Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har såvidt fått endene til å møtes under studiene ved å jobbe knallhardt og slik nesten unngått å ta opp studieån.

Nå lurer jeg på, siden jeg tjener for mye for å få vanlig stipend (dvs lån omgjort til stipend) , er grensen den samme for fødselsstipend? Eller kan jeg få dette i tillegg til vanlige permisjonspenger?

Og har min samboers inntekt noen betydning i denne saken?

Takker for svar!

Fortsetter under...

For å få fødselsstipend så må man ha hatt lån og stipend i minst 6 mnd før du føder. Hvis du har hatt litt lån så regner jeg med at det kan bli omgjort men dette vet jeg ikke. Jeg snakket med en studentrådgiver om dette for litt siden fordi jeg har hatt rett til fullt lån og stipend og samtidig har opparbeidet meg rett til foreldrepenger, jeg fikk da beskjed om at lånekassa og nav kommuniserer såpass dårlig at de hadde ikke klart å lage felles regler på området så derfor får man både fødselsstipend og foreldrepenger. Men som sagt vet jeg ikke hvordan det er hvis du har mindre lån enn fullt da og du må ha hatt det i 6 mnd før fødsel, det er veldig viktig. Hvis de har studentrådgivning der du studerer hadde jeg tatt meg en tur å snakket med de, jeg fikk mye hjelp av det, i stedet for å ringe rundt til lånekassa, NAV og prøve å samle info. I forhold til samboeren din sin inntekt så kan det ha noe å si, men husker ikke grensa for hvor mye han kan tjene, men det står veldig greit inne på lånekassa sine sider.

Hei. På lånekassen sine sider står det:

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

-at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

-at du bor sammen med barnet

-at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Så du trenger ikke å ha tatt opp lån før, men ha hatt rett til det. Pluss at

du må være tatt opp i utdanning etter fødselen.(så er du nettopp ferdig bør du søke på ett eller annet studie for fortsatt stå registrert som student)

Tjener din samboer under 22250 i brutto per mnd får du 9610 per mnd. Har din samboer over 24450 i brutto, får du 8290 per mnd.

"Tjener din samboer under 22250 i brutto per mnd får du 9610 per mnd.

Har din samboer over 24450 i brutto, får du 8290 per mnd."

Dette har jeg lest og, men er det noen som vet hva jeg vil få når far tjener mer enn 22 250 men under 24 450kr??

Hehe, kanskje man ikke får noe da?

Nei, jeg har også lurt en del på dette. Har ikke regna så nøye på lønna til sambo, men er mulig han havner omtrent der... Men hva når han har litt varierende inntekt? Baserer de seg på årslønn delt på 12 måneder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...