Gå til innhold

gi meg en god og enkel komle oppskrift da :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Coop butikkene selger det melet og det er virkelig å anbefale!

Ingen i hele verden er så kresen på Raspeballer (som jeg kaller det) som jeg!!! Det er bare det aller beste som finnes!

Jeg var veldig skeptisk til de 1 1/2 kg posene, men det var ubegrunnet for de har faktisk klart å lage helt den rette smaken. Utrolig!

Som tilbehør må det være salt eller røkt kjøtt, enten lam eller svin, pølser (og der er faktisk røkte kjøttpølser av kalkun godt), stekt bacon og kålrabistappe

Min mann har foreldre fra østlandet og er ikke oppvokst med retten. Han klarer ikke å spise raspeballene, men er glad i tilbehøret, så da får jeg til nød lov å lage det en gang i blandt, he he :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Attpåklatten:

Lå og fløt i fett? Du har vært uheldig med serveringen der tror jeg.

Ikke bare lokale varianter, men fra familie til familie tror jeg.

Jeg koker komlene sammen med enten røkt og saltet svineknoke for smaken eller rett og slett svinefilet. Det finnes ikke fett.

Bortsett fra bacon som tilbehør da. Og noen pølsegreier til de som liker slikt.

Faktisk en mager og god rett. Men så er jeg vokst opp med en mor som hater fett i maten og da;)

Smake "ordentlige" komler du så skal du se du liker det=D

Skrevet

Ja det er nok ulikt fra familie til familie!

Jeg tåler dårlig når maten blir for fet og med kokt sau i tillegg til fettet som var "saus" ble det bare too much:-)

Kanskje du kan komme med oppskrift så jeg kan sjokkere sambo en dag;-)

Skrevet

Nå har dere vel både laget og spist opp komlene (eller kompene som vi sier på Sørlandet) for leeeeenge siden.....

Jeg kan bare trøste de nervøse med at der jeg kommer fra, er det uvanlig med våt sau og fett når man lager komper. Vi stapper magert bacon inni og koker dem i kjøttkraft eller buljong. Spises med salt og pepper, evt. litt smeltet smør og grønnsaker til, gjerne kålrabistappe. Vet at naboen hjemme brukte sukker og melk til (!!!), så det er store forskjeller fra familie til familie.

PS: Toros ferdigpose er bra!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...