk av nesespray over lang tid? Jeg tar gjennomsnittlig en sprut i hvert nesebor pr døgn. Tror dere dette kan gi fosterskader? Har prøvd saltvann og havsalt, men ikke til hjelp. Slimhinnene mine er nok ødelagte for en stund siden....

Skrevet

vet faktisk ikke direkte påvirkninger dette har på foster, men sliter med noe det samme selv. Er ikke avhengig av nesespray selv, men skulle egentlig operere nesen i desember da jeg er kronisk tett pga polypper. men denne operasjonen er nå utsatt til etter ferdig ammetid.

Har da selv valgt og ikke bruke noen form for nesespray.

*bruker da egentlig en som jeg får på resept med kortison i

Var helt jævlig i begynnelsen men utrolig hva man vender seg til.

men du kan jo google graviditet og nesespray og se hva du får frem?

Skrevet

Prøv om du kan "trappe ned" til Otrivin nesespray for barn!

Jeg måtte spraye meg hver kveld fra 9 uker på vei til jeg lå med rier på fødestua. Etter det ikke ett spay før jeg nå var 25 uker på vei med nestemann. Det med tett nese i svangerskapet er ganske vanlig, men det finnes jo ikke info om det noe sted. Spurte legen min om det var ok med spray (saltvann har 0 effekt!!), han sa det var bedre å spraye et spray før leggetid for å kunne sove godt, enn motsatt.

Skrevet

Forstår deg så godt.....Jeg har selv vært avhengig av nesespray fra jeg var 12 til jeg var 20....var da hos en øre-nese-hals lege etter at jeg ble mye syk etterhvert...de kikket inni nesa mi,og alt brusken i nesa var borte...den var etset bort...uff,så ekkelt....jeg fikk beskjed om å øyeblikkelig slutte....hvis ikke ble det operasjon....( så for meg Michael Jackson).Men jeg brukte mye på slutten...en flaske var borte på 2-3 dager....Men i en uke satt jeg under ett åpent vindu å forsøkte sove,noe som var vanskelig...jeg var såååå tett....ble varm,amper og uvel,men det ga seg...Rørte ikke nesespray på fire år,men i oktober i fjor,så ble jeg virkelig forkjølet,og da var det på'n igjen....uff....er nå gravid,14 uker på vei,og fortsatt avhengig....men må slutte...sukk...

Hadde altså ikke så mye svar på om det skader barnet,men ville bare fortelle deg at du er ikke alene....

Skrevet

Har brukt otrivin for barn siden jeg ble gravid pga tette slimhinner i nesa. Spurte jordmor om dette, - om man ville bli avhengig. Hun mente at slimhinnene ville gå tilbake etter graviditeten, og at man ikke ble avhengig i løpet av denne perioden. Hun hadde selv gjort det samme i ett av sine svangerskap. Det er ganske vanlig at slimhinnene hovner i løpet av en graviditet, men de vil altså gå tilbake når knøttet er ute! ... så jeg bruker iallefall nesespray.. Må jo puste! ;)

Skrevet

min mor har vært det i over 20 år trur jeg nå snart det er....

hun er ekstrem...! hun blir fysisk syk av å ikke ha otrivin i nærheten....

så vidt meg bekjent er ikke dette skadelig for barnet,men prat med legen....For du er langt fra første i historien som er blitt avhengig av otrivin,så de har egne løsninger du kan prøve og slik,men da må du få hjelp og tilpassning fra lege.....

lykke til =0)

Skrevet

He he :-) Har selv vært hekkta på nesespray i 3 svangerskap...Men slutta for et par uker siden,da jeg etter et par spray i hvert nesebor begynnte å fossblø!! Til slutt kom det en laaang seig blodlevret ting ut av nesen min!! Æsj! Var helt tett i en uke eller to,etter at jeg sluttet,store puste problemer om natta;-) Men nå er alt bare velstand:-)

Skrevet

Jeg leste en tråd her inne for et par dager siden om nesepsray, og der skrev flere at de hadde hørt at nettopp Otrivin inneholdt et farlig stoff, har hørt det tidligere også. Så jeg holdr meg til Zymelin, barnestyrke- da får du ihvertfall i deg mindre virkestoff. De lærde strides, om dette er noe man bør holde seg unna eller om det er ok, men er vel ikke bra å bruke det hver dag. Slimhinnene blir jo enda mer svulmende av nesespray over lang tid, så da blir man bare enda tettere.. Jeg har klart å holde opp i perioder og det hjelper

Skrevet

Jeg brukte også Otrivin nesespray for barn. Dette funket faktisk like bra! Tok litt lenger tid før virkningen kom, men kunne sove med åpen nese om nettene. Prøv det! Er mye mindre dose!

Skrevet

Åh, vi er mange!!

Jeg har Otrivin stående på nattbordet som en fast følgesvenn ved leggetid.

Har ikke sjans til å sovne uten. Og som sagt over her, er ikke saltvann mye til hjelp..

Men jeg tar også bare en sprut i hvert nesebor før jeg lukker øynene. Himmelsk.

Bedre enn nattevåk FØR babyen kommer....

Skrevet

Har dere prøvd nesehorn? Det var løsningen for meg!

Ortivin fikk jeg beskjed av både lege og legevakt at jeg ikke skulle bruke..

Skrevet

Man hører så mye om hva som er skadelig. Det står i pakningsvedlegget at det er trygt for gravide og det hadde det ikke stått om det kunne ført til fosterskader. Det samme gjelder forresten ibux og paracet også. Det eneste er at man ikke skal ta ibux i siste trimester. Dumt om leger er med på å spre overhysteri når det gjelder svangerskap. Både du og barnet tåler da LITT mer enn porselensdukker likevel-

Skrevet

Hadde samme problem etter en veldig langvarig forkjølelse og bihulebetennelse i begynnelsen av svangerskapet. Til slutt brukte jeg Otrivin annenhver time hele døgnet og var tett som en potte. Gikk til legen og fikk resept på kortisonspray (Nasonex). Etter en litt hard "kur" på 3-4 dager uten Otrivin på dagtid, men både Otrivin og Nasonex på kvelden var jeg mye bedre. Har vært uten Otrivin i mange uker nå, men begynte å ta hver kveld igjen denne uken ...

Ad skadelige effekter på fosteret er dette svært lite sannsynlig. Nesespray virker lokalt i neseslimhinnen og minimale mengder tas opp i blodet. Det finnes en standard formulering i Felleskatalogen om medisinbruk i svangerskapet (" ...bør bare brukes når fordeler oppveier mulig risiko osv..."), men lokalbehandlig generelt anses som svært lite risikabelt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg ringte legekontoret angående bruk av nese spray. De kunne faktisk ikke si meg om det var noe direkte skadelig for babyen. Grunne til at de annbefalte gravide og ikke bruke det for mye, var pga at det ikke er forsket nok¨på det. Så de vil heller være føre var.

Har brukt det snart i 14dager da jeg sliter med tett nese og bihule betennelse.. er helt pyton. _Prøvd saltvann her og, men langt i fra samme effekten ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...