Gå til innhold

Hvordan velge fadder til daap??

Anbefalte innlegg

Jeg tror paa Gud og oensker at babyen min sin fadder ogsaa er en person som deler min tro. Men tro er veldig personlig, og vanskelig aa snakke om. Kunne tenke meg aa ha en av mine beste venner som fadder, men vet ikke hva hun tenker om religion og saann.. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan spoerre henne paa en maate som er komfortabel for baade meg og henne?

Og hva mener dere er viktig i valget av fadder??

Og hva tenker dere fadderen skal gjoere i aarene som kommer ved aa ha rollen som fadder??

Tusen takk paa forskudd for eventuelle svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136633202-hvordan-velge-fadder-til-daap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå praktiserer ikke jeg kristendommen på noen som helst måte, og går kun i kirken når jeg må, så derfor velger jeg å ha navnefest for lillejenta mi isteden for dåp. Men jeg skal alikavell ha en form for fadder. -altså en person som kan ta seg av Nora om noe skulle skje med meg og pappaen.

Det jeg mener er viktig hos en fadder er at man stoler fullt og helt på vedkommende. Jeg ønsker at vedkommende skal være i livet til Nora på en naturlig måte, altså at de er sammen ofte slik at de er godt kjent, og at det ikke blir rart å være på besøk ol der. Jeg ønsker at Nora skal kunne stole på fadderen sin, derfor må fadderen som sagt være en del av barnets hverdag. vi kommer til å spørre tanta til Nora da hun har vært der fra dag 1, og hun setter Nora virkelig høyt!

Vet desverre ikke hvilken måte som blir best å spørre henne ang religion på. Jeg hadde spurt ganske rett ut tror jeg, men det blir kanskje noe annet for deg som har religionen tett inn på deg, og hvor det kanskje er litt mer sårbart .? Håper du ikke tar dette feil altså. Lufter bare tankene mine her jeg.

Hei du!

Du kan jo spørre henne om hun tror på Gud, i løpet av en samtale, og hvis hun da svarer "tilfredsstillende" kan du jo spørre om hun vil være fadder.

Jeg mener at hvis man først skal ha en fadder så bør det være en person som ber for barnet og dermed ønsker barnet alt vel. Oppgaver utenom det er vel å kanskje gi en liten hilsen på dåpsdagene som kommer. Dette med at fadderen er selvskreven som den som skal ta over hvis det skjer noe med foreldrene tror jeg, juridisk sett, det ikke er noe regel for. (Da må man i allfall sette det i testamentet..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...