Anonym bruker Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Heisan, Vi begynner å komme oss over sjokket ved å vente to og gleder oss vanvittig! Men vi vet jo likevel ikke helt hva vi går til! Har født tidligere men vil tro dette blir noe annerledes. Alle sier til meg at da blir det vel keisersnitt? men etter hva jeg har lest her inne virker det som de fleste føder vaginalt, er det riktig? Lurer også litt i forbindelse med permisjon, starter dere denne 3 uker før termindato slik som er vanlig, eller tar dere noe tid før det? Dersom man føder før tiden 'mister' man jo disse 3 ukene, men jeg tenker som så at jeg heller vil 'miste' dem enn å gå til termin (eller over) og ha brukt eks. flere uker enn nødvendig 'før' barna kommer.. Blir det helt feil å tenke slik og burde jeg kanskje planlagt noe mer tid til å pleie meg selv før fødsel? Eller, er det slik at alle tvillinggravide blir sykmeldt? Jeg har ennå ikke vært på kontroll etter sjokkmeldingen på UL så jeg har ikke fått skikkelig informasjon om hva som er vanlig, og spørsmål hadde jeg jo ikke den dagen, da vi virkelig ble tatt på senga ved ordinær UL Ellers er vi veldig spent på hverdagen med to spebarn! Snuppa på 6 er veldig opptatt av hvordan jeg skal klare meg når jeg er alene og begge vil ha mat eller skriker;) regner med dette blir innarbeidet rimelig kjapt. Håper noen kan svare meg, gjerne også komme med tips og gode råd, vi tar imot med åpne armer!
anja,R Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 hei gratulerer så mye:-) er i same sitvasjon som vi dere da, har en fra før vi å, er vel kun sykemeldingen jeg kan svare deg på, fikk beskjed med min lege at det er vanlig å sykemele fra 20 uker
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #3 Skrevet 23. januar 2008 Heisann, Gratulerer så mye med tvillinger. Vi venter 2 gutter, er nå i min 32. uke. Vi lurte også på mye av det du spør om her, men dere finner ut av det meste ettersom tiden går. For mange er det vanlig å bli sykemeldt i uke 20-22, men kan også jobbe lengre avhengig av hvilken jobb en har, dette snakker du med legen din om. Jeg jobbet tom uke 27. Permisjonsreglene er det samme som ved ett barn, men dere får 5 eller 7 uker ekstra (avhengig om du skal ha 100% eller 80%) disse ukene kan dere disponere fritt som dere vil. Et tips vi har fått, er at far kan ta noen disse ukene etter fødsel, da det blir lite med de 2 ukene han vanligvis får. Evt kan dere lese en del på www.tvilling.no, dette er tvillingforeningen og de har masse nyttig informasjon, de holder også kurs for blivende tvillingforeldre, så det er jo noe å tenke på. En ting du kan være trygg på er at du vil ikke gå over termin, da vil du bli satt i gang. Et tvillingsvk. varer gjennomsnittlig 37 uker. Et godt råd, ta vare på deg selv og ikke stress med noe, la far få hjelpe til så mye som mulig slik at du kan ta det med ro og pleie deg selv. Lykke til. Vi her dersom du lurer på noe, dette er et kjempebra forum!!
helias fikk to gutter 08.04.08 Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 Hei:) Gratulerer så mye.Kjenner til sjokket.Vi har termin 18 mai.Nå gleder vi oss kjempe mye. Lykke til:)
øst24 Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 He He..kjenner godt de tankene der:) Var ikke tilsnakkende på flere uker etter første UL jeg:) og samboeren hadde nok fått nærkontakt med gulvet om han ikke hadde holdt seg fast da vi var på UL;) Har en gutt på 1 år fra før, så regner med det blir travelt framover. Vi har termin 2.juni og jeg er allerede sykmeldt ut svangerskapet. Kommer mye an på hva du orker selv tror jeg. Har bekkenløsning selv, så er beordret ro fremover...Synes det er FRYKTELIG lenge å gå uten å få lov til å vaske gulvet en gang, men det er verdt det:) Ang fødsel, så er det vel vanlig åføde vaginalt så lenge barna ligger som de skal med hodet ned og det ikke er komplikasjoner ellers. Jeg vet det er forskjeller fra sykehus til sykehus, men her er det i allefall tett oppfølging av tvillinggravide, og jeg har fått veldig mye info underveis. Ikke vær redd for å spørre! Det er også mye nyttig å finne på nettet, alt fra svangerskap og fødsel til utstyr og klær. Når har du termin? Lykke til i allefall!!
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Gratulerer til deg og velkommen til denne koselige gjengen her! Du kommer få tett oppfølging av både lege og jordmor i tiden fremover så du skal nok få svar på det meste der. Men det er bare å spørre ivei her også. Vi svarer deg så godt vi kan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå