VeslePhreaken Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 Har hørt noe om at man ikke burde bruke våtservietter til stell av baby, men har ikke helt fått noen avklaring på hvorfor..?? Noen som vet? Det står jo at de er til baby, skulle vel tro at de skulle være ok da? Eller?
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 Fordi babyer har veldig ømfintlig hud og trenger i prinsippet ikke noe annet enn vann for å bli ren. Våtservietter inneholder mengder med kjemikalier, og selv om mange typer ikke inneholder noen kjemikalier som er påvist farlige, så er det jo strengt tatt ikke nødvendig. Du ville jo heller ikke vasket dine egne edlere deler med såpe uten å skylle med vann etterpå? Jeg føler at jeg "legger igjen" mye på poden stump når jeg en skjelden gang bruker våtservietter. I tillegg er det ikke særlig miljøvennlig... mye mer miljøvennlig å bruke vanlige vaskekluter som jo tar liten plass i vaskemaskinen.
moki, har fått sin prinsesse! Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Det er vel fordi enkelte typer kan inneholde endel såpe, og være litt sterkt for huden. De små blir jo så fort såre, og det er mange bleier å skifte hver dag. Så en klut med rent vann er vel det beste. Men jeg har kjøpt inn våtservietter fra coop obs, da jeg husker at de har kommet godt ut i en test. De er milde og fine til huden! Dessuten er det jo greit å ha en pakke med våtservietter i stelleveska, praktisk når man skal ut på tur / på et senter el. l. Ikke alltid like greit med vanlig kluter da,... Jeg kommer nok til å bruke mest mulig kluter, iallfall hjemme. og da ellers våtservietter ved behov:)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Mange som ikke vil bruke de pga at det er endel kjemikalier (såper etc) i klutene og at det skal være så lite slikt som mulig i underlivet til barna!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 Noen av de inneholder et slags stoff som er giftig!! Husker å ha sett et program om dette på tv en gang også hvem som ikke var farlig.Husker det desverre ikke nå.Ikke de dyreste som er best heller.men så lenge de ikke brukes i ansiktet og du begrenser bruken bak så går det nok greit. jeg klarte meg ikke uten de når jeg var utenfor huset.
Skuddårsmamma=) Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Våtservietter innholder en del allerifremmkallende midler, sterke "såper" og ofte parfyme, dette for at de skal holde seg våte, lukte godt og vaske godt. Det er derfor ikke anbefalt å bruke våtservietter i det daglige stellet, selv om det på pakken står at det er beregnet til baby. Alt med måte vet du. Våtservietter er veldig "sterke" og fjerner alt fra maling og andre vanskelige flekker. Har prøvd det selv. Så en sart liten barnerumpe kan våtserviettene fort gjøre sår. Jeg hadde ikke villet brukt de daglig og hjemme, men har tenkt å ha våtservietter i stellebaggen for bruk når vann og klut ikke er tilgjengelig.
AnitaTrymLucasFrida Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har brukt våtservietter på alle mine barn. Da bruker vi X-tra fra coop. disse er best i test fra foreldre og barn og inneholder stortsett bare vann.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 En venninne av meg jobber i barnehage hun sier de bruker natursan våtservietter til å ta bort tusj flekker!! det sier jo sitt da...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 De fleste våtserviettene er veldig "sterke". Det oppdaget jeg selv da vi skulle å telttur, tenkte en sånn pakke var lurt. Men det svir altså, prøv selv... Det er flere som har nevnt de fra coop, de er ikke sånn. De bruker jeg på datrta vår nå. (har prøvd de selv) Men helt i førsten brukte jeg engangskluter i papir, da slapp jeg all vask av kluter, for det blir jo mye skift til å begynne med. Kommer til å gjøre det samme nå. Tips: (til de som ikke bor så langt fra Sverige) Engangsklutene er mye billigere der, i babybutikkene....
