Gå til innhold

Når du er på besøk: Sier du at maten var god selvom den ikke er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, inspirert av annen tråd her.

Ble litt overrasket over at det sies at maten er god selvom den ikke er det. Er det vanlig høflighet? Hva med å gi et annet kompliment?

Jeg sier ikke at maten var god. Noe av det man får servert er som regel godt - da kommenterer jeg det. Eller noe om utseende ----ser lekkert ut...e.l

dere?

Skrevet

Ja, i utgangspunktet gjør jeg det... Men er det noe jeg ikke liker, generelt sett så kan jeg gi utrykk for det uten å klage.

Men så komer det også an på hvem jeg er hos da... Er det nær familie eller veldig gode venner sier jeg nok akkurat hva jeg mener på en fin måte.

Skrevet

Jepp, koster meg ikke en kalori å ta en hvit løgn hvis jeg vet at det kan glede andre. ;o) Samme hvis noen har kjøpt seg noe de selv syns er kjempefint, sier at det er fint selv om det ikke nødvendigvis er min smak. :o)

Skrevet

kommer ann på hva det er med maten. Om jeg ikke liker smaken så inrømmer jeg det, er jo menneskelig å ikke like noe, alle har hver sin smak. (Sjeldent et problem siden jeg er nesten altspisende da men..)

Om maten fx er tørr eller seig så sier jeg ikke noe av ren høflighet. Kokken har nok vært litt uheldig med maten eller så er h*n ikke noe bedre kokk. De merker det nok sikkert selv og, så ingen vits i å kritisere kokken. Personen har nok slitt nok på kjøkkenet den dagen om ikke gjestene skal begynne å klage på maten i tillegg.

Skrevet

Ja det sier jeg faktisk, om ikke akkurat ordet GOD, så hvertfall noe positivt. Og får jeg servert noe jeg ikke liker, så spiser jeg det likevel. For de som serverer maten har nok lagt ned mye omtanke og arbeid bak måltidet og da synes jeg man skal være høflig. Det vil si, dersom verten/vertinnen selv sier f.eks. *oi, dette ble visst litt tørt* så kan jeg kanskje si noe slikt som at *jo, kanskje en smule tørt, men tilbehøret og sausen er jo supert da*. Tenk å stå i 3 timer og lage mat, og så komme gjestene og sier at dette liker jeg ikke? Da hadde jeg blitt temmelig paff. Hadde en gang besøk og hadde laget indisk mat fra bunnen av, med alt av krydder osv. Tok ganske så lang tid og må selv si det smakte nydelig. Det første mannen gjorde, var å spørre etter salt og tømme halve saltbøssa på porsjonen sin, uten en gang å smake først!!!! Da ble jeg faktisk ganske fornærmet...

Skrevet

Haha, litt teit å si at det SER lekkert ut etter at en har smakt da! Da kan du jo like gjerne si at du ikke likte det noe særlig.

Om det er en rett jeg på forhånd vet at jeg ikke liker så sier jeg fra at jeg ikke er så glad i det og forsyner meg litt for å ikke være helt uhøflig. Da vet de hvorfor jeg ikke spiser så mye.

Er det en rett jeg vanligvis liker men som er laget uten smake eller helt feil sier jeg ikke så mye, bare spiser og sier takk for god mat. Er da vanlig høflighet det vel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...