Hildemor fra vest Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Heisann..Nå nærmer det seg KS for meg..Har en skevhet i ryggen som har gjordt det veldig vanskelig å sette spinalbedøvelsen ( sist måtte jeg tilslutt i narkose) Lurer på om noen vet om det går ann å ta røntgen av ryggen nå på slutten av graviditeten for på en måte å kunne kartlegge hvor man skal stikke..Er klar over at det kan være vanskelig i utgangspunktet å finne dette spinalrommet så med min s.form på ryggraden er det enda verre..Er litt redd for at de skal stikke feil og at jeg skal få veldig ubehagelige komplikasjoner men samtidig så hadde det vært så fint å få være våken og delt opplevelsen med sambo denne siste gangen;-)
LilleBanan blir storebror Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Har hørt og lest at røntgen ikke er forenlig med graviditet. Men kan jo være de har en løsning/ utvei for de som er gravide og trenger røntgen. Vet at man får blyforkle over magen hos tannlegen men ser for meg at det blir verre når det er ryggen det gjelder. Men jeg aner altså ikke:)
Hildemor fra vest Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2008 Ja det er noe som skremmer meg og med røntgen men tenkte kanskje det var mer i begynnelsen av svangerskapet når alle bitene skulle på plass..Nå er jo alt ferdig..Noen andre som vet..Kan jo ringe sykehuset å spørre men lufter det her først;-)
lamamma Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 så langt frem i svangerskapet er det ikke så farlig med røntgen, det er de første månedene som er farligest. Magnetrøntgen (MR) er jo ikke strålning i det heletatt og der kan du få en bra bilde hvordan ryggen din ser ut. Spørr din lege/jordmor og si at du er urolig så går det nok å gjøre noe. Det blir jo tatt røntgen av gravide hvis man må. Den største anledningen til at man ikke gør det er jo at ikke er forsket på det - man vet ikke hva som kan skje og man vil jo ikke forske på gravide...
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Heisann:) Jeg vil foreslå at du tar dette opp med legen som skal være med deg under KS. Røntgen er ikke noe man tar lett på under svangerskapet- men en veier alltid fordeler mot ulemper. Strålingen er absolutt noe en vil unngå- spesielt tidlig i svangerskap, men det blir mindre "farlig" jo lenger mot termin man kommer. Grunnen til dette er at alle celledelinger arvestoffer påvirkes lettere tidlig i svangerskap. Jeg jobber med det og vet hva jeg hadde valgt. Jeg personlig hadde ikke nølt med å ta det ene bildet som er nødvendig for å kartlegge hvordan ryggsøylen er "plassert". (det er så gode maskiner i dag at bistråling nærmest er ikke- eksisterende, og stråledosen er minimal) Men dette er jo selvfølgelig opp til hver enkelt. Lykke til!
Hildemor fra vest Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2008 Er vell kanskje litt seint ute med bekymringene mine..Har planlagt KS neste uke og det er sikkert måneder å vente på røntgen..Skal innlegges 29 så får vell samtale med forskjellige helsepersonell får spørre der kanskje;-)
Gjest Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 De tar jo røntgen dersom det f.eks er mistanke om for lite bekken ved seteleie eller lignende, så et bilde av ryggen din tror jeg du kan ta med ro... Spør legen på sykehuset og forklar situasjonen.
Hildemor fra vest Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2008 Takker for opplysende svar;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå