Gå til innhold

Hurra - det ble slutt på private leker i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var kun 3 foreldre som stemte for private leker.

Hurra hurra........

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har det fredag i vår barnehage, og alle ungene syns det er kjempestor stas å vise frem en ting hjemmefra. Ser ikke problemet ;-)

Men fint for dere hvis du er mot da.

Skrevet

Hva er problemet med det da?

Her er det "ha-med-dag" hver fredag og det er superduper stas :o)

Skrevet

Farlige leker for de små, leker blir ødelagt, leker blir borte, kjøpepress og masse annet. Dessuten er jeg imot pistoler og andre voldsleker i barnehagne. Synes de ansatt kan få konsentrere seg om annet enn å være lekepoliti........dessuten dekker ikke forsikring hvis de skades med ikke godkjente leker.

Skrevet

Det sier jo litt når kun 3 av 30 foreldre sier nei!

vi har en flott barnehagen. Dette gjorde den bare enda bedre.

Skrevet

Bullshit... godkjent av hvem da???

Annonse

Skrevet

Ja, hva heter denne godkjennelsen da???? Man kan feks ikke sette opp et maxbo huskestativ i barnehagen. Det er ikke godkjent!

Skrevet

Kommer jo litt ann på hvordan bhg legger det opp også da. Her er det som sagt ha med dag på fredager. Da har de lekene frem til etter samling så legges de på plassene til barna. Våpen (sverd, pistoler o.l.) er ikke lov etter ønske fra et foreldrepar.

Og vi regner vel alle med at leker kan forsvinne eller bli ødelagt, sånn er det bare.

(vi merker forøvrig alle lekene hun har med med navn)

Men dette med godkjenning har jeg aldri hørt om på vanlig inneleker. Det er jo helt nomralt at barnehager tar imot gamle leker som brukes i bhg.

Skrevet

vi har et par ha-med-dager i halvåret, men da er det sagt at man helst ikke skal ha "bråkeleker" for det blir så sinnsykt høyt lydnivå. I tillegg skal det være leker man kan dele på og leke sammen med!!! Og ofte er det knyttet opp til tema. Da de hadde jungelfest etter å hatt om dyrene i jungelen som tema en måned - skulle alle ha med et jungeldyr. Sånn sett veldig greit.

Da minstemann var på småbarns avd, var det et problem at noen bortskjemte 5-6 åringer alltid tok med leker i barnehagen - og det var selvgående roboter kjøpt i USA etc - og det var jo spesielt et par gutter til kjøpesterke foreldre som gjorde dette... derfor heter det at barna kan ha med seg bok eller cd som alle kan lese eller høre på sammen.

Skrevet

Sier hvem?

Barnehagene kan lage huskestativ og leker selv om de vil, ingenting som tilsier at det ikke er lov.

Skrevet

Ja det er vel like greit at de ikke har med egne leker, for alle skal jo ha like mye "rett" til å leke med alle lekene. Vesla her ville ha med seg noen leker en dag, men da hun sa at det bare var "hun" og "hun" og "hun" som fikk låne lekene ble det fort stopp. De ansatte ser også på dette som et problem, men har ikke gjort noe med det enda.

Kan jo hende som de over her sier, at alle får ha med seg noe en dag i uka hadde fungert da.

Skrevet

Den loven har ikke jeg laget.

vi skal la det være slik fram til sommeren, så skal vi drøfte evt ha med dag på nytt. Det synes jeg kan være ok.

Jeg har ikke lyst til at leker skal bli borte i barnehagen. som sagt 3 av 30 ville ikke at barna skal ha det med. Så det var nok en grunn.

Jeg synes de negative grunnene for å ha med leker, veier tyngre enn ikke ha med.

siden det har vært lov til nå, så tar vi ikke lov fram til sommeren. Så kan det jo hende det blir lov på feks fredager, men tror nok vi går for ikke voldelige leker. Det var det jeg ønsket mest. Men når de kom fram til at forsikringen ikke dekker var det ihvertfall ingen tvil.

Barna har jo med seg alt mulig.

Vært tilfelle i en barnehage hvor en liten svelget noe smått.

Det er for mye jobb å sjekke 64 leker hver dag.

Barnehagen lot de voksne bestemme. Men som de selv sa. det var lettere da de bare hadde 20 barn.

Skrevet

I bhg til gutten vår er det ikke lov å ha med leker, de ansatte bestemte det selv da det ble mye rot og de måtte passe på hva hver enkelt unge hadde med seg. Synes det er greit jeg.

