Gå til innhold

HJEEEEEEEEELP!!! hadde blitt utrooolig glad for noen synspunkter her!!!

Anbefalte innlegg

jeg skal skrive en oppgave på skolen om barnehagestart. Da trenger jeg litt synspunkter på når det er best for BARNA å begynne i barnehagen. (0-3år) hva synes dere?

er det noen som vil dele noen synspunkter? for/imot...

hva føltes mest riktig ut for dere og hvorfor?

dette betyr veldig mye for meg, for jeg sitter skikkelig fast her!!!

Fortsetter under...

Positivt med tidlig start (rundt 1 års alder):

- Det er ofte lettere å tilvenne en 10-12 mnd gammel baby enn når de blir eldre.

- De minste barna på avdelingen får mer oppmerksomhet enn de større. Dersom de feks ikke kan gå når de begynner er de helt avhengig av de voksne og vil naturlig nok få mer oppmerksomhet enn en toåring som "klarer seg selv".

- de minste sover ofte store deler av dagen og blir kanskje ikke så utslitt?

-De lærer tidlig hvordan de skal forholde seg til andre barn og får de sosiale spillereglene inn tidlig.

Positivt med senere start (2-3år)

- Får mer tid hjemme med mamma /pappa før de begynner i bhg

-Mange i den alderen er veldig klare for å komme seg ut å treffe nye mennesker og oppleve nye ting og syns dermed at bhg er kjempe gøy!

-De er mer klar for den sosiale delen av bhg og kan finne seg venner.

-De har mer utbytte av bhg sine aktiviteter.

-De får mange opplevelser som de har utbytte av og lærer av (de minste barna har mer behov for trygghet, nære voksne og stabile rammer)

Jeg tror det er individuelt hva som er best for barnet. Det kommer an på kvaliteten på barnehagen , hjemmemiljøet, og barnet selv.

Det var det jeg kom på i farten... har sikkert utelatt masse :o)

teoretikerne mener at samfunnet idag fortsatt har det samme forholdet til at mor skal være hjemme med barna og far skal jobbe. de sier også at vi som foreldre har et "eierforhold" ovenfor barna våre som tilsier at vi ser på oss selv som den mest kompetente til å passe på barna våre. Mens samfunnet idag er såpass modernisert at barnehage er en utrolig god læringsarene allerede fra 1års alder, og at 10-12 mnd er den beste tida å strate i barnehage. barnehagen er ment som et tillegg til familien og ikke en erstatning sånn som mange føler at det er.

gjennom å gå i barnehage, får barnet to "arenaer", der de tar med seg nyttig læring over til begge parter. de får mulighet til å utvikle seg sammen med andre barn på sin egen alder med en pedagog som veileder.

for minoritetsbarn er det særlig viktig å få en tidlig barnehagestart fordi det er lettere for dem å lære to språk parallelt(få 2 morsmål), fremfor å kun lære et språk frem til de er 3-4 , for så å begynne å lære et nytt språk. på denne måten kan barnet lettere uttrykke egne følelser og snakke om ting som ikke er tilstede. minoritetsbarn har lett for å lure oss med et godt overflatespråk, mens de egentlig ikke forstår dybden i samtalen fordi de har trilegnt seg språkene hver for seg.(de tenker på morsmålet, og fyller inn setningene direkte med norske ord)

det tar mer enn et år å tilegne seg et nytt språk!

jeg synes pedagogikk er veldig interresant! jeg har fått et helt annet syn på barn etter at jeg begynte å studere dette... er absolutt å anbefale!

HI

Annonse

Jeg personlig mener d samme som mange av ekspertene på dette sier, at barnet ikke får dekket sine egne primærbehov i en barnehage før de er 3 år (noen barn er unntaket ved 2 år). Men forstår allikevel at de fleste foreldre er avhengige av barnehage før den tid. Jeg var heldig og gikk hjemme med første barnet til hun var 2 år, så tok far over..

Men jeg mener at selvom barnet er hjemme med mor og far så trenger d også å sosialisere seg med andre barn, så vår løsning ble at fra hun var 2 år gikk hun i foreldredreven barnepark fra 10-14 hver dag. Slik sett fikk hun godene av alt. Hun kunne våkne når d passet seg, og kose seg hjemme, så reise i parken og leke med alle vennene sine. Og når hun ble hentet kl 14 var hun alltid veldig sliten og merket at hun syns d var godt å komme hjem til pappan sin og kunne kose seg. Når hun ble 4 år gammel begynte hun i barnehage. Og de sa de aldri før har sett en slik trygg og god jente. Etter 2 timer ba hun mamma om å reise for dette klarte hun selv. Og hun stortrives der også. Men tror d hadde blitt slitsomt og ikke like hyggelig dersom hun hadde begynt full plass i barnhage fra f.eks 12 mnd. Ekspertene sier jo at barn selv har behov for å bestemme når de skal spise, sove osv i den alderen. Og d har de ikke mulighet til i barnehagen, der må de ha faste tider for slike ting. Dette er i hvertfall mine synspunkter, og jeg er evig takknemlig for at jeg og mannen min har denne muligheten til å tilbringe såpass mye tid med barna våre når de er små. Mange som har lyst men ikke mulighet til d. Lillegutten som nå er 8 mnd, skal jeg være hjemme med frem til han er 1 år, så tar far over til han er 2 -2,5 år. Så blir d nok forsøkt med barnehage for ham hvis han virker klar for d. Noe jeg tror ikke er noe problem ettersom storesøsteren hans kommer til å gå i samme barnehage så d blir ikke like skremmende som hvis han ikke kjenner noen.

