Gå til innhold

Solarium


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvilke meninger har dere om solarium under graviditet? Jeg venter spent på neste torsdag, da skal jeg ta test. Så det kan jo hende jeg er gravid, og da vil jeg ikke ta noen sjanser.

 

Hvorfor er solarium skadelig (hvis det er det)? Strålene når ikke lengre enn til 2. hudlag (trooor jeg, husker ikke helt), så strålingen er ikke skadelig. Det er ikke bra hvis magen blir for varm, men det er ikke noe problem siden solsengen har vifte som holder magen kald. Hva i all verden kan da være farlig?

 

Kan jeg sole meg 20-30 min 2-3 ganger i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med at solarium er "farlig" går vel på at fosteret ikke skal bli overopphetet, men man ligger jo skjeldent så lenge i et solarium.

Det går vel under det samme som badstue- at man ikke skal sitte alt for lenge.

 

Tar selv solarium i ny og ne så jeg ikke ser så ille blek ut;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann=)

Jeg drev solarium for ca et år tillbake, Hun som drev dette før meg brukte gamle rør, som ikke er godskjent i norge.

Da jeg byttet rør snakket jeg en del med lev. om dette med garviditet og også barn. da jeg hadde noen som kom med sin 10 år gamle datter og ville gi henne sol pga psorreasis.

 

De godskjente rørene er ikke no farligere enn solen selv, og er ikke noen bevist grunn for at du ikke skal ta sol når du er gravid.

MEN, jeg ville alikevell vist forsiktighet. viften vil skjøle ned litt, men ikke mye.... UV strålene er heller ikke bra, husker ikke sån i farten hvor dypt de kommer men jeg skal titte litt i noen bøker¨å finne det ut for deg.

 

Iallefal, det jeg anbefalte mine kunder var ta sol, men i kortere perioder.

 

Ta heller 10 min flere ganger i uken, enn 20 min.

20 min 2-3 ganger i uken bør du foresten uansett ikke gjøre, det er for mye for huden din.

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar solarium hoss "Brun og Blid" og for en person med min hudtye (lys, men blir sjelden brent og fort brun) så er det ca 25 min som er maks. 20 min skal ikke derfor ikke være for mye for huden min.

 

Er enig med det du sier om at de rørene som er godkjent etter norske lover, ikke er farligere enn solen ute. Det er jo bra.

 

Ang. det men'et ditt. Jeg tror ikke at det er noe fare for overoppheting i hele tatt. Jeg kjente på magen gjennom hele solingen, og etterpå, og magen var mye kaldere enn resten av kroppen. Ikke varm i hele tatt. Så er ikke bekymret for det :)

 

På “Bruno og Blid” sin side, star det blant annet at solarium innholder ingen “farlige” stråler som går gjennom huden på magen. Det er også nevnt at en bør ikke bør bli for varm, derfor er det viktig å bruke viften godt.

 

Tror vi som liker å ta solarium ikke skal uroe oss slik. Virker som vi ikke har noe å bekymre oss for så lenge vi tar disse forhåndsreglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal ikke bli for varm, på lik linje som det ikke er bra med feber eller badstu.. ellers kan du lettere få pigmentflekker når du er gravid, men det er ikke farlig..

 

tror ikke det er noe mer enn det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...