Gå til innhold

Hva kan jeg bruke istedet for malt i flasken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...dersom minsten blir hard el treg i magen? Han er 3 1/2 mnd og reagerer på malt tror jeg. Ønsker ikke mer magevondt enn det som er fra før,så trenger noe annet. Kan vel reagere på det også, men noensom har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

svisker og laktulose er det noen som bruker :)

Skrevet

Jeg brukte sviskesaft og sviskepure da min var rett under 4 mnd. Han ble bare hard i magen av malt. Bare vær forsiktig i starten for det er ganske sterkt. Etterhvert øker du og det kan brukes som dessert når ungen blir eldre. For oss var det rene mirakelkuren ffra dag 1. Pureen er sterkere og den likte vi best. Du kan gi den på skje, som saft eller blande den i melka. Lykke til!

Ps. Laktulose er et middel som du kjøper på apoteket som jeg IKKE vil anbefale til de små dersom du ikke må. Det er en mild form for avføringsmiddel.

Skrevet

For mange er svisker helt utmerket, men for noen av barna som er virkelig harde i magen er både svisker og malt helt ubrukelig (ingen effekt) og da er laktulose et utmerket alternativ. Lactulose fungerer på samme måte som malt (holder tilbake væske i tarmen for å gjøre avføringen mykere), det er bare mer effektivt, og vi har fått forsikringer fra barnelegen om at det er helt ufarlig å bruke det, selv over lang tid. Det virker bare på innholdet i tarmen, ikke på selve tarmen eller dens funksjon.

Til HI:

Lactulose anbefales som et alternativ til malt på apotek og helsestasjon for bruk på små barn med hard mage. (Her står det en del om bruken: http://www.apotek.no/sw253.asp?ParentID=126) Vi har brukt det lenge på våre barn med veldig bra effekt på hard mage, det er det eneste som hjelper, og vi har prøvd veeeeldig mye sviskepure og malt uten effekt før vi fant Lactulose!

Skrevet

Det advares mot bruk av laktulose både for barn og voksne. Men må man så må man. Jeg ville prøvd alt annet først ihvertfall. Er kanskje ikke uten grunn at det står at det ikke skal gis til barn under 3 år på flasken.

Skrevet

Hvor har du sett advarsler mot Laktulose? Har du noen linker å vise til?

Det står ikke på Laktulose-flasken at det IKKE skal brukes til barn under 3 år, det står kun "Anbefalt dosering til voksne og barn over 12 år: ..."

I preparatomtalene på Statens legemiddelverks web-sider står Laktulose Mikstur oppført med dosering for barn i alle aldre, inkludert under 1 år, og Duphalac, som er akkurat samme produkt fra en annen produsent, står beskrevet både i i Felleskatalogen og preparatomtalene til legemiddelverket med doseringsanvisning for spedbarn. Det ville neppe gjort dette om det var skadelig for barn under 3 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...