Gjest Skrevet 23. januar 2008 #1 Del Skrevet 23. januar 2008 Hei. Jeg skal få vogn av foreldrene mine, må bare si hvilken. Er så mange forskjellige så er så vanskelig å vite hvilken. Ligger på sykehuset og får ikke vært ute å tittet. Er første barnet mitt. Gutt. Leser om så mange forskjellige og vet ikke om kombi el duo. Sett litt på Simo, men er liksom ikke så spennende i design. Vet dere event om nettsider jeg kan se vognene? Setter pris på forslag.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136629371-sliter-med-valg-av-vogn-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LegallyBlond Skrevet 23. januar 2008 #2 Del Skrevet 23. januar 2008 Det kommer helt an på hvilken type vogn du vil ha. Om du vil ha en tradisjonell firhjulsvogn, en trehjuling eller en firhjuling med svinbare forhjul. Og om det er viktig med stor bag eller vendbar sportsdel, om den skal være liten sammenlagt, om det er viktig med lav vekt og om du vil ha regulerbart fotbrett. Har også litt å si hvor du kommer til å trille mest, på terreng/ulendt underlag eller mest på asfalt/innendørs/jevne underlag. Simo er jo en veldig god og stødig vogn, med stor babybag og den har veldig god fjæring så du kan gynge babyen. Synes også den fungerer godt på ulendt terreng. MEN den er stor og tung, og den kan være litt tung å trille noen steder. Jeg synes det er knallgod babyvogn, men ville kjøpt meg en lettere sportsvogn når barnet ble litt eldre. www.simo.no Brio er jo lignede simo, men har også fått noen litt lettere og tøffere modeller (happy og sing). Brio happy er litt mindre og lettere enn simo-vognene, og de har fått mye skryt. Sing er helt ny på markedet, har ikke hørt noen som har erfaring med den. www.brio.no Teutonia har ett stort utvalg vogner, de aller fleste modellene har vendbar sittedel og de har alt fra tradisjonell firhjuling til lettere firhjulinger med svingbare forhjul og trehjuling. Mistralen er en av de letteste og minste firhjulingene på markedet. Var god presentasjon av de forskjellige modellene i katalogen du laster ned på nettsiden deres. Bakerst der er det også en oversikt over mål innvendig, utvendig, sammenlagt + vekt. Teutonia er kjent for å ha god kvalitet på vognene. Av negativt nevnes blandt annet at noen som mener den er litt kort i ryggen når den er oppreist (men den har langt liggemål, standard på 90 cm) og at de er litt lave. Men har stort sett bare hørt skryt. Masse fine farger å velge mellom. www.teutonia.com Emmaljunga har også masse fine vogner, samme sjanger som simo/brio + litt andre modeller. Masse fine farger å velge mellom. Fin og oversiktlig internett side. Spesielt duo edge og city cross får mye skryt, duo edge er på størrelse med simo og er derfor ganske stor og tung. City cross`en er mindre og lettere, men har også mindre bag. HAr også hørt mye bra om cerox, den er kan fåes både som vanlig firhjuling og med svingbare forhjul. www.emmaljunga.no Bugaboo er skikkelig hot for tiden, og det skjønner jeg godt =) Synes den er knalltøff og den har mange gode egenskaper,blandt annet en kjempestor bag. Av negativt den er litt lav, og sittedelen blir ikke helt flat, den er også litt lav under kalesjen så mange må bytte vogn når ungene begynner å bli store. Men det er det jo mange som må. www.bugaboo.com (om du fatter interesse for vogna, ta en titt på forumet på www.vogndilla.no, der får du vite alt du trenger =)) Ellers er det mange som foretrekker lette trehjulinger. De letteste har oftest kun forovervendt sportsdel, og for noen føles det litt kjipt å ha babyen fra seg allerede ved 6-9 mnd alder (alt etter når de vokser ut av bagen) De vanligste merkene og som de fleste skryter av er easywalker sky, tfk joggster twist/joggster III eller One tree hill (oth) urban jungle. Men det finnes MANGE typer, så om du liker denne type vogner er det bare å kikke rundt på forum og se etter tips =) Tfk har størst bag (82 cm lang) og størst sittedel, håndbrems, regulerbart fotbrett. Den er tyngst, men blir minst sammenlagt. www.buggy.de Easywalker har helt full liggestilling i sportsvogndelen, er kun 9 kg, blir liten sammenlagt og har OK størrelse på bagen. Vet egentlig lite om denne vognen. Sittestillingen har tidligere vært litt for tilbakelendt for mange, men på de nye modellene har de montert klips som gjør dem litt brattere. www.easywalker.nl OTH har jeg hatt selv, en knallgod vogn å trille og for barnet å sitte i synes jeg. SAvnet regulerbart fotbrett, men ellers var den super. Veier ca 10 kg. Blir ganske lang sammenlagt, men helt flat. Bagen har tidligere