UngVoksen-over termin Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Jeg bruker natusan sine uten parfyme på meg selv, etter hvert toalett besøk og morgen og kveld :-) Hverken svir eller noe, og gjør at jeg føler meg ren. Har brukt det på begge mine barn - og kommer til å bruke det på babyen som kommer også :-)
roannima Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 jeg bruker vann og klut hjemme,,,,,,skal jeg ut så har jeg med våtservietter:-)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 hvis du er litt sår rundt nesa så prøv å blås nesa i en våtserviett så skjønner du hvorfor.. svir som faen. Tenk på små babyrumper som kanskje er litt såre.. au au.. ikke rart unger skriker når de blir stelt..
*3 prinsesser + 1 prins*anno74 Skrevet 24. januar 2008 #13 Skrevet 24. januar 2008 Jeg prøvde engang å vaske meg nedentil med natusan sine og det svei noe aldeles fryktelig, aldri mer. Jeg har kjøpt MESOFT kompress ( 10x10) og skal bruke de med olje på. Er jo bare å helle litt olje i en pose og legge kompressene oppi så er de klare når en er ute på tur. Hjemme blir det nok litt av vann og klut og kompress med olje. Koster ikke mer enn ca 30 kr for 100 stk. Et tips er å bruke rapsolje både i badevannet og på kompressene. Naturlig god olje pluss billig :-D
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #14 Skrevet 24. januar 2008 Jeg sier som flere andre....prøv selv... De kan svi skikkelig. Jeg prøvde en som jeg hadde kjøpt og det var ikke noen dans på roser. Jeg måtte finne meg en klut og få det vasket bort med en gang. Au au au... I tillegg så burde man prøve de på sår hud også(oss selv altså) Jeg vil også nevne at de er kalde....datra mi hyla når hun ble vaska med slike, for det er ubehagelig når man blir vaska med kald klut. Vel, vi hadde samme pakken i nesten tre år vi, så vi brukte kun klut og vann når vi kunne.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 hehe...Har dere prøvd å fjerne sprit-tursj fra hud med H&M våtservietter noen gang???? Har du gjordt det bruker man ikke de på baby rompe etterpå,for de er kraftige de!!!
mamma`n til nurk Skrevet 24. januar 2008 #16 Skrevet 24. januar 2008 I barnehagen jeg jobber i har vi brukt natusan våtservietter til å vaske hendene til barna etter de har malt. Fjerner ALT! Så de ville jeg nok ikke brukt på en øm, liten barnerompe... Vi bruker også first-price servietter, og de er litt bedre, men veldig såpete, og man må da uansett vaske over med noe annet. Kan være greit å prøve litt div. våtservietter før man finner de man vil bruke på babyen? Personlig kommer jeg til å bruke klut og vann for det meste, og tørrservietter til å ha i stelleveska. Får alltid tak i vann et sted, og tørrserviettene er bare å hive etterpå, så slipper man å dra med seg en våt vaskeklut som kanskje lukter litt...
canutten Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 hvorfor bruke noe i det hele tatt? jordmor lærte oss et triks med å holde baby i armkroken, (holder i låret) og skyller stumpen lett under rennende vann. enkelt og greit. selv syntes hun kluter fort ble uhygeniske, og mye mer tungvint. på tur bruker vi våtservietter, men jeg prøver dem i ansiktet først. forsvinner makeup og svir det i øynene så kommer de ikke i babystumpen. coop sine svir ikke. til ansikt og hender har vi en fuktig klut i en lukkepose i stelleveska.