Jeg har ikke lange fartstidne når det gjelder banr i barnehage.. tredje uka for lillemann er nå over. Han er 11 måneder, og startet i barnehagen da han var 10 1/2 måned.

Egentlig hadde vi slått fra oss tanken på barnehageplass, siden vi fikk avslag, men plutselig før jul ringte barnehagen og tilbød oss 80% plass. Vi sa ja, men det har ikke vært med lett hjerte for ho mor! I løpet av tre uker skulle jeg plutselig "gi fra meg" sønnen min"! Å takke ja ville være det beste for vår situasjon, da jeg holder på med siste året på sykepleien, og nå da plutselig faktisk får tid til å skrive bacheloroppgave... Han kommer sjeldent eller aldri til å være fulle lange dager, da.. det har vi ikke behov for, eller jeg samvittighet til!

Barnehagestarten har gått over all forventning! De eneste tårene som har kommet har vært mine. Han smiler og vinker når vi går om morgenen, og er overbegeistret når vi kommer og henter han. Han ble raskt maskoten på avdelingen.. og de første ukene hadde de ikke hjerte til å gå fra han da de ansatte skulle på avdelingsmøte, så han fikk bli med dem, og de ga han fruktbeger mens de hadde møte..

Han jubler når vi kjører om morgenen og når han ser barnehagen. Jeg venter på at vi plutselig skal få en vanskelig periode, men det er jo ikke sikkert det blir sånn for oss siden han er så liten.

Vil bare korigere deg litt her Stine*Mor: Du refererer hele tiden til ekspertene her. Hvem er disse ekspertene du snakker om? For meg høres det ut til at du refererer til en forskning som er gjort i USA. Denne forskningen kan ikke sies og gjelde for Norske barn, fordi norske og amerikanske barnehager er så totalt forskjellige.

Men det har blitt gjort en lignene undersøkelse i Sverige (som har mye av de samme i bhg som vi har i Norge) som viste at barn burde begynne rundt 1år, og da ble de også mer skoleflinke.

Når du snakker om at små barn skal regulere soving og spising selv så mener man i Norge at dette gjelder for spebarn. Rundt 6måneders alder, bør man ha innført rutiner på dette, faste tidspunkt, slik som de har i barnehagene.

Må også si at du ikke kan samenlikne en foreldrestyrt barnepark, eller noen barnepark for den del, fordi dette ikke er noe pedagogisk tilbud.

Veldig flott at datteren deres var så trygg da hun begynte i barnehagen, dere har gjort en god jobb som foreldre. Men dette har nødvendigvis ikke noe med alderen hennes og gjøre. Har fått akuratt samme komentarene om min sønn, som begynte i bhg rett før 10måneder.

Beklager alle skrivefeilene.

Datteren skal begynne i barnehagen rett før hun fyller ett år, og jeg har overhodet ingen betenkeligheter med det. Synes barnehagene har svært gode opplegg, og jeg vet at vi har fått plass i en svært bra barnehage. Jeg har til gode å høre om barn som ikke liker å gå i barnehagen. Jeg tror barnehagen bidrar positivt for barnas utvikling, både sosialt, språklig og på andre områder. Jeg vet jo at det vil bli vanskelig når vi må overlate henne til fremmede, men jeg tror det blir verre for oss enn for henne. Dessuten hadde verken jeg eller min mann trivdes som hjemmeværende over lengre tid. Skulle selvsagt ønske at døgnet hadde litt flere timer så vi hadde fått mer tid sammen, men det er det jo ikke så mye å gjøre med.

Datteren vår skal begynne i barnehagen rett før hun fyller ett år, og jeg har overhodet ingen betenkeligheter med det. Synes barnehagene har svært gode opplegg, og jeg vet at vi har fått plass i en svært bra barnehage. Jeg har til gode å høre om barn som ikke liker å gå i barnehagen. Jeg tror barnehagen bidrar positivt for barnas utvikling, både sosialt, språklig og på andre områder. Jeg vet jo at det vil bli vanskelig når vi må overlate henne til fremmede, men jeg tror det blir verre for oss enn for henne. Dessuten hadde verken jeg eller min mann trivdes som hjemmeværende over lengre tid. Skulle selvsagt ønske at døgnet hadde litt flere timer så vi hadde fått mer tid sammen, men det er det jo ikke så mye å gjøre med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...