Annonse

Skrevet

takk for at du er enig:)

Skrevet

Nå skal ikke jeg bevege meg inn på gyngende grunn..

Men bare en kommentar til Naboen er en Sau!

I barnehagen hvor jeg jobba, kom det kontroll 1 gang i året, som sjekka at lekeapperatene var godkjent. At sanda som lå under lekestativene var godkjent, at gjerdene var tilstrekkelig osv osv..

Dette skjer igjennom kommunen, men jeg husker dessverre ikke hva den gruppa heter..

Dette gjelder uteleker da vel og merke..

Skrevet

ikke jeg heller......... ett eller annet --- ansa eller noe.

Skrevet

Nå er vel det utelekene som blir sjekket ikke inne lekene.

Det er vel ingen som har med seg en sandkasse i barnehagen!!

Skrevet

Flott at kommunen kom for å godkjenne utelekene i barnehagen. Slik burde det vært i flere kommuner, for det er mye rart som finnes rundt omkring i barnehager.

Jeg vil påstå at det er de færreste kommuner som har opprettet en slik godkjenningsmyndighet - i hvert fall en som fungerer.

Det er fullt ut lovlig for barnehager å bruke de lekene de selv ønsker. De kan også lage leker selv. Lekene/lekeplassen skal selvsagt likevel være forsvarlig. Det er dessverre fremdeles veldig mange farlige utelekeplasser i barnehager, noe det fra tid til annen kommer saker om i media.

Såvidt meg bekjent står det ingen steder i forsikringsvilkårene at dersom et barn skader seg med en leke som ikke er godkjent gjelder ikke forsikringen. I så fall må jo forsikringsselskapene utarbeide en liste over godkjente leker og distribuere til barnehagene, evt. oppnevne en godkjenningsmyndighet som utarbeider en slik liste.

Barnehagene har ikke pr. i dag en slik liste å forholde seg til, dermed så er ikke påstanden til nikoline riktig.

Skrevet

nei, det er ikke lov!!

det skal være godkjente lekeapparater ute i barnehagen!

Et huskestativ som er CE godkjent koster 50 000 kroner.. ei helt enkel rutsjebane koster opp mot 30 000!

Jeg er med i foreldreforeninga her hjemme..og vi sliter med å få råd til lekeapparater til lekeplassen her som er godkjente..blir altfor dyrt!

Kan selfølgelig bare lage noen selv..men den dagen ulykka sjer, så kommer konsekvensene for oss i foreldreforeninga!

Er forøvrig helt enig med deg nickoline (er det slik vi skriver nicket ditt?? :o)

Skrevet

Siden du først skriver at det ikke er lov og senere skriver at det er lov, blir jeg litt usikker på hva du egentlig skriver?

Om det er smart er forøvrig en helt annen problemstilling enn om det er lov.

Skrevet

Hmmm.... I vår bhg har dem lov å ha med seg egne leker.

Men man tar ikke med "skumle" leker som kan brukes til å skremme de andre barna.

Kanskje lekebiler eller noe :) Det syns barna er stas :)

Skrevet

nei, vi har ikke lov... og om vi hadde gjort det, så ville vi sitte med erstatningskrav til familien med et barn som hadde tatt følgene av vårt arbeid!

Hadde det kommet noen og skjekka om apparatene våre var lovlige, og de ikke var det..så hadde lekeplassen blitt stengt, og lekeappararten tatt bort på våres regning!

Skrevet

oi, jammen er jeg glad for at jeg ikke har sllike bekymringer.

Om barna i barnehagen vil ha med seg lekene sine er jeg svært glad for at dette ikke ville vært et problem for meg. Barnet mitt tar stadig vekk med seg sine favorittleker i barnehagen, og jeg hadde blitt ganske overrasket om en av de ansatte der hadde fortalt med at dette var imot reglene...

Det er endel å krangle om her i verden så jeg ville valgt bort dette her som emne...

Men, he he, det er jo flott for deg da, at barnehagen din ikke tillater medbrakte leker etter som du av flere nevnte grunner er imot det!

Skrevet

Men da snakker du om en godkjenningsmyndighet, da. Jeg har skrevet litt om det lenger nede.

Skrevet

vi har HMS-runde (Helse-Miljø-Sikkerhet) runde i barnehagen hvert år - med prepresentant fra personalet, foreldrene og kommunen. Mener det er pålagt!!! Og den tas ute og inne, go gjelder alt fra leker, at medisiner er forsvarlig oppbevart, nødutganger etc etc etc....!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...