vært veldig liten, men dette er forbedret på 07-modellene. Er fremdeles ikke så dype, men har nå en ok lengde på 79 cm. http://www.onetreehill.nl Nå har jeg bare nevnt de aller mest kjente og populære merkene, finnes også ett utall andre gode vogner. Ta en titt på www.barnevognguiden.no eller www.vogndilla.com - der er en fin oversikt over mange vogner og brukeranmeldelser på noen av modellene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136629371-sliter-med-valg-av-vogn-hjelp/#findComment-136631637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LegallyBlond Skrevet 23. januar 2008 #3 Del Skrevet 23. januar 2008 Angående det jeg skrev i første avsnitt, prøv å finne ut hvilke kriterier som er viktigst for deg - da er det lettere å lete etter en vogn som du vil like. På de fleste hjemmesider så står iallefall mål og vekt, + at det er lettere for andre å gi tips når du vet mer hvilken type vogn du ønsker. Selv har jeg ikke klart å finne alt jeg ønsker i en vogn, så jeg har en tradisjonell firhjuling som jeg bruker som babyvogn og seinere som sovevogn. Har brukt den til begge mine. Til eldstemann kjøpte jeg en oth da han var ti mnd, var klar for en lettere og mindre vogn og han var stor nok til å sitte forovervendt. Nå er minste 8 mnd, og jeg er på jakt etter en lett trille igjen. Denne gangen vil jeg prøve å finne en som jeg kan ha vendt mot meg, men er ikke så lett...Sliter litt i jungelen av vogner jeg også =) Ser at jeg glemte ett par vogner jeg kanskje burde nevne ovenfor. Quinny freestyle comfort er vel en av de mest kjøpte trehjulingene med vendbar sittedel. Den blir ofte slaktet, veldig mange har negative erfaringer med den, som liten sittedel, bred mellom bakhjulene og mange har opplevd at den har tippet. Men det er også mange som er veldig fornøyd, så bør vel nevnes. Er ett forholdsvis billig alternativ, er ofte på tilbud. Quinny har også noen andre trehjulinger + at ene modellen (buzz) nå også er kommet med fire hjul, hvorav de fremste er svingbare. Speedi har jeg hatt selv, den vil jeg fraråde på det sterkeste... Men du kan jo ta en titt: www.quinny.com Jane slalom pro er også et godt alternativ når det gjelder trehjulinger. den er kun forovervendt, men likner litt mer tradisjonelle vogner i sittedelen enn de tre jeg nevnte ovenfor. Den har god bag, regulerbart fotbrett på sportsvogndelen, håndbrem. Kjenner ellers lite til den, men har sett flere innlegg med skryt. http://www.jane.es Herqules produseres av emmaljunga etter det jeg har hørt. Ikke så kjente vogner, men av ok kvalitet og til en ok pris. Flere ulike modeller. http://www.herqules.ch/ De mest kjente og populære vognene er også de som er lettest å få solgt til en ok pris når du en gang skal selge vognen. Spesielt om en av en eller annen grunn ikke skulle være fornøyd med vognen og den selges fort er det ekstra greit at den er lett å få solgt og at mman får en god pris for den. Men finner man en god vogn man liker så skal jo ikke dette ha så mye å si!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136629371-sliter-med-valg-av-vogn-hjelp/#findComment-136632059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #4 Del Skrevet 23. januar 2008 Tusen takk for svar.. Helt supert.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136629371-sliter-med-valg-av-vogn-hjelp/#findComment-136632069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LegallyBlond Skrevet 23. januar 2008 #5 Del Skrevet 23. januar 2008 Og dette blir tredje svaret mitt.....hehe...skriver jo rene avhandlingen her...=) Men så at jeg hadde glemt å skrive noe ang. duo/kombi. KOmbi-bag er ofte greit om du skal bære bagen med deg mye. Kombibagene er ofte lettere og greiere å bære med seg enn duobagene. Men de er også ofte mindre, både smalere og kortere. Og vognene blir tyngre å trille enn når man har bag og sportsvognsdel hver for seg, med kombi står jo bagen oppi/inni sportsvognen. Du kan få hard kombibag, men de fleste produsenter har også mykbager. Disse er lettere enn de harde, og noen merker kan gjøres om til vognpose/sovepose når barnet vokser ut av de. Generelt vil jeg tro at mykbagen er mindre og tettere enn en hard kombibag, men sikkert ingen regel uten unntak =) Duobagene er oftest større, både i bredden og lengden. De er derfor tyngre å bære med seg. De må også klikkes av og på understellet (kombibagen kan bare løftes ut og inn av sportsvogndelen, men den bør festes i stropper i sportsvogndelen uansett og jeg synes det er like mye stress), men de fleste systemer er så lette nå at det er fort