Gå til innhold

Downs og abort

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, du kan avbryte svangerskapet da. Det er vel i uke 12 de tydeligst kan se om nakkefolden er forstørret. Er den det kan man ta morkakeprøve eller fostervannsprøve for å utelukke eller bekrefte kromosomfeil. For vår del gikk det 2 uker etter ul før vi fikk svar at det var downs. Da var jeg over 14 uker, men alikevel fikk jeg abort. Godkjenning til dette gis av abortnemda.

I Sverige er grensen for selvbestemt abort 18 uker og nok lengre i andre land.

Om du skulle oppleve problemer med å få ta abort, så vil jeg råde deg til å tenke på utlandet. Ikke la duste-Norge bestemme over ditt liv og hvordan fremtiden din skal bli.

Et barn med DS er vakkert og nydelig, men når alt kommer til alt så er det ingen som VIL HA et barn med DS.

Derfor mener jeg at den som ønsker å ta abort, skal få lov.

Hvem er de (abortnemda) som kan sitte der og gjøre seg til herre over andres liv? De gjør meg så eitrandes forbanna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om duotest el ultralyd viser at det er noe alvorlig galt med fosteret vil abortnemnda være en formalitet man må gjennom, leste at 96 % får innvilget abort. Tok selv en selektiv abort på Rikshospitalet for en uke siden, 12+5. Var gravid med tvillinger, ved ultralyd 12+2 viste det seg at den ene tvillingen hadde en stor utposning på nakken, nakkefold var 5,9 mm, samt at fosteret hadde væskeansamlinger i hode og kropp. Undersøkelse på Rikshospitalet viste det samme. Vi hadde allerede bestemt oss for abort av det syke fosteret. Gruet meg til abortnemnda da jeg fikk vite at jeg måtte møte personlig.... men det gikk helt greit! Inngrepet ble foretatt kort tid etter at jeg var i møte med abortnemda. Vet det er en viss risiko for spontanabort av det andre fosteret etter inngrepet, men dette var det rette valget for oss..... Håper nå alt går bra det fosteret som er igjen....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...