Gå til innhold

Dette med barnehage for oss med januar / februar barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp gått ut i permisjon (44 uker), og skal forhåpentligvis føde innen kort tid:)

Men hvordan gjør dere det med barnehage til høsten/vinteren??

Her i gården går permisjonen ut i november!

Har hørt at det er vanskelig å få barnehageplass mitt i et semester?

Forsåvit også i januar...??

Og er det ikke slik at de som ikke har/får barnehageplass får en form for støtte??

Trer den innen etter barnet er fylt året eller fra da permisjonen slutter for mor og far?

Og betaler man fra egen lommebok når det gjelder barnehage??

Hvis dette er tilfellet så forstår jeg ikke helt sammenhengen? Man betaler selv for barnehage, men hvis man ikke får barnehageplass eller velger å ikke sette barna i barnhage så får man støtte??

Kan noen vær så snill gi meg en kjapp oppdatering på hvordan dette fungerer!!

Flere som sliter med dette ang barnehagestart for barn født 08 januar / februar??

Fortsetter under...

Skrevet

Dersom det fremdeles er kø for barnehageplass i din kommune, så er det som regel en god mulighet ved årsskiftet. Da regnes nemlig de som fyller tre det nye året som "store" barn og det har en annen bemanningsnøkkel. De fleste kommuner velger derfor å ha suppleringsopptak med plasser fra januar. ("gunnøkkel" er 9 små på tre voksne eller 18 "store" på tre voksne - skille på de som fyller 3 i kalenderåret)

Den støtten du snakker om er kontantstøtten og så vidt jeg vet er d et 3.000 pr mnd. Det er bare en brøkdel av den støtten man får om man har barnehageplass. Der tror jeg barnehagen blir sponset med 100.000 i året eller noe sånt for små barn.

Skrevet

Heisann, nå har riktignok ikke jeg termin før i begynnelsen av april altså. Men har ei på 2 år i bhg nå. Hvis barnet ikke går i bhg når det er fylt et år, kan du søke om kontantstøtte. Det er rundt 3300 kr i mnd og du kan få det til barnet er 3 år, eller frem til bhg start. Hvis man ikke har full bhg plass kan man også få kontanstøtte men den er da gradert i forhold til hvor stor plass barnet har i bhg.

Det med å starte midt i et semester osv har jeg ikke så mye peiling på, men bare pass på å vær tidlig ute med å søke hvertfall, så kan det hende dere har flaks.. Og ja, man betaler av egen lomme for bhg plass. Har selv lurt på den sammenhengen mellom støtte og å betale selv, emn sånn er det visst bare..

Lykke til! =)

Skrevet

Skal du ha bhg plass midt i et bhg.år, vil jeg anbefale å søke plass allerede denne våren, og betale for en plass fra aug. selv om du ikke bruker den før i november/januar...ihvertfall hvis det ikke er full bhg.dekning i din kommune...Eventuelt må du jo skaffe dagmamma fra du går ut i jobb, til det blir en ledig plass i bhg.,

Det stemmer at du får kontantstøtte hvis du er hjemme med barna, men dette er som de over skriver, i overkant av 3000 kroner pr mnd. En bhg.plass koster ca 2500 pr mnd. for deg, men samtidig sponser staten ditt barns plass mye mye mer enn de 3000 du får i kontantstøtte! Det kan ikke sammenliknes...

Skrevet

Det er som det allerede er blitt sagt stor forskjell på de kommuner som har full barnehagedekning eller har kø. I min kommune og i den barnehagen vi har sluttet det tre barn i løpet av høsten og frem til jul. Alle disse plassene er nå fylt opp med tre nye håpefulle ;) Det er altså fullt mulig å få barnehageplass midt i året. Det jeg vet er at man hvertfall må søke uansett om det er midt i året eller ikke. Men når hovedopptaket er i anmarsj og man ikke har fått barnehageplass innen da, så må man søke igjen. Det er ganske viktig.

Ut over det er jeg rimelig ustø når det kommer til regler, kriterier og annet - er mye å sette seg inn i når det gjelder barnehageopptak gitt.

Skrevet

Som flere har sagt kan du få kontantstøtte om du ikke har barn i bhg når det har fyllt 1år. Så da vil du ikke få støtte for nov/des. Så derfor bør du kanskje vurdere om du vil gå over i lenger permisjon m lavere dekningsgrad, om du vil ha dagmamma fram til du får plass i bhg eller om du søker plass i bhg uten å benytte denne plassen før du går begynner å jobbe igjen...