gjort. Vogna er som sagt lettere å trille når man bare har en del igangen å understellet. I og med at duobagene ofte er større kan barna ligge lenger i dem, og det er bedre plass til vinterposer o.l. Min erfaring er at de ikke blir så varme om sommeren heller, blir litt mer luft nedi der =) Så vidt jeg vet er det ingen kombibager som har ryggstøtte i bunnen, men det er det flere (men langt fra alle)duobager som har. Det kan være greit når ungen fremdeles stort sett ligger, men vil opp og se litt innimellom. Så sant du ikke skal bære bagen mye med deg eller av en eller annen grunn liker kombivognene best så tror jeg at jeg ville gått for en duovogn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136629371-sliter-med-valg-av-vogn-hjelp/#findComment-136632289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bæibi1+2 Skrevet 24. januar 2008 #6 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg er imponert! For et svar:-) Du kan tydeligvis dine vogner. Hvilke av de du kjenner til ville du anbefalt selv da? Eller kjøpt deg selv hvis du skulle ha ny vogn i dag? Jeg holder på å gjøre med kjent i denne jungelen og klarer jo ikke å bestemme meg... Vil ha en litt lett vogn, kan være både 3 og 4 hjul som skal fungere fra nyfødt til 2år +. Vendbar sittedel er viktig. Gjerne lufthjul. Bor i by men skal kunne tåle en tur på grusvei. Står vel mellom Emmaljunga City Cross, Brio Happy, Teutonia Spirit S... Har ikke fått sett på Bugaboo eller OTH men hørt mye bra om de også. Hmm, noen tips? Må bare spørre:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136629371-sliter-med-valg-av-vogn-hjelp/#findComment-136634877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LegallyBlond Skrevet 24. januar 2008 #7 Del Skrevet 24. januar 2008 Hehe..er LITT vogngal =) Er jo gode alternativer du har funnet da, utifra kriteriene dine! Hører mange er fornøyde med de vognene. Teutonia Mistral er vel enda mindre sammenslått og enda lettere enn city cross og happy, og kan også fås med lufthjul. Denne har også vendbart styre. Kan jo sjekke den ut også. Bugaboo har jeg kun prøvd på butikken, og kjenner til egenskapene til vogna, men har ikke hatt den selv. Men lurer du på noe ang. den vogna får du ta deg en tur på forumet på vogndilla.com eller lese gamle innlegg her. For noen vet jeg at vogna blir for liten når barnet nærmer seg to, mens andre igjen har den lenger. Ser mange av de som har den mener at den fungerer helt greit på grusvei, mens noen mener den ikke gjør det =) Uansett kan du jo trille med lufthjulene fremst eller kjøpe med vinterdekkene. OTH har jeg hatt selv. Finner også mye info om denne på vogndilla. Jeg synes det var en knallgod vogn, men den er ikke vendbar så siden det er viktig for deg er den vel utelukket i første omgang. Bortsett fra det var det eneste negative med den vogna (for min del) at den ikke hadde regulerbart fotbrett. Fungerer utmerket både i by og terreng. Alt i alt en super vogn! Er faktisk på jakt etter vogn selv, og ANER ikke hvilken jeg skal velge . Er liksom ingen som er helt perfekt... =) Har kikket en del på spirit s selv, men vet ikke helt hva jeg synes om størrelsen sammenlagt og vekten. Men ser jo den får mye skryt. Har aldri forsøkt å trille den, så vurdere å ta meg en tur å se litt nærmere på den. Ser litt på teutonia fun også, men har lest her inne at den fungerer best på flat underlag. Så har jeg kikket på emmaljunga cerox 360 og på Gesslein future, men den sistnevnte får man så vidt jeg har klart å se bare tak i fra utlandet. Har aldri sett den live så vet ikke om jeg tør å kjøpe den uten å få sett den skikkelig....Men den hadde forholdsvis lang liggestilling (96 cm), ble ganske liten sammenlagt og veier 14,5 kg - det er sånn midt på treet. Det positive var at den har vendbar sittedel, full liggestilling og man får både lufthjul og svingbare hjul til fremhjulene. Supert når man veksler mellom shopping og terreng =) Egentlig synes jeg personlig at det er greit å ha to vogner i løpet va vognperioden, en først som er vendbar og god til babyen. Problemet er at disse ofte blir små når ungene nærmer seg 2 år (iallefall mine store barn =)). Så heller kjøpe en lettere, større og forovervendt vogn når barnet er vokst ut av den første. Synes det er vanskelig å finne en vogn som er perfekt hele vognperioden. Men så er jeg sikkert fryktelig kresen også da...=) Lykke til i jungelen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136629371-sliter-med-valg-av-vogn-hjelp/#findComment-136641194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå