Gå til innhold

Hjelp! Sår på halsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget i dag at minsten (4 mndr) er blitt skikkelig sår på ene siden av halsen; i en valke. Luktet litt stygt også, mulig litt puss (eller bare gulperester?) i bunnen. Bader ham hver kveld for tiden, da det (etter råd fra hs) er en del av faste rutiner for å hjelpe på legging og nattesoving. Det er fryktelig vanskelig å komme til for å vaske og tørke i halsvalkene, da han stritter i mot med alle krefter og jeg har jo ikke lyst til å bruke makt heller. Klarer forsåvidt å vaske greit i badekaret med lirking og luring, men tørkingen er vanskelig! Må lirke og lure da også, og klarer sjelden å få se området. Derfor har han altså blitt sår uten at jeg har lagt merke til det, og i dag virket det som det gjorde vondt der han var sår.

Hva skal jeg gjøre når han først er blitt sår? planlegger å bruke potetmel etter hvert siden jeg tydeligvis ikke klarer å holde det tørt nok (han gulper ustanselig og det renner ned i valkene). Men bør vel kanskje ikke bruke noe pudder nå? Smurte i litt zinksalve, men det var vel kanskje ikke så lurt... Huff; trenger noen råd. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gjør ingenting å ha på litt zinksalve... det har samme effekt der som nedentil...:) har samme problem med dattra mi å halsskrukkene.. det er som det er sånn dødhud der lissom å lukter litt ekkelt..prøver så godt jeg kan å komme til skikkelig, går greit på sidene nå men værre under haken på en måte... med bare ikke smør for my å pass på å få tørket godt bort igjen.. hvis ikke kan det bli værre... veit ikke om de selger sånn pudder lenger jeg?? med den salv brukte jeg fordi hun var sånn under hendene også.. å det ble borte etter noen dager, en uke kanskje..

Skrevet

Snuppa her i huset har også vært rød og det har luktet litt i foldene på halsen! Jeg kjøpte talkum på apoteket! Da ble det borte med engang!

Skrevet

Tusen takk for gode svar; er alltid godt å høre andres syn på saken når man føler seg litt ny og udugelig... ;)

Har smurt med zinksalve et par dager (under store protester!) Det hjalp veldig godt, og halsen ser mye bedre ut allerede. Gikk over til potetmel i dag og håper det skal være nok til å holde det tørt og fint i fortsettelsen!

Skrevet

Vi har også problemer med sår på halsen da tulla mi slever konstant. Søsteren min er sykepleier, og rådet meg til å smøre på ein barrierekrem.

Det er ein krem som er vannavvisende slik at fuktigheten ikke kommer inn til huden. Kremen vaskes av med litt olje, (gjerne jordnøttolje), tørk så godt som mulig og smør på ny krem. Gjøres morgen og kveld.

Skrevet

Kan også være lurt å legge minsten på magen etter badet. Da strekkes halsen og huden får tørke og det er lett å komme til for å smøre/pudre. Bare et lite tips... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...