Annonse

Skrevet

Hvor finner jeg ut om min kommune har full barnehagedekning da??

Jeg bor forøvrig i trondheim kommune.

Og når søkes det??

Man kan bruke denne kontantstøtten til dagmamma til hun begynner i barnehage?

Og det var fra hun fylte 1 år, ikke fra permisjonslutt til mor og far?

Skrevet

Jeg venter februarbarn og vil nå i våres søke barnehageplass. Plassen ønskes fom. mars neste år, men hvis vi er så heldige å få plass midt i banrehageåret må vi nok betale den fom. januar regner jeg med.

Vår kommune regner dessverre ikke legner 3-åringer ved nyttår, men jeg håper det endrer seg igjen.

Og til de som sier vi kan betale fom. august for en plass man først tar i bruk fom. januar - endel kommuner tillater iallefall ikke det. Barnehagestyrerne nektes her å tilby foreldre den løsningen.

Vi får håpe at barnehagedekningen er blitt så god innen ett år at det ordner seg med barnehageplass for de som vil ha - innen rimelig ventetid,uansett årstid ol.

Jeg mener at i Sverige garantes man plass innen 3 mnd, det hadde vært noe!

Skrevet

I Stavanger og Sandnes må vi søke plass over nettet, det er samordna inntak til alle barnehager-også private.

Og en kan ikke søke plass før barnet har fått personnummer (ca. en måned etter fødsel, hvis du er rask med å sende inn navneregistrering...)

Skrevet

Du søker plass til kommunen, og det innen 1. mars for å være med på hovedopptaket. Du kan ellers søke når som helst, og er du heldig så får du da tildelt en plass når det blir noe ledig (såkaldt suppleringsopptak!). gå inn på hjemmesiden til kommunen din. Der kan du laste ned skjema. Er kanskje også lurt å snakke med den barnehagen du vil ha ungen din inn i, evt snakke med kommunen, så du får alle reglene som gjelder fra de som skal avgjøre saken din. Mener også at du må vente å søke til barnet ditt har fått personnummer?? Det er jeg ikke helt sikker på, men tror det! Da må du isåfall vente til ca 6 uker etter fødselen!

Jeg vet ærlig talt ikke selv hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst til å ha ungen inn i barnehage før januar hvertfall (har termin 7 februar), men vil ikke betale for plass i 5 mnd før jeg skal ha plass. Det har vi rett og slett ikke råd til. Mulig jeg må smiske med svigermor for å få henne til å passe i 4 mnd, så barnet kan begynne i barnehagen når det er 18 mnd ca, altså neste høst.. det hadde vært drømmesituasjonen for meg =) Synes uansett ikke at det er den beste løsningen å plassere ungen i barnehage før den er ca halvannet år..

Skrevet

Kontantstøtte får man fra mnd. etter barnet har fyllt 1 år.

Dvs. viss ungen fyller et år i januar, får du utbetalt kontantstøtte i februar (fast utbetalingsdag hver mnd. 25 el.noe). Dette får du utbetalt frem til februar når ungen har fyllt 3 år. Altså 3 år og 1 mnd.

Kontantstøtte får en viss en er hjemme med ungen selv, eller bruker dagmamma. Går barnet i barnehage full tid faller hele kontantstøtten bort. Går ungen i barnehage halv tid, faller halve kontantstøtten bort.

Ang. barnehage. De har hovedopptak, men en kan søke hele året. Søk allerede, og skriv ungen trenger plass fra august. Selv om du begynner å jobbe i november kan det likevel være lurt å velge august, og heller betale litt for tiden ungen ikke er der.

En annen ting er å søke kommunalt slik som vanlig, det inkluderer private barnehager også. Private barnehager er litt mer fleksible..... Møter du opp med en søknad i hånden, i tillegg til den du ahr sendt kommunen, med ønske om deres barnehage på første plass, så smisker du litt med de og spør om muligheten til å begynne i november osv. Si du emr enn gjerne trenger plassen osv. De er styrerne som selv bestemmer hvem de vil ha inn i de private barnehagene. litt annerledes i de kommunale da de "må" følge reglene mer slavisk enn private barnehager ang. inntak. Altså første pri handikappa barn, så invandrere, så speseille behov så.... osv. husker ikke helt....

Skrevet

Det med 3-mån garanti i Sverige stämmer inte. Brorsans två-åring har plats, men inte 1-åringen. De sliter precis som oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...