Gjest Skrevet 24. januar 2008 #18 Skrevet 24. januar 2008 X-tra våtservietter er best i test og inneholder minst farlige stoffer, men absolutt ikke bare vann. Også masse greier der som ikke er naturlig å smøre på huden! Men altså, jeg har en pakke med de selv, til nødskift på tur. Vet jeg at jeg skal være ute så lenge at jeg må skifte bleier, tar jeg med vaskekluter. Men om poden bæsjer når vi bare er ute en liten tur, så har jeg våtservietter parat.
termin 29.jan Skrevet 24. januar 2008 #19 Skrevet 24. januar 2008 Man kan fukte engangskluter med vann og ha dem i en plastpose når man går på tur. Jeg hadde sånne små poser med "glidelås" på. Hjemmlagde våtservietter som ikke svir :-)
Mor til 3:-) 26.02.08 Skrevet 25. januar 2008 #20 Skrevet 25. januar 2008 Jeg har spylt begge de to barna mine under rennende rent lunket vann i vasken, kommer til og gjøre det med denne også. Har bare brukt våtservietter når det har vært høyst nødvendig. har ellers hatt bløte kluter i en pose og hatt med når jeg har vært på tur. Har muligens brukt en pakke tilsammen på mine to barn med våtservietter. Om det har noe og si vet jeg ikke, men de har aldri vært såre i rompa! Jeg sverger til rent vann, itt mild såpe når barna begynner og bæsje ordentlig, men alltid spyle godt med rent vann.
Gjest Skrevet 25. januar 2008 #21 Skrevet 25. januar 2008 Hjemme tenkte jeg bruke engangsservietter med bare vann.. Men når de begynner å bæsje ordentlig som dere snakker om.. Hva er lurt å bruke da?? noen snakker om olje og vann på servietten.. men jeg syns det høres så sleipt og klissete ut med olje...
0608 Skrevet 25. januar 2008 #22 Skrevet 25. januar 2008 Ett godt tips til alle dere førstegangsmødre som lurer på hva dere skal bruke og ikke bruke. Gå inn på www.gronnhverdag.no der er det tester på det meste av pleieprodukter til barn, derav våtservietter. Ganske skremmende å se hva de som kommer dårligst ut i testen faktisk inneholder. Selv har jeg brukt Libero (miljømerket) til daglig, vaskeservietter i papir som jeg fukter. I stellevesken har jeg brukt Coop sine Xtra våtservietter som kom best i test Lykke til:-)
geri Skrevet 25. januar 2008 #23 Skrevet 25. januar 2008 Min subjektive mening: De er ok:) Jeg tar risikoen (føler den er konstruert) det eventuellt måtte innebære å bruke våtservietter på min baby.Føler også denne tråden føyer seg inn i de av type "hvor mange ganger skal man vaske klær i maskinen før de kan brukes" . Dette er ikke for å fornærme noen, men for å balansere debatten. Det er robuste vesener som er i magen vår og ikke sårbare porselensdukker..
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 25. januar 2008 #24 Skrevet 25. januar 2008 Det er det værste...De tåler jo EGENTLIG veldig mye,for hvis du ser hvordan jordmødrene håndterer barna,får man jo hjerteinnfarkt!!! =0) De håndterer babyer hver dag,så ingen vet jo bedre en dem igrunn. Men det er nok tanken på "tenk hvis noe går galt,også var jeg ikke så forsiktig som jeg kanskje kunne/burde egentlig kanskje ha vært" som er det største problemet egentlig....
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 25. januar 2008 #25 Skrevet 25. januar 2008 Jeg har ikke kunnet bruke dem til noen av mine små, da de har blitt veldig røde i stompen av dem. Har også prøvd coop sine, men de er heller ikke bra nok =/ Har også hørt at man ikke skal bruke dem, fordi det er så sterke midler i dem. I stedenfor, har jeg tatt vanlige papïrservietter, bløtt dem i vann, og hatt dem i en brødpose. Dette fungerer like bra ) Og da kan jeg bruke dem i ansikt også dersom det skulle være nødvendig. Hjemme bruker jeg også papirservetter, og har litt babyolje i vannet dersom det er bæsj. Apotekets mesoftkluter er også helt supre, spesielt til de nyfødte. Veldig myke, og fine til å bruke på babyhud
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå