Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som vet om man kan velge en åpen donor- med litt informasjon om vedkommendes interesser og bilde, på Stork eller Nordica. Har sett en dokumentar om en singel, homofil mann som fikk barn i USA ved hjelp av eggdonasjon. Han hadde et bilde av den biologiske moren på veggen. Er dette bare mulig i USA kanskje?

Håper noen vet litt mer:-) Takk for info på forrige spørsmål. Og lykke alle sammen!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det er kun på stork klinikk du kan få åpen donor i Danmark (i følge den danske sædbanken Cryos, jeg fikk opplyst dette på forespørsel for noen få måneder siden.)

Hvis du vil se bilde tror jeg du må til et annet land enn danmark, men det er andre her som bedre kan svare på dette enn meg.

Lykke til med valget!

Skrevet

Det stemmer ikke at det bare er Stork du kan få åpen donor fra. Du kan få åpen donor på flere klinikker så lenge det er en jordmorklinikk. Dvs at du i tillegg kan få åpen donor fra Diers også og det er sikkert flere.

Skrevet

Jeg tror du må bestille fra USA dersom du vil se bilde. Vet ikke hvordan det er å få bestilt og fraktet.

Om du kun vil ha info og opplysninger om donor er Scandianavian Cryobank et alternativ. Der får du vite noe om interesser, personlighet etc (men ikke bilde). Donorene er danske og blir sendt fra Cryos til klinikken du insemineres på. Det går an å ta Photo Match, men du kan les eom det på hjemmesiden deres.

Skrevet

Jeg valgte åpen donor ved inseminasjon på storkklinikken. Allikevel har jeg fått sparsomt med opplysninger om donor, kun øyenfarge, hårfarge, blodtype høyde og yrke.

Jeg vet ikke om jeg kan få vite mer hvis jeg spør spesiellt om dèt.

MEN: det jeg vet er at mitt barn har rett på ett møte med donor etter at barnet har fylt atten år, og det kan også få en 30 siders beskrivelse av donor. Dette blir altså barnet mitt sine rettigheter, og ikke mine.

Jeg fikk vite på storkklinikken at de får sine donorer fra www.nordic cryobank.dk, så du kan jo gå inn på sidene deres for å få vite mer.Bilder av donor samt grundig beskrivelse av donor før inseminasjon må man nok til USA for å få tror jeg..

Skrevet

hvis du vil ha åpen donor kan du bestille fra f.eks. usa.

det du bør tenke gjennom er forhold som genetikk . skandinaviske mennesker har f.eks .endel særtrekk. et tips er å se på listen til cryos sitt new york-kontor. der ligger det donorliste ute (fordi i usa selger de til private, men i europa kun til leger og klinikker). cryos har bare skandinaviske donorer (de fleste er danske. det er jo samme leverandør som stork. akkurat det visste jeg ikke.... he-he... begge mine barn er nemlig fra cryos/usa, da jeg bestilte selv for å få utvidet donorprofil og photo-match).

såvidt jeg vet, får du ikke bilde hos cryos selv for åpne donorer, men for enkelte kan du få kjøpt baby-bilde. du kan få tilgang til utvidet donorprofil, og du kan også få utført photo-match. det innebærer at du velger ut 2-3 donorer og sender over et bilde, så velger de ut for deg den donoren som ligner mest på bildet. vitsen med dette er at barnet ligner mest mulig på den du sender bildet av(altså den familien det skal vokse opp hos, ikke sant).

det du skal tenke på, er om du ønsker at bildet skal "henge på veggen". for surrogatmødrene er dette annerledes, fordi disse mennene har hatt en relasjon til disse mødrene i graviditeten, og fordi det ofte er avklart at de skal kunne ha kontakt i oppveksten. det er vesentlig annerledes for en sæddonor.

hvis du ønsker en donor fra new-york-kontoret, ser jeg ikke bort fra at stork kan skaffe det for deg når du oppgir donor"navn" og nummer. kanskje du kan spare litt fraktutgifter på det. ellers er det også enkelt å bestille og de sender det med FedEx direkte til klinikken, hvor det ligger på frysa til du kommer (det gjorde jeg. jeg bestilte litt ekstra, så jeg hadde også til søsken).

Skrevet

Obs: Det er visst noen nye EU-regler angående amerikansk donorsæd som blir sendt til europa, det er visst ikke like enkelt som før.. Dette kan du få svar på hos Storkklinikken. Tror det tår noe om det på sidene deres på nettet..

Skrevet

Cryos New York har de fleste donorene lagret på Cryos i Danmark også. Da er dte ikke noe problem med forsendelse etc.

Cryos filial i New York oppgir ikke donor id, kun navn. Stork kan kun bestille direkte fra Cryos om de vet donor nr. Men om du har bestilt på donor "navn" en gang og sendt det til Sork, kan du får selve nr id fra stork. da kan de bestilel deretter om man trenger mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...